Hej.

Höstkylan kommer och jag tycker inte värmen funkar riktigt som den ska. Behöver veta vad som är vad i mitt värmesystem. Vet dessutom inte riktigt hur det funkar.

Bifogar bild

Huset är en tvåplansvilla med frånluftvärmepump. Värmen är vätskeburen (mest vatten gissar jag).
Nedre plan har golvvärme ingjuten i platta.Övre plan har radiatorer.
Synnerligen A4 för en nybyggd kåk alltså….

På bilden gissar jag på följande:

A: Styrenhet för ställdonen G som reglerar flöde ut på respektive golvslinga. Röd diod lyser om krets aktiv. Varje krets styrs av separat termostat placerad i aktuellt rum.
B: Cirkulationspump
C: Termostat graderad 25-50C ca. Inställd på 41C.
D: ?. Graderad 0-10.
E: Temperatur på utgående vätska (vid fototillfället 26C)
F: Temperatur på returvätska (vid fototillfället 22C)
G: Ställdon för respektive golvslinga. Styrs av A. På bilden är samtliga ställdon öppna (Hela blå ringen syns)

1. Är ovanstående korrekt?
2. Om jag vill ändra fördelningen av värme mellan övre och nedre plan så ska jag använda Termostat C?
3. Om ja på 2: Ponera att jag skulle vilja skicka all värme till övervåningen, ska jag ställa C på minimum- eller maximumvärde (25 eller 50C)?
4. Om ja på 2: Ponera att jag skulle vilja skicka all värme till nedervåningen, ska jag ställa C på minimum- eller maximumvärde (25 eller 50C)?
5. Med D....stänger jag hela nedre golvslingan eller?

Jättetacksam för info!
mvh
Mattias
 
  • Reglercentral2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte du kan ratta värmen på övervåningen från den här centralen, är nog en annan slinga gissar jag, kolla i pannrummet

D är shunten för golvvärmeslingorna, den kan du öka om du inte upplever att du får nog varmt inne fast du vrider upp rumstermostaterna

C är en termostat för att förhindra att för varmt vatten leds ut i golvvärmeslingorna, den är nog ok på 41°C, blir det steppdans inne så är den du ska minska på isåfall, och har du D på max och det räcker ändå inte till med värmen inne så ökar du på C

/R
 
Tack för svar R

Pannrummet som du syftar till är pannan själv: En IVT490 så det finns inte så mycket mer att reglera.

D står på 10 och är gissningsvis öppen till max.

Har för mig att de vid förevisning i samband med nybygget sa att man skulle använda termostat C för att justera mellan över- och undervåning. Om vattnet på pannan är 50C och termostat C är ställd på 40C så borde väl denna stänga och tillgängliggöra resterande (varmare) vatten till övre plan?
Bör jag ställa ned termostat C till mer rimliga 30C för att inte torka ut parketten?

Rumstermostaterna på nedervåningen är ställda på 24C. Rekommendationen från många är att ställa dessa på max och istället låta pannan styra värmen genom diverse knäckande och offsetjusterande av reglerkarakteristiken. Nackdelen med termostater på max är dock att pannan BARA ser att det är -15C ute och reglerar efter detta. Då skiter pannan fullständigt i om vi har annan värmetillförsel inomhus (läs: eldar i braskamin eller har många människor på besök under längre period såsom jul/påsk etc) . Gissa om vi svettades första julhelgen med myseldande i kamin och halva släkten på besök!
 
Hej.
Jag tycker att det ser lite märkligt ut.

Termostat C är en maxbegränsare av framledningstemperaturen som rog_ohl skrev. Den behövs då värmevattentemperaturen på golvvärmeslingorna skall vara lägre än värmevattnet till radiatorerna. Temperaturen som den skall ställas på skall framräknas av golvvärmeleverantören, och är beroendde av din golvkonstruktion samt att golyttemperaturen max skall vara 26 grader,enl BBR.

En shunttventil D brukar man inte ha på fördelare för golvvärme och jag ser inte vad den gör för nytta, den kan troligen ställa till problem istället. Tag kontakt med Thermotech, www.thermotech.se, som har levererat fördelaren å hör vad de anser.

Tanken med rumstermostatstyrning är att dessa skall stänga resp ventil vid övervärme. Beroende på vilken golvkonstruktion du har så tar det olika lång tid innan det märks i rummet. Golvvärme är är i de flesta fall ett "trögt" system som inte lämpar sig för snabb reglering.

Du kan troligen installera en inomhusgivare för värmepumpen för att på så sätt automatiskt sänka eller öka framledningstemperaturen vid behov. Hör med IVT om detta.
 
Redigerat:
mattiase skrev:
Pannrummet som du syftar till är pannan själv: En IVT490 så det finns inte så mycket mer att reglera.
Det är inte säkert att det finns nått annat att reglera värmen på övervåningen på annat än på termostaterna där, beroende på var du har dem

mattiase skrev:
D står på 10 och är gissningsvis öppen till max.
Rimligen är det så, men det förbryllar mig lite då jag tycker mig se en givare kopplad i övre fördelningsröret ovanför pumpen som går till termostat C som då är maxtempbegränsare som jag kan se det

Då C står ställd på 41°C och D är på (10)max borde termometer E visa ~41°C men den visar bara 26°C ... förbryllar än mer, det betyder att pannan bara levererar ~26°C och det kan förklarar varför radiatorerna på övervåningen inte värmer just nått

mattiase skrev:
Har för mig att de vid förevisning i samband med nybygget sa att man skulle använda termostat C för att justera mellan över- och undervåning. Om vattnet på pannan är 50C och termostat C är ställd på 40C så borde väl denna stänga och tillgängliggöra resterande (varmare) vatten till övre plan?
Den effekten skulle man kunna uppnå om pannan är för klen att kunna hålla 50°C till båda systemen/våningarna samtidigt, men det verkar orimligt det måste vara nått annat som reglerar systemen, du bör nog kolla pannan mer

mattiase skrev:
Bör jag ställa ned termostat C till mer rimliga 30C för att inte torka ut parketten?
Det är nybyggt hus av vad jag förstår?, så 30-35°C borde räcka som max framledningstemp till golvvärmen ... men man vill väl ha marginalen på sin sida från husfabrikanten, därför ~40°C på termostat C gissar jag?

Man borde ha lämnat en manual för hela systemet, kolla om du inte fått den?
kolla med husfabrikanten om dom inte har en att skicka dig isåfall :)

/R
 
Tack för fina svar! Ska försöka söka mer info hos tillverkare/husleverantör! Bott i kåken i fyra år drygt och det var ett tag sen LB-hus tog sin hand från oss. Blir att pröjsa för info från egen ficka alltså :-/

rog_ohl skrev:
Då C står ställd på 41°C och D är på (10)max borde termometer E visa ~41°C men den visar bara 26°C ... förbryllar än mer, det betyder att pannan bara levererar ~26°C och det kan förklarar varför radiatorerna på övervåningen inte värmer just nått
/R
I skrivande stund säger pannan att är värde på framledningsvatten är 27.8C med börvärde 29.2C. Temperaturerna som visas på bilden är alltså helt OK.

Strulet jag upplevt är att vi tyckt det varit kallt på nedervåningen de senaste dagarna. Dessutom har "snabba" golvytor såsom klinker (lagda direkt på plattan) känts kalla trots att ställdonen för golvslingorna varit fullt öppna. Å andra sidan upplever vi att det ofta är lite si och så med regleringen runt nollan...Funkar bra vid de flesta andra temperaturer men just på hösten när plattan+pannan ska svänga in mot svalare temperaturer så kan det ibland bli svalare än normalt. Verkar f.ö. inte vara ett helt okänt problem.

Återigen: Tack för hjälpen!
/M
 
Prova knäck kurvan just runt 0:an då, brukar vara ett vanligt fenomen.
Ska göra samma sak jag, posta en bild på åbäket i skåpet.
Dock ser vår lite enklare ut. Har lite kallt golv o köket och vill få panelen att tycka till. Återkommer antingen genom att låna denna tråd eller en ny =)
 
Trådstartaren här.
Inleder som jag gjorde för snart ett år sedan:
"Höstkylan kommer och jag tycker inte värmen funkar riktigt som den ska. Behöver veta vad som är vad i mitt värmesystem. Vet dessutom inte riktigt hur det funkar"

Några snabba vrid på reglage C löser problemet...verkar som om ventilen sätter sig efter att ha varit overksam under sommarhalvåret.
Problemet löstes på samma sätt förra året.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.