Läste att man inte får ha ojordade uttag och jordade uttag i samma rum. Vad är egentligen motivet till detta?
 
Man ska inte samtidigt kunna hålla i en strömförande maskin (en icke jordad maskin med ledande hölje som det blivit fel på) och samtidigt få kontakt med jord.
 
Ok...? Och på vilket sätt hjälper det att begränsa vad du har för uttag i samma rum... Det är ju full möjligt att ha uttag mer eller mindre brevid varandra men i olika rum men typ 10 meter ifrån varandra men i samma rum...

För att inte tala om att man ofta vandrar omkring med en apparat som är ansluten till ett jordad uttag i rum med ojordade uttag, såsom en dammsugare...

Är det samma tokigheter som gör att man måste jorda taklampor... fast att de flesta taklampor i sig själva inte är jordade... Verkar för mig som att någon byråkrat har fått lite för mycket inflytande men det kanske bara är min högst personliga åsikt...
 
qrz skrev:
Ok...? Och på vilket sätt hjälper det att begränsa vad du har för uttag i samma rum... Det är ju full möjligt att ha uttag mer eller mindre brevid varandra men i olika rum men typ 10 meter ifrån varandra men i samma rum...

För att inte tala om att man ofta vandrar omkring med en apparat som är ansluten till ett jordad uttag i rum med ojordade uttag, såsom en dammsugare...

Är det samma tokigheter som gör att man måste jorda taklampor... fast att de flesta taklampor i sig själva inte är jordade... Verkar för mig som att någon byråkrat har fått lite för mycket inflytande men det kanske bara är min högst personliga åsikt...
Tycker du att man ska kräva att man jordar hela huset istället om man vill jorda ett rum? Man måste ju rimligtvis dra gränsen nånstans.

99.9% av alla dammsugare är dubbelisolerade = ej jordade. (ej statistiskt säkerställd siffra, utan direkt från min höft)
 
Är det även förbjudet att dra en jordad skarvsladd från ett rum till ett annat? Logiskt sätt så måste det ju vara det men praktiskt sätt så är det ju en risk som många utsätter sig för. Rent intuitivt så är ju ett jordad uttag säkrare än ett ojordat...

När kom man på den här regeln egentligen? Huset jag bor i nu hade jordade element i alla rum, ojordade uttag på de flesta platserna och jordade här och där.. Gammalt hus iofs... Vidare så vet jag vilken elfirma som fixade elementen och att detta installerades i "modern tid"

I mitt andra hus, byggt 78, så är det samma sak. Jordade element i hela huset... Däremot så har man följt konventionen med jordade uttag i ett och samma rum osv...

Sen är det ju fullt möjligt att ha jordade uttag och ojordade i samma rum utan risk, dvs om du inte ansluter några saker som kan bli strömförande till det ojordade...
 
detta är väl en av de regler som kanske inte inbegriper det sunda förnuftet till fullo..
enligt min mening blir en anläggning bara säkrare och säkrare ju fler jordade uttag man monterar..
och jag skulle aldrig komma på tanken att skippa jordtråden till en elradiator i ett rum med ojordade uttag, där har elsäkerhetsverket snöat in sig lite, då elradiatiorer oftast är anslutna till minst en annan fas än vägguttagen i rummet, och blir radiatorn strömförande samtidigt som golvlampan bredvid så kan man utsättas för 400volt, är radiatorn jordad så kan man inte det..
jag har jordat radiatorer även i ojordade rum och det står jag för, att jag sedan gärna byter ut de ojordade uttagen gör inte saken sämre, men vad som är viktigare än tjabblet on jord/ojord är en JFB, den skyddar oavsett.
 
Så du menar att man rent krasst skulle kunna skippa kravet på att inte mixa jord/ojord i samma rum förutsatt att man har en JFB?
 
electrocuted skrev:
detta är väl en av de regler som kanske inte inbegriper det sunda förnuftet till fullo..
enligt min mening blir en anläggning bara säkrare och säkrare ju fler jordade uttag man monterar..
och jag skulle aldrig komma på tanken att skippa jordtråden till en elradiator i ett rum med ojordade uttag, där har elsäkerhetsverket snöat in sig lite, då elradiatiorer oftast är anslutna till minst en annan fas än vägguttagen i rummet, och blir radiatorn strömförande samtidigt som golvlampan bredvid så kan man utsättas för 400volt, är radiatorn jordad så kan man inte det..
jag har jordat radiatorer även i ojordade rum och det står jag för, att jag sedan gärna byter ut de ojordade uttagen gör inte saken sämre, men vad som är viktigare än tjabblet on jord/ojord är en JFB, den skyddar oavsett.
Jag skulle aldrig heller montera en radiator som ska ha jord, utan jord!

Jag sätter då dubbelisolerade radiatorer (vi sätter nästan bara sådana, Nobö).
 
Mitt hus byggt 1980 hade ojordat nästan överallt och vattenburen värme i samtliga rum... Mycket har jordats nu för att slippa dessa roliga urladdningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.