Jag måste nog också dra ut ett nytt rör genom väggen. har precis bytt skorsten i gipsschaktet, passade även på att dra ett extra rör för en framtida vedspis, isolerade rören och lyfte ner med kranbil och när allt var klart så får jag reda på att kanalen från köksfläkten måste vara isolerad, (den går också i schaktet) den är inte isolerad i dagsläget, och ska man dessutom montera en vedspis så ökar ju brandrisken i kanalen. Den går i och för sig i ett gipsschakt men det skule nog kännas bättre att ta ut ett nytt rör genom väggen och isolera det. Det blir ca: 2 meter rör totalt.
 
Var hittar man sån där isolering med hönsnät på? Nån som vet?
 
HakanJ skrev:
Var hittar man sån där isolering med hönsnät på? Nån som vet?
Jag köpte min på Bauhaus om jag inte minns fel, tror att det flesta välsorterade bygghandlare har det.
 
FrittDrag skrev:
Du har helt rätt, imkanalen skall brandisoleras i hela sin längd. 3cm brandmatta går bra, eller bygga en gipslåda runt den.
Innebär det att även den mjuka böjliga slangen från själva fläkten ska isoleras? Jag tänkte nämligen bara sätta en sån slang mellan fläkt och en genomföring på väggen inne i fläktskåpet.
 
Melpho skrev:
Innebär det att även den mjuka böjliga slangen från själva fläkten ska isoleras? Jag tänkte nämligen bara sätta en sån slang mellan fläkt och en genomföring på väggen inne i fläktskåpet.
Precis min fråga. Har precis installerat fläkt på ett nytt ställe, drog upp den där böjliga slangen i aluminium som jag köpte på IKEA, genom ett sticksågat hål upp på vinden. Jag lade sedan lite byggskum runt för att töta till lite. Det var väl helt idiotiskt kan jag tänka efter att ha läst denna tråden...
Min fråga är alltså samma som melpho, måste själva röret från fläkten, innan imkanalen tar vid, också vara isolerat? Måste själva gonmföringen upp till vinden vara brandisolerad?

Till saken kommer att jag lyckades sätta fläkten rakt under en takstol, och kom med nöd och näppe igenom vid sidan om takstolen, så att aluminimumslangen fortfarnde döljs av dem kåpor som går mellan kök och tak. Isolering vetifasen hur jag skulle lyckas klämma dit. Någon pratade om gipslåda, skulle 6mm renoveringsgips mellan röret och sponten i taket duga?

Mvh
Joel
 
Jag besiktigade kanalen, och fick godkänt med min fogskumsgenomföring :) Det viktiga var att själva kanalen var väl isolerad (3cm stenullsmatta i mitt fall)
 
Gammal tråd men jag chansar. Joel, vad menar du med att bara själva kanalen ska vara isolerad. Är det där du sågat igenom väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.