Har suttit å skissat å gissat ganska länge nu och tycker väl att vi kommit ganska nära målet. Vill gärna ha lite kommentarer från andra om hur ni ser på vår tänkta planlösning.

Tyvärr så har vi inte ritat ut fönster och ytterdörrar på de här bilderna men jag hoppas de duger så länge. Jag upptäckte också att jag inte hade skrivit ut vad det vför typ av rum så jag gjorde det nu och hade bara tillgång till paint så därav de fula textrutorna.

Söderläge är mot sidan med köket, lite snett åt höger i bild (planlösningarna). Rakt ut från samma sida så har vi vår trädgård som är relativt platt, fyrkantig och på 2200kvm. Inga grannar åt det hållet utan ängar och kohagar. Åt andra håller (entréhållet) har vi en granne. Infarten till tomten kommer bli från höger i bild (planlösningarna).

Gästrummet på bottenplan kommer till en början att användas av oss som sovrum och sedan när familjen förhoppningsvis blir större och övervåningen blir klar så flyttar vi upp dit och gästrummet förvandlas till gästrum/hemmabio.

Vi är medvetna om att öppet mellan planen genererar ljud mellan planen men har funderat på om man inte kan sätta upp ljudabsorbenter längs väggarna där för att dämpa det värsta.

Kom med alla sorters kommentarer, bra som dåliga...

Tack på förhand
 
  • Vårt hus nedre plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vårt hus övre plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vårt hus utsida 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vårt hus utsida 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vårt hus utsida 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det är en bra planlösning.
Jag gillar t ex att ni har både garderober och klk i nära anslutning till entrén. Särskilt för barnfamiljer (som ni ju tydligen siktar på att bli) är det bra att ha mycket förvaring just där. Att sedan gästtoan är placerad bortom dessa gör den lite mer avskild och det tycker jag är bra.

Mycket bra också, tycker jag, att allrummet på öpl är placerat i ett hörn i stället för överblivet utrymme mitt i som det ofta blir. Då kan det lätt konverteras till sovrum om ni någon gång skulle sälja till någon med fler barn, eller om ni skulle få fler barn än ni tänkt (man kan ju - som vi - råka få tvillingar sista gången..!).

Jag noterar att förvaringen bara utgörs av garderober och en mindre klädkammare. Det betyder att i längden kommer ni att behöva något slags yttre förvaring i t ex garage eller friggebod.
 
Tack för din feedback. Vi har tänkt precis så som du skriver så det var ju bra att det märktes.

Visst är det tänkt med extern förvaring i garage med tillhörande förråd (väl tilltaget).

Tvättstugan blev tyvärr lite för trång så jag har gjort uppdateringar. Det medförde att jag var tvungen att flytta trappan lite men det gjorde inte så mkt för då fick jag plats med lite garderober på öpl också. :)

Här kommer lite nya bilder.

Jag lyckades inte få dom i skala så jag har gått bärsärk med måttsättningen istället... vet att det inte är korrekt måttsatt men satte ut så många mått jag kunde för att det skulle bli lättare att snabbt få en uppfattning.
 
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillade första lösningen med ingången till gästrummet bättre, det känns som utrymmet bakom den lilla utstickande väggen skulle passa bra till förvaring.

Ur konstruktionssynvinkel är jag lite tveksam till att badrum/toa/kök hamnar lite överallt, det blir väldigt mycket rördragning (dyrt...)

Annars tycker jag att det ser ut som ett trevligt hus.
 
Hej ser trevligt ut men jag har några funderingar som kanske kan förbättras eller så har ni redan tänkt på dessa saker.

+ Bra med förvaring typ kapprum och WC/D , ganska öppen planlösning på entréplan skönt tycker vi men ändå lite uppdelade zoner.
+ Bastu det gillar jag

• Ingången till gästrummet kanske inte kommer att ligga så bra till i smuts synpunkt. Då ni har entré till tvätten och vanlig entré ni måste passera kan dra in mycket smuts på hösten och fuktigt på golvet när barnen kommer

• Storleken på de två extra sovrummen på övre plan är ju ganska så olika i storlek om ni skaffar två barn kan det kanske bli konstigt om det ena rummet är dubbelt så stort.

• Vägarna mellan planen ligger ej i linje med varandra typ kök du får inget som kommer att bära upp huset från taknocken. Det diffar i dag 20cm så försökt flytta så dom är över och under varandra spar kost när ni bygger. Eller så har ni valt att ha en byrare lösning med stolpe och balkar som ej är med på ritningen.

• Köket behöver också ett schakt för fläkten upp genom plan två.

• Ett alternativ är att du funderar på att ändra på bad på plan två och ha över tvätten kanske eller så får ni ett schakt i tvättstugan för va till plan två.

Jag hade nog lagt bad ovan tvätten, sen ett allrum där du i dag har bad och två så lika sovrum där allrum och ett sov är i dag. Kanske en KLK lösning i mellan dessa rum så det blir en KLK till varje sovrum och ni kanske kan få upp fläkten där.

Det är inte lätt att få till ett hus man gillar det blir många vändor och omtag. Vi har nog ritat säkert 10 olika förslag innan vi blev nöjda och frågat på 3 av dessa. Sänd ett PM om du vill få mer info

Lycka till
 
Tack igen för åsikterna!

Kan se att ingången till gästrummet såg bättre ut på första versionen, men det är inget problem. Vi var tvungna att flytta väggen för att få större tvättstuga och eftersom rummet förhoppningsvis ska bli en hemmabio med alternativ som gästrum så passar dörren bra. Tror inte heller att det blir så stort problem med smuts från entrén/tvättstugan, det går att leva med då det kanske inte är det mest besökta rummet i huset.

De extra sovrummen på övervåningen är väldigt olika stora, men det beror främst på att det ena (det större) har snetak. Vi hade det mindre från början men då fick vi inte plats med garderober pga takhöjden så därför blev det så mkt större... men det kanske inte behöver vara riktigt så stort.

Av samma anledning blir det lite svårt att lägga badrummet där det större sovrummet ligger. Snetak begränsar ytorna.

Vi la sovrummen där de ligger av anledningen att vi inte ville ha dom intill varandra. Att ha sovrum vägg i vägg med barnen är kanske inte alltid så kul (om man vill ha kul själv ;)) och det samma och omvända gäller väl när man får tonåringar. Att barnen inte har rum intill varandra är av samma anledning, lite mer privatliv.

Rördragning och konstruktion är inget vi lagt jättemkt tanke på men har kollat med lite firmor och de har inte påpekat några problem. Men vi ska helt klart titta mer på det. Tackar extra för de kommentarerna då det är lätt att glömma bland allt annat...
 
Hej, heter simon och läser till arkitekt, då du inte ritat in fönster kan jag inte riktigt kommentera på upplevelsen då jag inte ser några siktlinjer.

ett exempel är att det vore lämpligt att ha en glasdörr till altanen rakt framför entrén så att man får en utblick och genomsikt samt så att man enkelt kan gå igenom huset.

klädkammaren verkar vara väldigt liten, märkligt med tanke på hur stor tex tvättstugan är. runt fyra meter djup verkar slösaktigt stort.

burspråket eller vad det är kan nog bli svårmöblerat och sådana hörn är dyra att bygga. tror inte att du vinner något på det.

trappan är dåligt placerad, inte i huset i stort utan mer som att den sticker ut i hallen, stör och är i vägen. om du kunde dra in den mot gästrummet så skulle hallen bli luftigare och ge ett enhetligare intryck.

badrummen och tvättstugan är utspridda i huset. det är en väldigt onödig fördyrning i och med att rör måste dras på många fler ställen. det är givetvis dina pengar men iaf våra lärare hade gett oss ett helvete för det.


i allmänhet är det absolut inte dåligt, däremot känns det som att huset hade kunnat bli lika bra på 150 kvm. ineffektiva kvadratmeter med andra ord. du skulle kunna kolla lite på olika möbleringsmått och rita upp rummen efter det, så att du får en uppfattning om vad som är lagom. för stora rum är inte nödvändigtvis en kvalité.

200 kvm á 15 000 kr ger ju en totalkostnad på 3 000 000. genom att banta 50 kvm kan du alltså spara i runda slängar 750 000 och såvida du inte badar i pengar kan det ju absolut kännas som en god idé. om du tänkte bygga allt själv är det givetvis inte såna summor vi pratar om...

simon
 
Hmm, mitt svar försvann visst.

Jag tror att hallen är dels för trång, dels för mycket genomfartsled. Man behöver ha plats för barnvagn och några dussin skor och ändå kunna ta sig mellan tvättstuga/gästrum och övriga huset utan att trampa i grus och och slask.
 
Tack igen för åsikterna.

Vi har gjort lite ändringar.

Tog bort öppenheten mellan planen och flyttade trappan samt "spegelvände" den.

På så sätt hoppas vi att hallen ska bli lite större och att övervåningen blir lite bättre. Vi fick t.ex. plats med en klädkammare.

Tvättstugan är medvetet gjord ganska stor (men har blivit lite mindre nu) för vi anser att här behöver man gott om utrymme då man jobbar ganska mkt här. Vi vill också ha en "avsköljningsarea" (duschslang på väggen) där vi kan spola av skitiga stövlar, hundar, ungar eller vad som kan tänkas vara lerigt. Den ytan är till vänster innanför groventrén.

Tar tacksamt emot fler synpunkter.
 
  • Övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsköljningsplats med duschslang för "stövlar, hundar, ungar eller vad som kan tänkas vara lerigt"...det är en bra idé och en mycket bra formulering!
 
Det är en jättebra ide. Meckande tonåringar eller ridtjejer med geggia stövlar är två bra exempel förutom hunden som hittade ett alldeles underbart lerdike att rulla sig i.

Om ni kan så fundera på en WC i samma område. Bra när man blir nödig mitt i meckandet tex
 
Tänkte göra en uppdatering.

Tyvärr gör sig ekonomin varse och man kan inte bygga som man vill. Men det gör ju också att man måste värdera sina beslut och kanske kan komma på en bättre lösning. Vi vill ju såklart tro att det är det vi har gjort ;)

Huset är iaf nu omritat endel och blivit mer likt ett "standardhus". Ytan har också krympt ngt.

Är det ngn som har ytterligare åsikter så tas det såklart tacksamt emot... men nu är vi nära att skriva kontrakt... :eek:
 
  • Ny bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag hittade tråden först nu, började att läsa från början...
..och en av de första saker jag funderade på, var om det inte borde vara bättre att göra om huset till en rektangulär huskropp med en frontespis, eller vad man nu ska kalla "burspråket".
För sådana där vinklar bör annars vara mycket välmotiverade tycker jag.
Svårare att få ett vackert utseende och dyrare produktion.

Men nu har ni redan hittat dit ... ;)

Men i den nuvarande planen undrar jag varför frontespisen är så långt sidoförskjuten.

Flytta den 0,5 - 1 meter åt höger så får ni ett mer rättframt stort sovrum på OV och en trevlig genomsyn genom huset från entren sett.

Sen undrar jag lite över fönster.
Tycker det verkar som att fönster ligger lite här och där, fasaderna kanske kommer upplevas som röriga. Har ni några fasadvyer?
Entrefasaden saknar nästan fönster, kanske ser tråkigt ut, nästan ovälkomnande.
Är det Hells angels nya klubblokal? :)
 
Redigerat:
Tack för inlägget å synpunkterna. Vi har faktiskt tänkt och diskuterat precis det du pratar om... :rolleyes:

Uttrycket "Frontespisen" har jag aldrig hört föut. "Utbyggnaden" kallar vi det... ;)
Den är iaf placerad där av två anledningar. Dels blir köket mindre om vi flyttar den mot mitten vilket vi inte vill, vi vill ha så stort kök som möjligt! Den sidan av huset vätter mot syd-sydöst och vi kommer ha en altan där. Vi vill därför kunna uttnyttja det hörn som blir uv utbyggnaden för att få lite lä mot vinden (vi bygger på östgötaslätten;)) Flyttar vi det mer mot mitten så kommer altandörrarna från köket för nära och vi kan inte ha utemöbler i det hörnet. Ev kan vi få lite gensomsyn till ett fönster i köket, fönstren är inte helt spikade.

Fönstren är det som är minst genomgånget på huset, men de ligger inte bara utspridda "lite här å där". Lägger upp enkla fasadskisser som vi gjort så kanske det visualiseras lite mer.

Entrésidan har få fönster men det är enda hållet vi har ngn granne och det är dessutom mot norr. Vi bygger på landet och har i stort sett ingen insyn alls i huset förutom åt det hållet där vi kommer ha en granne ganska nära. Tror inte att det blir för lite fönster, men vi har diskuterat just detta och ev lägger vi till ett fönster i ena sovrummet på övervåningen. Inget extra fönster på undervåningen för där kommer det att vara garderober, då vi kommer bo i det rummet medan vi bygger övervåningen.

Man kommer in mot huset snett nerifrån höger sett från planskisserna (väst), det kommer ligga ett garage till höger i ritningen (sydväst). Åt andra hållet (där alla fönster är) är det bara ängar och hagar... :)

Mer åsikter tas tacksamt emot... !!!
 
  • fasadskiss 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasadskiss 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasadskiss 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasadskiss 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en tanke, bilderna på huset ger olika signaler. Vill ni bygga modernt eller klassiskt? Jag tror minsann att man måste ha en bestämd åsikt kring hur huset ska se ut, utvändigt iaf. För ser jag huset från en vinkel så ser det funkis-aktigt ut och från en annan så ser det mer "Fiskarheden-klassisk-slott-aktigt ut".
På ritningen (entré?) tycker jag det saknas fönster. Blir väldigt mycket vägg. Behöver ju inte var stora fönster, men bara något så att det händer något där.

Planlösningsmässigt så tyckte jag att den senare lyfte, bra med lite mer lika stora sovrum däruppe (viktigt för rättvisans skull kommer ni underfund med sen ;-)

Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.