Min Biltema Vinkelslip började jävlas i helgen, nytt måste skaffas snarast...

Kan inte påstå att jag är helt up-to-date med utbudet på marknaden just nu.

Men om jag läser på Bygghus så verkar det som om
Bosch GWS 11-125 CI fortfarande är maskinen att välja.

Finns det för en vanlig småfixare någon anledning att gå upp till 1400W GWS 14xxxx alt finns det någon anledning att fingra på säkerheten och köpa simplare?

Jag blir aldrig en storanvändare av maskinen.

Jag har ej heller fattat vad man ska ha reglerbart varvtal till CIE modellerna..:confused:

Har ingen lust att betala Beijerpris (2100) för den. Speciellt då man vet att den fanns hos Classe för ett år sedan för 5-600kr.
 
Jag köpte min på CO för 1249kr för ett och ett halvt år sen. Den är bra på alla sätt, men de är ganska stora. Skulle vilja ha en lite mindre på en 800W för enkla slipjobb och sånt.
 
Men finns det någon mindre modell med kastskydd och enkelt vridbart sprängskydd? (enl mig dom viktigaste säkerhetsfinesserna)
 
Nimajneb skrev:
Men om jag läser på Bygghus så verkar det som om
Bosch GWS 11-125 CI fortfarande är maskinen att välja.

Finns det för en vanlig småfixare någon anledning att gå upp till 1400W GWS 14xxxx alt finns det någon anledning att fingra på säkerheten och köpa simplare?
Jag har säkert skrivit vad jag tycker om maskinen i tidigare trådar som du sneglat på. Jag tycker det låter som om maskinen är perfekt för dig. Jag är själv sällananvändare men jag tycker alltid maskinen uppfyller mina krav. Har gjort all möjligt med min, kört stålborstar, kapat upp skrot, snyggat till svetsfogar, kapat kakel/klnkers...

Köp definitivt inget simplare!

Snabb sökning säger att maskinen kostar runt 1400 i Tyskland och runt 1100 i England.
 
priserna speglar vad jag har hittat åxå.

Det finns även en sk snabbmutter att skaffa...hur funkar den??

Inga synpunkter påp reglerbar hastighet?
 
Ja det finns en snabbmutter men jag har aldrig riktigt begripit vad man ska ha den till. Jag spänner alltid muttern lite lätt för hand och i de flesta fall får man även av den för hand. Tipset är att dra åt muttern lätt och sedan vrida hela skivan för att på så sätt dra med sig muttern och spänna/lossa den.

Jo visst har jag synpunkter på reglerbar hastighet. Jag saknar det på min slip men kunde inte riktigt motivera kostnaden när jag köpte den. Så här i efterhand var det dumt. De gånger jag kört stålborstar i maskinen hade jag gärna sänkt hastigheten.
 
Det finns ju lite olika skivor som inte tål så hög periferihastighet, så det kunde varit användbart. Tänkte inte heller på det då.
 
Idag fick jag ett paket med Bosch GWS 14-125 CIE. Valde den just för att den har kickback, reglerbar hastighet och annat lull-lull. Vad jag totalt missade var att den saknar mjukstart.

Så jag ska nog byta den mot Makita 9565CV som har mjukstart, annars är den på pappret lik Boschen med elektronik, Super Joint System (som jag förstått det motsvarar Boschens Kick-Back) och annat smått och gott.

Dessutom väger den 400 gram mindre, vet inte om det är bra då en lite tyngre vinkelslip brukar kännas stadigare men jag vill absolut ha mjukstart.

Angående effekt tycker jag att du ska helst titta på 1400W maskiner då det är upptagen effekt det avses. Angiven effekt på sådana maskiner brukar ligga runt 800W.
Tar du klenare finns det risk att kraften inte räcker till vid tyngre arbeten, men över 1000W maskiner brukar vara okej. Har en äldre på 850W och det händer ganska ofta att den inte orkar när man pressar på.
 
Martin_B
Nimajneb, om jag hade varit dig hade jag nog kört på GWS 11-125 CIE direkt. Alltså den som slutar på CIE har även reglerbar hastighet. Kolla upp det närmare om du är intresserad.

Det kan vara användbart att kunna reglera hastigheten till olika arbeten.
 
Stålborste med reducerad fart köper jag.....men annars??

Förvisso så skiljer det inte sp mycket i pris mellan CI o CIE.... ser inte att man skulle ångar sig att man köpte CIE istf CI..

Däremot så vill jag nog stanna vid 1100W.....
 
Jeg har 11-125CIE. Bortsett fra at den kan justere varvtalet, så er den lik. Aldri opplevd at maskinen har vært for svak. 1100 Watt er mer en sterkt nok for 125mm skiver.
 
Nimajneb skrev:
Stålborste med reducerad fart köper jag.....men annars??

Förvisso så skiljer det inte sp mycket i pris mellan CI o CIE.... ser inte att man skulle ångar sig att man köpte CIE istf CI..

Däremot så vill jag nog stanna vid 1100W.....
Ja, sen finns det andra applikationer där man vill ha lägre hastighet, t.ex. vissa slipningsarbeten. Och om du tänkte jobba med rostfritt stål bör du ha låg hastighet.
Men jag tycker fortfarande att du borde fundera över om du vill ha mjukstart. Bosch saknar mjukstart, blev rätt besviken när jag fick en i handen.
 
Binesh skrev:
Ja, sen finns det andra applikationer där man vill ha lägre hastighet, t.ex. vissa slipningsarbeten. Och om du tänkte jobba med rostfritt stål bör du ha låg hastighet.
Men jag tycker fortfarande att du borde fundera över om du vill ha mjukstart. Bosch saknar mjukstart, blev rätt besviken när jag fick en i handen.

Min Bosch 11-125CIE har da mjukstart. Står også i spesifikasjonen på Bosch at de har det. Det er bare 10, 8 og 6 som ikke har det.
 
Logiman skrev:
Min Bosch 11-125CIE har da mjukstart. Står også i spesifikasjonen på Bosch at de har det. Det er bare 10, 8 og 6 som ikke har det.
Det är något som inte stämmer. Jag köpte ju en 14-125CIE och den ryckte till som attans när man startade den.

Förövrigt så fick jag idag Makita 9565CV och måste säga att den känns mycket bättre i handen. Boschen är nog av högre kvalite, det märks bland annat på finishen och konstruktionen samt hur sprängskyddet och hantaget ser ut. Men den var relativt tung, jag vet inte hur det är när man väl jobbar men den. Jag antar att man har lite mer inbillad styrka i sig när man har snickarbyxor och stövlar på sig så den extra vikten lär inte göra någon skillnad.
Men hursomhelst så känns Makitan faktiskt välbalanserad. Har inte provat ännu men den låg bra i handen och kändes som om det är lättare att få maskinen jobba vinkelrät mot arbetsytan. Den har dessutom smalare motorhus (grepp) än Boschen.
Handtaget kommer jag förmodligen att byta till något annat.
 
En viktig detalj är av/på knappen som kan sitta dumt placerad eller en smäckig känsla även på dyra slipar. Boschen har mycket bra knapp som tål många vändor fram&tillbaka! Jag kör reglerbar när jag bearbetar rostfritt och aluminium som slipning polering. Som kap kör jag full rulle med tunna 0.8-1mm skivor ca 11 000varv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.