Vet någon vart man kan köpa cirka 15 mm stänger i rostfritt eller stål eller liknande i färdiga längder runt 70-90 cm? Finns det på något av de stora byggvaruhusen?
 
Kan du använda vanliga kromade rörmokeri-rör, så borde de väl finnas i nästan varje byggvaruhus? De är väl typ 15 mm?
 
pinebar skrev:
Kan du använda vanliga kromade rörmokeri-rör, så borde de väl finnas i nästan varje byggvaruhus? De är väl typ 15 mm?
Krom känns inte som det jag söker. Är ute efter stålliknande typ rotsfritt stål eller vanligt stål bara. Behöver inte vara just 15 mm men däromkring. I värsta fall köper jag ett skoställ på Ikea och tar ut stängerna men det borde gå att hitta bara själva stängerna. Ska kolla på bauhaus imorgon så får vi se..
 
Blablabla skrev:
Kanskje du kan bruke stengene i IKEA sin Grundtal serie ?

[länk]
Inte alls omöjligt. Ska kolla tjockleken på stängerna. Tack för tipset!!
 
Om du nöjer dig med vanliga stålrör så har nog närmsta mekaniska verkstad det du söker. Brukar funka med tjugolappar och kaffebröd på sådana ställen.
 
Det enklaste är om du har känningar innom pappers/massa industrin eller mejeribranchen där det mesta byggs i rostfritt.

Om inte, så prova på Stena Metall som återvinner rostfritt från dessa brancher. Då får du det till skrotpris.
 
Är du inte bra polare med någon på en mekanisk verkstad så tror jag det blir billigast att ta från någon ikea-produkt. Tråkigt men sant.
 
Fanns aluminiumrör på bauhaus men de kostade ju hyfsat. Runt 200 för två
meter tror jag det var eller mer. Och jag kommer behöva cirka 10 meter men det kanske är det billigaste trots allt. Annars blir det som sagt att riva någon jysl eller ikemöbel... Borde gå att hitta lämpliga rör eller stänger för mindre tycker jag...
 
Rören (4 st) i hyllan i IKEA:s Grundtal serie är 794 mm långa och 16 mm i diameter med gängor i båda ändar. Har nyss kollat vi har en sådan över tvättmaskinen i tvättstugan.
 
bekin skrev:
Rören (4 st) i hyllan i IKEA:s Grundtal serie är 794 mm långa och 16 mm i diameter med gängor i båda ändar. Har nyss kollat vi har en sådan över tvättmaskinen i tvättstugan.
Okej. Tackar för hjälpen!! Är det hyllan som finns i inlägget ovan eller finns det andra i den serien?
 
Redigerat:
Theofils och liknande beslags försäljare säljer sådant.
 
bekin skrev:
Ja det är den hyllan men utan skålarna och krokarna :D

Den finns på [länk]
Observera att den finns i två olika storlekar 80 och 120 cm den vi har är 80 cm.
Använde just dessa stänger till ett trappräcke inomhus. Billigt och helt ok kvalitet.
 
Nu är den klar och det passade perfekt med Ikeas stänger.. Tackför tipset!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.