Har nyligen köpt en bostadsrätt som var gammal och nedgången.
I köket fanns ett ventilationsrör som gick ifrån väggen och ner i skafferiet, detta har vi slaktat i samband med att hela köket byts ut.

Nu är det endast kvar ett hål ut i friska luften med ett litet galler.
Eftersom det nyligen är insatt 3-glas-fönster med bra ventilationsmöjligheter så vill jag egentligen bara täcka för det här hålet på bästa möjliga sätt.

Hur gör jag?

Bilder på det nedan:
 
  • SL381701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SL381700.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha kvar gallret på utsidan är det ju enkelt att konstruera en plugg i lämplig cellplast och sedan fogskum runt för att täta. Allt detta monterar du innefrån. På denna kan du sen göra gipsputs eller motsvarande för att få insidan jämn med väggen. Tänk bara på att om på färgen på cellplasten om gallret är glest då man kan se genom gallret utifrån. Bor du på 7:e våningen kanske du kan bortse från det dock.

// Mats
 
Jag murade in ett sånt här för att kunna öppna på sommaren, friskluft vill man gärna maxa liksom:
Archive%5CProduct_images%5C87%5CLarge%5C87-394_l.jpg
biltema.se
 
Redigerat:
myrstack skrev:
Vill du ha kvar gallret på utsidan är det ju enkelt att konstruera en plugg i lämplig cellplast och sedan fogskum runt för att täta. Allt detta monterar du innefrån. På denna kan du sen göra gipsputs eller motsvarande för att få insidan jämn med väggen. Tänk bara på att om på färgen på cellplasten om gallret är glest då man kan se genom gallret utifrån. Bor du på 7:e våningen kanske du kan bortse från det dock.

// Mats
Låter som en bra lösning men kanske för avancerat för mig som är komplett oduglig när det kommer till allt som kräver viss hantverkarkunskap :(

Det går inte bara att slänga in lite betong/gips eller vad som helst så att det pluggas igen och blir jämnt?
 
Miles skrev:
Jag murade in ett sånt här för att kunna öppna på sommaren, friskluft vill man gärna maxa liksom:

Ja, det kanske är dumt att bara stänga igen när ventilationsmöjligheterna ändå finns där?

Men är det den delen på bilden som går in mot köket? Den var ju inte jättesnygg direkt måste jag ju ändå säga ;)

Vad heter produkten på biltema så att man kan läsa lite om den?
 
Fler tips?
Jag kanske är inne på linjen att ordna någon form av fläkt som man justerar så att man får in bra med luft i köket.
Tilläggas bör väl att det i övrigt enbart finns en kolfilter-fläkt i köket och de är väl inte de mest effektiva om jag förstått saken rätt.
 
Du ska nog inte ha en fläkt där som drar oset rakt genom köket iaf.
 
fredda skrev:
Du ska nog inte ha en fläkt där som drar oset rakt genom köket iaf.
Jag förstår poängen.
En ventil av ngt slag som man kan justera kanske?
 
Miles skrev:
Jag murade in ett sånt här för att kunna öppna på sommaren, friskluft vill man gärna maxa liksom:
Tilluft vill man väl normalt inte ha i köket utan från övriga rum. Öppnar man ventilen mot köket (inte längre instängd i skafferiet) borde det finnas risk för att utbytet i övriga rum försämras.

Nu är det förstås en lägenhet så det kanske inte är lika kritiskt, beroende på storleken förstås.
 
Håller med myrstack. En plugg av cellplast med fogskum runt om. Tycker du att det är för avancerat kan du sätta en plastskiva på ventilens insida och fylla hålet med en behållare fogskum utan plugg, därefter gipsbruk eller vanligt putspruk på insidan. Plastskivan är till för att fogskummet inte ska ta sig ut genom ventilen. Kommer du på att du vill ha en ventil där om några år är det enkelt att borra/skära sig igenom fogskummet.
 
Dags att ta tag i problemet nu.
Jag är inte riktigt med på alla svängar med cellplast och fogskum som jag inte ens känner till sedan tidigare.
Hursomhelst så har jag nu inhandlat en tallriksventil:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=16464

Problemet är att hålet i väggen inte är spikrakt så att ventilen inte går inte in.
Min plan är att använda gipsspackel och bygga en jämn fyrkant som är 15x15cm och sedan helt enkelt pressa in tallriksventilen som jag köpt.


Funkar detta?
 
ja det är rätt
 
Väcker liv i en gammal tråd men det problem som jag hela tiden har skjutit framför mig.
Nu är dock köket renoverat så nu måste jag fixa detta.

Det är fortfarande ett hål ut (se bilder i post 1).

Nu har jag bestämt mig för att ha någon form av ventil så att man kan reglera flödet, jag vill alltså inte enbart mura igen det.

Vilken lösning är bäst? enkelt och smidigt underlättar en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.