Eftersom priserna är så astronomiska på Real Flame produkter i Sverige så tänkte jag bygga en egen kamin. För den som inte känner till dem finns tillverkaren på www.realflame.com, en svensk återförsäljare finns på http://www.elb.a.se/. Eftersom bränslet till dessa brinner utan några rökgaser behövs ingen skorsten, de utvecklar dock cirka 3000 BTU värme per burk och timme. Hade tänkt mig att konstruera en brandbox i plåt och ha något brandsäkert material utanför dessa och sedan göra själva kaminen.

Någon som har tips på lämpliga material eller andra förslag?

Bränslet ska jag försöka få över med USA vänner, bränslet kostar $65 för 24 burkar (ink frakt i USA), första laddningen köper jag väl närmare. Eftersom innehållet endast innehåller "gelatinerad" alkohol borde det gå att ordna på billigare sätt tycker jag.
 
Hej

Har precis börjat planera ett liknande projekt så jag väldigt intresserad av att höra hur det går. Tror du man behöver en brandbox om man använder eldfast tegel? Lovar att visa min skiss här när den är klar.

MVH

Niklas
 
Det behövs nog inte med tegel. Hur hade du tänkt lösa bränslefrågan?
 
Låter väldigt intressant! Vi funderar på en hörnvariant där en kakelugn tidigare stått, om någon har en ritning el. mer information så skulle jag vara tacksam!

/Fredrik
 
Svensk generalagent för Real Flame är elb.a.se. Priserna här i Sverige är INTE astronomiskt höga som påstås här. En kartong Real Flame Jel kostar i Sverige 680:- exkl.moms. I USA kostar den $65.00 plus US moms (svensk moms tillkommer också). För att få föra ut detta ur USA, och för att få föra in detta bränsle i Sverige krävs dels ett godkännande från amerikanska polismyndigheter, dels specialemballage, samt att den som inför produkten är utbildad i USA på att hantera farligt gods. Dessutom får inte bränslet transporteras med flyg. Så vill du inte att dina vänner skall smuggla, och riskera att hamna i fängelse, så föreslår jag att du köper bränslet här i Sverige istället!

Mvh Leif Bengtsson
ELB Hobby AB/Svenska Real Flame
 
Någon som byggt en egen "Real Flame"? :)

Funderar själv på att snickra ihop något liknande. Tycker Real Flame är sjukt dyra om man ser till vad man får för pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.