Hej!
Tänkte kakla hela mitt badrum.(plastmatta på golvet). Har haft på primer + fuktspärr på alla väggar utom på skorstensstocken som är putsad. Stocken är placerad så att den inte kommer att utsättas för direkt vattenpåverkan.

Undrar nu om jag måste ha på primer på putsen för att kaklet ska fästa?
(Tror själv att det är bättre att inte ha primer på skorstensstocken då primern är vattentät och en skorsten mår nog bäst av att själv kunna ta upp samt avge lite fukt som den själv vill. Bara kaklet sitter fast utan primer)

Om det går utan primer måste man då fukta kaklet innan man sätter upp det på den putsade skorstensstocken?
(Undran, kanske putsen gör att kakelfixet torkar för snabbt så att plattorna släpper)

Hälsningar,
Pelle
 
Ingen som kan kakel här?
/Pelle
 
Testa att fråga i badrumsdelen.
 
Jag har inte gjort det själv men i mitt gamla hus så är del av murstocken kaklad. Dels med cementbaserat (gammalt) fix dels med något som liknar kalkbruk. Men att få det att fästa torde knappast vara ett problem. Är du rädd för allt för snabb uttorkning får du väl förblöta putsen innan du sätter igång.

Jag tror dessutom som du att det bästa för en murstock är att kunna ta och ge lite fukt efter behov.

Tuta och kör, eller om du är försiktig. Kör med en endaste testplatta och provdra fästförmågan i denna efter torkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.