Hejsan,

Vi håller som bäst på med att byta golv vilket innebär att vi brutit bort allt ner till plattan. Där hittade vi våra värmerör till elementen som ligger dragna direkt på plattan... bra... njae tveksamt men så är läget.

Nåja under bortbrytandet så blev ett av rören bockat, inte så mycket att det gick sönder men tillräckligt för att det måste fixas. Har ringt några rörmokare och det är inga konstigheter egentligen mer än att systemet måste tömmas på vatten. För att inte behöva betala rörmokaren arbetstid för o stå o titta på vatten som rinner ut så tänkte jag höra om man inte kan tömma ur det själv på morgonen innan han kommer?

 
Macke202 skrev:
För att inte behöva betala rörmokaren arbetstid för o stå o titta på vatten som rinner ut så tänkte jag höra om man inte kan tömma ur det själv på morgonen innan han kommer?
Visst kan du det! Bara på den manövern sparar du minst en timme.:D
 
Ja du vet många bäckar små... ;)

Då ska jag bara hitta hur man gör det med på vårt gamla åbäke men de förra ägarna verkade ha bra koll på det så det löser sig nog.

Man måste väl slå av pannan om man ska tömma ur värmesystemet så att man inte bränner sönder elementet (eller vad det heter) i den?!
 
8) Exakt! Stäng av pannan och leta upp avtappningskranen. Den brukar sitta i nedre delen av pannan. Öppna kranen och se till att samtliga elementventiler är öppna. ;)
 
Ollright... då är jag med... ska man stänga cirkulationspumpen tillsammans med pannan eller den ska gå så att vattnet pumpas ut, eller det rinner ut av sig själv?

 
Stäng av cirkpumpen. Du tömmer ju en tank vars ventil sitter i botten. När du öppnar luftningsventilerna på elementen så kommer vattnet rinna ur pannan i ett huj.... nåja, en tio-femton minuter tar det väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.