Är det någon som har tips på hur man på smidigast sätt moderniserar ett 50-tals kök? Har nyss köpt en lgn med ett underbart originalkök, precis vad vi ville ha. Dock är det ju inte alltid så praktiskt. Diskbänken måste höjas och vitvaror bytas. Dessutom vill vi gärna sätta in både tvättmaskin och diskmaskin. Bakom spisen buktar väggen ut och det gör att spisen inte är i linje med övrig inredning. Misstänker att det kan vara någon ventilation som sitter bakom väggen. Skulle gärna ha hela köket i samma linje. Vet någon, kan man göra något åt den väggen?
 
Hej,
Har hittat en tillverkare (arkitekt?) i Stockholm som gör "gamla" kök - utan att vara serietillverkade. De heter APPARAT.
Deras bilder är riktigt spännande om man tycker om 20- 30- 40- 50- o 60-talskök.
Kanske kan du hitta något tips där kring vitvaror mm.
mvh
Karin
http://www.apparat.nu/default.aspx
 
Hur stor är utbuktningen? Du kan ju antingen flytta ut övriga skåp så att de linjerar med spisen (svårt förmodligen med ett gammalt kök), eller skaffa en häll som är avlång (med kokzonerna på rad istället för i fyrkant) så att den kan sitta på ett grundare skåp. Sen skulle jag ha antingen rostfri eller plywoodfront på diskmaskin (beroende på kökets färg.) Apparat har annars fronter.
Smeg har retroinspirerade vitvaror, men det kostar.
 
Utbuktningen är knappt 18 cm, så det är ganska mycket spisen sticker ut från diskbänk och övriga skåp. Har också tänkt tanken med att flytta ut det andra men tveksamt om det går med så gammal inredning. Det bästa hade varit om man hade fått ta bort utbuktningen i väggen så hela väggen blir jämn. Jag har också tänkt på avlång häll men jag har inte sett någon som är så smal. Det finns ju bara utrymme för ca 42 cm. Någon som har erfarenhet av en sådan vägg bakom spisen? Jag har själv sett det i många lägenheter från den här tiden så det kan inte vara något ovanligt. Huset är byggt 1957.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.