Vi har fått en offert från ett lokalt snickeri på ett snickeribyggt kök. Köket är väl ganska "normalstort" (man kan säga 8 skåp med dörrar varav några dörrar glasade, 1 hörnskåp och 5 enheter med lådor). Köket ska vara i sekelskiftesstil med innanförliggande luckor och vara byggt i trä, levereras obehandlat. Annars inga särskilda krusiduller direkt som sinkade lådor el liknande. I priset skulle också ingå ca 7 m bänkskiva i ek 4 cm tjock i 4olika längder.

Vi hade hoppats på att det skulle ligga på runt 100 -120 tusen. Men tyvärr ville de ha över 200tusen :eek: vilket känns galet mycket..

Någon annan som gjort ett snickeribyggt kök? Jättetacksam för lite priser att jämföra med..
 
Var iofs 6 år sen vi kollade kök men det låter högst rimligt tycker jag. 100 000 kostade vårt HTH kök 2003 utan krusiduller och inte stort heller, ett "arbetskök" alltså ingen matplats utan knappt 4 m köksinredning på varje sida inkl vitvaror. Att Du skulle få nåt platsbyggt idag under 200 000 med kvitto har jag svårt att tro, i så fall har priserna på kök sjunkit rejält sen vi kollade. Platsbyggt tittade vi också på, runt 150 k skulle det kosta då.
 
Rent spontant låter inte priset orimligt. Att platsbygga ett kök är ett väldigt tidsödande arbete.
 
För cirka 5 meter kök (1 fullhöjdsskåp, 4 underskåp, en lådhurts modell köpmansdisk och 4 överskåp) i masiv furu och infällda luckor i björk/mdf betalade vi någonstans runt 50 000 om jag inte minns fel. Då ingick även en rejäl köpmansdisk i furu/börk och ekskiva med fullängdsstavar. Det byggdes då på snickeriet i stora moduler (ett alt två skåp/modul med alla beslag och luckor monterade) som jag sedan själv monterade fast på plats (för att hålla priset nere). Även passbitar monterade jag själv (materialet följde dock med).
 
Redigerat:
Ett tips är att gå via en oberoende arkitekt då detta i bästa fall kan sänka priset rejält.
Vi gick via en köksinriktad inredningsarkitekt som i sin tur stod för kontakterna med snickeriet. Fördelen med det var att hon kunde hjälpa oss att identifiera saker som kunde hålla priset nere. T.ex. kunde vi spara 3000 kr genom att ha en istället för två lådor längst ned i hurtsen, tydligen pga någon konstruktionsrelaterad orsak. På samma sätt lyckades hon göra små ändringar (som inte påverkade funktion eller utseende) som totalt minskade priset med 20000, vilket med råge betalade hennes arvode. Hade vi valt standardstommar hade priset blivit lägre än IKEA vilket förvånade oss mkt. Att göra slutmonteringen själv hade vi bestämt från början och det var hur enkelt som helst eftersom köket redan hade varit provmonterat på snickeriet så hela monteringen, inkl passbitar, tog mindre än en dag för mig som inte har någon snickarerfarenhet alls. Är hur nöjda som helst med köket, ser betydligt bättre ut än det "standardkök" vi tänkte ta från början men som pga sitt höga pris (> 200000) blev bortvalt.
 
Bilder! Bilder!
 
En bekant som gjort vårt "platsbyggda" kök. Finns bilder på min renoveringsblogg http://www.jboy.se/lantliv/

Nu ska köket bara målas vitt (görs i dagarna) och bänkskivorna oljas in med Osmo hårdvaxolja :)
 
Skall lägga in bilder så fort jag kommer åt dem!
 
Har fått några tips på lovande snickerier så nu ska vi ta in några fler offerter och hoppas att de känns lite bättre! Återkommer när jag får svar om det kanske kan intressera någon annan!
 
Hör med Strandbergs snickerier i Linköping
http://www.strandbergs-snickeri.se/
Jag fick en offert på ett kök u-form med köksö i mitten 4x6m runt 100k då valde jag visserligen att ha allt i mdf, dvs inget massivt trä (offert var bara stomme och luckor, dvs inga blandare eller diskbänkar mm). Att få ram runt luckor och lådor för att få ett lantkök kostar inte mkt mer. Har själv inte lyckats bestämma mig ang kök, modernt eller lantkök men har ngr månader på mig innan huset är rest...
 
Om man hittar små snickerier på landet med bara en snickare så blir priset hälften skulle jag tro. Har inte kollat upp priserna, men jag vet att våran lokala snickare är mkt billig. Sedan beror det ju på i vilket material luckor odyl är, där blir det stor skillnad mellam ek och furu.
 
Vårt kök byggdes av en ensam snickare. Totalt blev det ca 100.000 kr men då ingick också tak och golvlister. Bilder finns här.
Så jag tror också på att leta upp någon lokal snickare på något mindre snickeri. Sedan släppte vi lite på materialet och har mdf i stommarna och på några andra ställen där det inte syns.
 
Beställde ett platsbyggt kök från en lite tillverkarek (Nisseby Snickerier, Stenhamra Ekerö), då kom lådor och högskåp färdigmonterat. Mycket nöjd med resultatet.
 
Jag VISSTE att fanns snickeribyggda kök under 200 000!!!!!! :D
Har efter ett tips från en byggahusmedlem hittat ett ett snickeri utanför Varberg som bara jobbar med specialbyggda kök. Åkte ner på ett litet besök och vi upplevde dem som mycket kunniga, noggranna och proffsiga!! Fick offerten igår och den låg på under 150 000!!!!! Då ingick dessutom en specialanpassad diskbänk samt att luckor, lådfronter och bänkskivor är tillverkade i ask istället för furu. :D

Tusen tack alla byggahus medlemmar för era tips! Tur att man har er!
 
  • Gilla
raisa
  • Laddar…
Hemmakatten
Jo, det där är samma kökssnickeri vi köpte vårt kök från fastän vi bor i Roslagen. Helt fantastiskt företag. Ni har gjort ett gott val.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.