Hejsan, har upptäckt att jag har ett fågelbo i en av mina pipor i skorstenen, är det någon som vet hur man kan få bort ett kaj bo i en skorstenspipa ?
Finns det något verktyg som man kan få upp saker med i en skortenspipa eller hur gör man ?
Jag har möjlighet att komma in i skorstenen underifrån genom en gammal stos för en kakelugn som ligger c:a 2-3 m under mynningen på skortenen men vad ska jag använda för metod.
Pipan används idag för köksfläkten alltså inte för eldning.

 
En kompis vill jag minnas hackade med ett spett i rep, sotarkula var chanslös, knappt spettet funkade heller :p
 
Lite off-topic men när du äntligen fått bort kajboet (sotaren gjorde detta åt mig ett flertal gånger i mitt tidigare hus) får du räkna med att kajorna kommer tillbaka och bygger bo igen. Ryktet sprider sig snabbt i kajkolonin om att just er skorsten är perfekt bostad för en ny generation skräningar. De där näten som sotarna pluttar ner i skorstenen är rena tramset - kajorna slänger bort det hur lätt som helst. Jag fick tillverkat ett "T" i rostfritt stål där bottenpinnen på "T"-t var 80 cm långt. För att lyfta bort detta fordrades ett lyft rakt upp vilket kajorna inte klarade av. Efter denna lätta (geniala  ;D - jag uppfann "T"et själv  ::)) lösning fick jag ha min skorsten ifred.

Boet kan sitta ganska långt ner i skorstenen.
 
Sant att man måste ha nåt rejält som skyddar. Jag har skruvat fast ett ugnsgaller
 
Jag satte ett rostfritt nät som jag pillade in mellan plåten och teglet.
 
man får "fräsa" ur boet med en speciell typ av utrustning som är som en vajer i ett hölje med en kättingtrissa i änden som man har på en borrmaskin. sedan för man den åvanifrån ner i kanalen om det går annars får man stoppa in den underifrån och om det ändå inte går så får man bila upp skorstenen där boet sitter o plocka ut de för hand.
 
Ok sådana specialverktyg har man ju inte, har sotarn det tro eller vem ska man prata med ?
 
Sotarn har kättingfräsar, är man riktigt envis kan man lösa det själv, ett av de bästa verktygen är "kajpinnarna" , fungerar då kanalen är någorlunda rak. Kajpinnarna är ett slags spjut där man med hullingen bryter av pinnarna i boet. substitut för dessa kajpinnar är ganska enkla att göra själv. Ett riktigt skitjobb.
 
Ok tack för tipset då ska jag börja med att prova med en fejkad kajpnne och om inte det lyckas ska jag kolla med sotarn.
Skitjobbet ska ju bytas mot skitluft inne så lite får man offra sig.. :)
 
Jag lyckades få bort ett jätte-kaj-näste som säkert byggts under 10-tals år i förra veckan.

I ett uthus har jag ett gammalt pannrum med en skorsten där jag nu ska installerar en komplett pelletsanläggning. Jag tog min vanliga högtryckstvätt - lånade en slang med ett avloppsrensmunstycke från brorsan (ett sånt där med en stråle framåt och tre bakåt) Den använde jag underifrån - slangen klättrar själv uppåt i skorstenen tills den kom till kajboet - blötte ner och sprutade bakåt neråt allt som lossnade - efter en timme hade jag en nypolerad skorsten som nu ska glidgjutas.

I mitt fall var det ju klart underlättande att det inte satt nån panna kvar förstås

Bosse
 
Kan väl inte påstå att jag är särskilt sugen på att släpa i högtryckstvätten på ekparketten och sedan spola i en ventilationskanal som troligen använts som skorsten tidigare, kan nog bli lite följverkningar som kan vara svårt att förklara bort för sambon....
 
Intressant läsning, speciellt om kättingfräsar, har inte hört om det tidigare. Bodde några år i ett sekelskifteshus där flera pipor till de gamla fina kakelugnarna var igensatta av kajbon sedan många år. Sotarn förklarade att enda lösningen var att ta hål på skorsten där bona satt, men det skulle inneburit så stora ingrepp i huset att vi inte ville göra det. Jag försökte själv med långa järnstänger, men konstaterade att allt skräp kajorna byggt med, tycktes ha cementerats ihop till närmast cementliknande konsistens. Det gick inte att komma igenom.
 
Jag gjorde så här: Lånade bra våtdammsugare med en 10 m slang, stack i ett plåtrör i slangänden så den blev så tung så den drog ner slangen till boet. Röret har hack i änden så den inte blockeras direkt. För att lösa upp boet använde jag en bit plattjärn, ca 50 brett och 3 tjockt, instucket i en slits i änden av ett 1 tums vattenledningsrör. Jag skarvade detta med en bit tjock wajer från skroten fäst med U-wajerlås (U med överfall och två muttrar), två hål i röret. Det blev till slut tre rörbitar med drygt 2 meter i varje för att komma ner och få ett hanterligt verktyg där uppe på skorstenstoppen. Jag "högg" ner och vred så lossnade bitar allteftersom. Boet var minst 3 meter högt och hade flera våningar. Jobbet gick bra med en bra lina runt mig och skorsten för att öka självförtroendet. Till sist samma högtryckstvättslang som ovan nämndes. Det blir inte nämnvärt med vatten och inplastningen i vardagsrummet räckte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.