Hej alla,

Jag köpte i augusti ett easy v3 och började i förrgår att installera. Jag följer manualen steg för steg. Har monterat upp centralappartaten i en garderob i huset.
Har även monterat upp manöverpanelen så att den sitter bra innanför ytterdörren och kopplat samman dessa med cat5 kabel.
Nu så vill jag installera min trådlösa hubb. Det står att man inte skall placera några wLSN enheter brevid metallföremål. Innnefattar det även hubben då den bara benäms som hubb (ej enhet) i installationsmanualen? Hur nära min centralapparat kan jag placera hubben?

Efter ovanstående är löst så skall man placera ut sina trådlösa enheter och köra ett RFSS test. Kommer det att fungera utan att förse centralapparaten med ström? Det står inget om att göra det innan man kör ett kommunikationstest.
Jag undrar också om det där med strömförsörjningen bara sker via det medföljande batteriet. Skall man inte ha fast ström matning och batteriet som backup om strömmen bryts? Ingen adapter följde med startkitet.

Det jag har i mitt paket är detta:

Centralapparat
Manöverpanel
Talmodul
1 rörelsedeckare
2 djur deckar
6 MK mini
2 brandvarnare

Tacksam för hjälp! :confused:
 
Redigerat:
"Det står att man inte skall placera några wLSN enheter brevid metallföremål. Innnefattar det även hubben då den bara benäms som hubb (ej enhet) i installationsmanualen?"

- Varje del som ingår i en larmanläggning är någon form av enhet. Det de menar med detta är att radiovågorna annars kan studsa eller skärmas av om man placerar radioenheter för nära metallytor. Och Hubben är en radioenhet, ja. (wLSN är ett gränssnitt för radiokommunikation för Bosch trådlösa larm)


"Hur nära min centralapparat kan jag placera hubben?"

- Du kan sätta den på skåpsluckan om du vill. Sätt den på väggen bredvid centralen eller där den har bäst möjlighet att nå detektorerna som den ska kommunicera med. Med en räckvidd på radiosignalen på upp till 1000 meter så är det inte så noga i en normalstor villa (om du inte har en stor tomt med uthus, båthus, garage, bastu etc som du vill larma). Sätt den bara inte inne i larmskåpet...


"Kommer det att fungera utan att förse centralapparaten med ström?"

- Nej.


"Jag undrar också om det där med strömförsörjningen bara sker via det medföljande batteriet. Skall man inte ha fast ström matning och batteriet som backup om strömmen bryts? Ingen adapter följde med startkitet."

- I larmskåpet ska det vid leverans vara monterat följande: centralkort (kretskort med plastlåda över), sabotagekontakt för skåpet samt transformator (vit box nere i höger hörn). Du måste ansluta en strömsladd till transformatorn för att ansluta till 230V (det får du bara göra om du vet hur du ska göra (stickpropp) eller om du är utbildad elektriker (fast anslutning)).
Batteriet underhållsladdas från centralkortet och används bara vid ev strömavbrott.


Hoppas att det hjälper dig på vägen. Om du har fler problem av den här karaktären så kanske du ska ta hjälp av en larmkunnig vän på plats, som kan visa dig lite grundläggande ellära och larmteori mm som behövs för att få en väl fungerande anläggning. Det är lätt att det blir tokigt om man bara gissar sig fram med en manual i handen.

Mycket kan man få hjälp med här på forumet, men om nu din anläggning tex saknar trafon i leveransen eller du inte vet hur den ser ut, så bör du kanske fråga din leverantör eller en larmkunnig vän om hjälp...

Lycka till! :)
 
Tack för ditt svar.
Jag vet inte om jag är trög, men har gjort all el i mitt nybyggda hus utan problem på min begränsade behörighet sedan man gick elskolan för 15 år sedan. Har dock aldrig jobbat med el i yrkeslivet. Larm har jag aldrig varit i kontakt med så därav kanske min låga nivå på frågor. Känner tyvärr ingen kompis med larmvana så jag tänkte fixa det själv med hjälp av er proffs här på forumet.

I manualen för installationen står det inget om att man skall koppla på strömmen till central apparaten förrän i kapitel 2.11 i mitt häfte.
Placeringstestet skall man ju göra i 2.5... Tyckte det är rätt ologiskt att inte ha alla moment i rätt ordning, men kanske jag har missat något ändå.

Jag skall ikväll testa att koppla på fast spänning till min trafo som finns i högre nedre hörnet som du skriver och sedan medföjande batteri.
Därefter kopplar jag in min hubb och utför placerings test.

Kommentera gärna den ologiska ordningen i häftet.
 
Jag får väl börja med att be om ursäkt om jag trampat på några tår, alla är vi nybörjare någon gång :D. Vi ska nog kunna hjälpas åt allihopa här på forumet, det är faktiskt ett av de bästa forumen på nätet!

Åter till topic:
Manualen har inte helt fel, den hänvisar bara till en annan manual :confused:. I Referenshandboken för wLSN står det mer om placeringstest under 2.4.1.4. Du kan alltså använda centralens spänningsmatning eller ett 9V batteri för RFSS-testning.

Parentes:
Som installatör/säljare kan du ha med en hubb (som drivs av 9V-batteriet) och en detektor (eller ett "installationsverktyg för wLSN") vid första besöket hos kunden, placera hubben på lämpligt ställe och gå sen runt med kunden och visa med detektorn vilken räckvidd larmet har. Slut parentes.

Nästa tips är att gå till Bosch hemsida och tanka hem den senaste manualen för v3. Du har antagligen ver 2/07 på din installationsmanual. Den är helt OK och räcker långt, men den nya (2009.04) har bl.a. korrigerat det som du har upptäckt med anslutning av strömförsörjning mm.

Du har iaf valt ett larmfabrikat som har lagt lite krut på manualer mm. och att uppdatera de som finns. Tyvärr är det inte alltid en prioriterad post bland andra leverantörer:rolleyes:.
Att överföra en konstruktörs tankegångar till begriplig programmering är en stor konst!

En annan fördel med 886MHz-larm är att dalar och toppar på radiovågorna är mindre än 433MHz, dvs det är mindre risk att en detektor hamnar i "radioskugga".

Kör hårt, vi finns här!
 
V3 manualen är mycket bättre! Tack för tipset. Där står ju allt i rätt ordning.

Har nu dock fastnat på sektioner kap. 2.2.8 som jag inte riktigt begriper mig på. På mitt kort så har jag nr 1 röd, och nr 2-8 blåa plintar. Jag har inget utökningskort. Jag har bara trådlösa enheter förutom sirenen som är trådburen.

Eftersom det inte står något förklarande om vad en sektion verkligen är så gissar jag att man kan välja att lägga ihop tex två rum eller flera enheter till en sektion för att man sedan bara tex skall kunna larma på/av en eller ett par av sektionerna.
Tex:
branddeckare öv = sektion 1
brandeckare öv = sektion 2
alla MK till ytterdörrar undervåning = sektion 3
alla rörelsedeckare undervåning = sektion 4
alla MK och rörelsedeckare övervåning =sektion 5
Rätt?

Min andra fråga är om man skall pilla något på den röda respktive dom blåa plintarna om man kör trådlöst? Om jag vill skapa en sektion och jag vill köra dubbelbalancerat hur kopplar jag då? Jag är dålig på att tyda nummer 7 i kapitel 1.2 i v3 manulen. När jag läst lite innan så verkar det som man skall köra dubbelbalacerat? Rätt?

Och hur väljer man sedan vilka enheter som skall tillhöra vilken sektion? Göra man det senare för jag tycker mig inte kunna se att man gör detta i kapitel 5.1.2


/T
 
Redigerat:
Vore toppen om någon kunde hjälpa mig vidare. Tack på förhand.
Jeepmannen verkar vara bortrest :(

/T
 
Tillbaka igen! Faktum är att jag faktiskt var ute och reste (dock i tjänsten, så inget exotiskt :cool:).
Ska svara så gott det går på dina frågor:

"Har nu dock fastnat på sektioner kap. 2.2.8 som jag inte riktigt begriper mig på. På mitt kort så har jag nr 1 röd, och nr 2-8 blåa plintar."
- Nr 1 är för 2-tråds rökdetektorer, men kan programmeras som en vanlig sektionsingång om man vill. Nr 2-8 är dubbelbalanserade sektionsingångar för trådbundna detektorer.


"Eftersom det inte står något förklarande om vad en sektion verkligen är så gissar jag att man kan välja att lägga ihop tex två rum eller flera enheter till en sektion för att man sedan bara tex skall kunna larma på/av en eller ett par av sektionerna."
- Det du tänker på kallas i larmvärlden oftast för "område". I ett område kan man placera flera sektioner.
En sektion är EN larmpunkt (tex en trådlös detektor eller en trådbunden rörelsedetektor och glaskrossdetektor) eller FLERA larmpunkter (tex flera magnetkontakter som är geografiskt angränsade, tex i samma rum). Finns flera trådar här på forumet om detta.


"Min andra fråga är om man skall pilla något på den röda respktive dom blåa plintarna om man kör trådlöst?"
- Du kan förse dem med ETT 2k2-motstånd på varje ingång, för att slippa fellarm från dessa sektioner. De kan programmeras bort, men det är lite överkurs. Motstånd ska ligga medskickat i paketet.

"Om jag vill skapa en sektion och jag vill köra dubbelbalancerat hur kopplar jag då? När jag läst lite innan så verkar det som man skall köra dubbelbalancerat? Rätt?"
- Jepp. Du ska köra dubbelbalanserat. Finns även här fler trådar om detta och varför. Du ska ha ett motstånd i serie med larmslingan och ett motstånd parallellt över detektorns larmrelä. Allt kopplas inne i detektorn, inte i centralen. Se bifogad bild för exempel för Bosch BlueLine IR-detektorer.

Och hur väljer man sedan vilka enheter som skall tillhöra vilken sektion (område)?
- Bosch Easy har ingen "äkta" områdeshantering. Däremot kan du anpassa sektionerna så att de har den funktionen som du önskar. Om du vill koppla till larmet när du fortfarande är hemma, sk. "hemmaläge", så får du programmera de sektioner som ska aktiveras vid hemmaläge som tex "skalskydd".
Ändrar man inte sektionstypen vid driftsättning så sköter larmet det med default-typer. En IR blir volymskydd, en magnetkontakt blir skalskydd etc.
Kopplar du till larmet "fullt" så kopplas ALLA detektorer till, oavsett sektionstyp.

Beskrivningen för de olika sektionstyperna har de av någon konstig anledning flyttat till s.113 i v3-manualen :confused:.

Jag är dålig på att tyda nummer 7 i kapitel 1.2 i v3 manualen.
- Jag fick titta ett tag på den bilden för att förstå hur de tänkt.
Men - häng med nu - larmslinga in i larmrelä (C) och parallellt över larmreläet ligger ett motstånd (C-NC). Mellan larmrelä (NC) och sab (T) ligger ett motstånd i serie. T och T är sammanbundna så larmslinga tillbaka till centralen från den andra T.

Det motstånd som centralen "känner av" är det i serie. Vid larm öppnar larmreläet och centralen "känner av" även det parallella motståndet = förändrat motståndsvärde.


Oj. Långt svar. Men en del generell larmkunskap blev det iaf.
 
  • BlueLineP1 Easy dubbelbalanserad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.2.bild7.JPG
Jeepmannen skrev:
- Nr 1 är för 2-tråds rökdetektorer, men kan programmeras som en vanlig sektionsingång om man vill. Nr 2-8 är dubbelbalanserade sektionsingångar för trådbundna detektorer.

- Det du tänker på kallas i larmvärlden oftast för "område". I ett område kan man placera flera sektioner.
En sektion är EN larmpunkt (tex en trådlös detektor eller en trådbunden rörelsedetektor och glaskrossdetektor) eller FLERA larmpunkter (tex flera magnetkontakter som är geografiskt angränsade, tex i samma rum). Finns flera trådar här på forumet om detta.

- Du kan förse dem med ETT 2k2-motstånd på varje ingång, för att slippa fellarm från dessa sektioner. De kan programmeras bort, men det är lite överkurs. Motstånd ska ligga medskickat i paketet.
Då gör jag så att jag sätter 8 st motstånd på alla mina 8 st utgångar.

Eftersom jag har 11 st enheter och bara 8 sektioner så fattar jag det som att jag måste slå ihop vissa enheter till en och samma sektion. Enligt manualen så verkar larmet själv tilldela enheterna ett sektionsnummer i den ordning man testar dem. Kommer det bli 4 st enheter som alla trillar in på sektion 8 då eller kan man styra det så att man mer logiskt tilldelar sin enhet det sektionsnummer jag vill? Och hur gör jag det i så fall?
På sidan 40-42 så står det bara vad man vill sätta för funktion eller typ på sin sektion.:confused:


Jeepmannen skrev:
- Jepp. Du ska köra dubbelbalanserat. Finns även här fler trådar om detta och varför. Du ska ha ett motstånd i serie med larmslingan och ett motstånd parallellt över detektorns larmrelä. Allt kopplas inne i detektorn, inte i centralen. Se bifogad bild för exempel för Bosch BlueLine IR-detektorer.
- Jag fick titta ett tag på den bilden för att förstå hur de tänkt.
Men - häng med nu - larmslinga in i larmrelä (C) och parallellt över larmreläet ligger ett motstånd (C-NC). Mellan larmrelä (NC) och sab (T) ligger ett motstånd i serie. T och T är sammanbundna så larmslinga tillbaka till centralen från den andra T.

Det motstånd som centralen "känner av" är det i serie. Vid larm öppnar larmreläet och centralen "känner av" även det parallella motståndet = förändrat motståndsvärde.

Oj. Långt svar. Men en del generell larmkunskap blev det iaf.
Tog igår bort bakstycket till både en wLSN magnetkontakt mini och en wLSN Dual djurdeckare men såg inga kopplingar alls där. Skall man pilla upp hela enheten så att man kommer åt det som sitter under plastsockeln där batterierna sitter. Det kändes igår inte som man lätt fick loss den så jag slutade att bända så jag inte pajjade något. (Gäller det där med att själv koppla dubbelbalancerat verkligen om man kör trådlöst?)

:surprised: Hoppas jag inte belastar er/dig med för mycket frågor, men det här var inte helt lätt att förstå utan några förkunskaper...
 
Ja, då kör vi igen...

Eftersom jag har 11 st enheter och bara 8 sektioner så fattar jag det som att jag måste slå ihop vissa enheter till en och samma sektion.
Du kan ansluta 32 st sektioner till larmet. De trådlösa behöver ingen fysisk kopplingspunkt utan lägger sig på första lediga sektionsplats. EN trådlös detektor tar EN sektionsplats. I ditt fall blir det från sektion 9 och uppåt (sektion 9 till 19 för 11 detektorer). De lägger sig i den ordningen du läser in dem.

(Gäller det där med att själv koppla dubbelbalancerat verkligen om man kör trådlöst?)
Nej.
Den trådlösa detektorn kommunicerar med radio. Inga motstånd behövs.
Men om - om - du ansluter trådbundna detektorer, så måste du balansera dessa.

Lycka till!
 
Tillbaka igen...

Nu har jag kommit lite längre. Får inte mycket tid över med barn och en massa annat som jämt skall göras, MEN efter dina tips ovan har jag lyckats få larmet att fungera.

Jag har lagt till alla sektioner i den ordning jag ville och spelat in beskrivningar och lagt till anv + kodbrickor, fjärkonroller och bytt koder.

Igår skulle jag konfa upp rapporteringen så att larmet kan ringa upp mig. Jag gick in under rapprtkonfigurering och valde mottagare primär 1 och valde det format jag antog var rätt (hur vet man vilket man skall välja, men jag valde det första rösten sa)
Sedan knapprade jag in det nummer jag vill ha rapporter till.

Kopplade sedan in en av mina telefonportar från min telefonrouter och in på teleplinten, men inget samtal kom när jag utlöste ett larm.
Har någon (kanske JeepMannen :) erfarenhet av att koppla in fast ip telefoni till detta larm?

Har har en fiber in i huset som jag sedan omvandlar till koppar. Sedan går denna in i WAN porten på min telerouter och LAN porten vidare till min data router.
Teleroutern har även två teleportar. I den ena har jag min telefon jag ringer med hemma och i den andra så har jag kopplat in mot larmets plint (gul och svart), men det hände inget alls. Antingen är det fel färger jag kopplat in eller så kanske det inte över huvud taget fungerar att koppla på detta vis??
Eller så har jag inte lyckats med rapportkonfen på rätt sätt... Vilket FORMAT skall man välja om man vill bli uppringd?

Snart klar kanske?? :)
 
tonlu skrev:
(hur vet man vilket man skall välja, men jag valde det första rösten sa)
Du ska använda format "Röst" (I expertprogrammeringen ska adress 211 ha värde 3).

tonlu skrev:
Har någon (kanske JeepMannen :) erfarenhet av att koppla in fast ip telefoni till detta larm?
Kan du använda "vanliga" analoga telefoner till din ip-telefoni så kan även larmet ringa upp med ip-telefoni. Om du måste ha speciella "ip-telefoner" så fungerar det inte med larmets uppringare.


tonlu skrev:
Teleroutern har även två teleportar. I den ena har jag min telefon jag ringer med hemma och i den andra så har jag kopplat in mot larmets plint (gul och svart), men det hände inget alls. Antingen är det fel färger jag kopplat in eller så kanske det inte över huvud taget fungerar att koppla på detta vis??
Larmet ska kopplas in på den plint där du har den vanliga telefonen. Koppla in larmet först och koppla sen telefonerna FRÅN larmet och vidare upp i huset. På så sätt så kommer larmet att bryta ev. pågående samtal om det behöver skicka något.
Vilken funktion den andra teleplinten på ditt modem har vet jag inte.

tonlu skrev:
Eller så har jag inte lyckats med rapportkonfen på rätt sätt...
När nummer och format är rätt måste man ange ett "kontonummer" (adress 100) för att aktivera uppringaren.
Här anger man tex sitt anläggningsnummer om man har en anslutning mot ett larmbord (securitas, g4s etc). Annars kan man ange vad som helst, bara inte 6 nollor.

Lycka till!
 
Jeepmannen skrev:
Du ska använda format "Röst" (I expertprogrammeringen ska adress 211 ha värde 3).



Kan du använda "vanliga" analoga telefoner till din ip-telefoni så kan även larmet ringa upp med ip-telefoni. Om du måste ha speciella "ip-telefoner" så fungerar det inte med larmets uppringare.




Larmet ska kopplas in på den plint där du har den vanliga telefonen. Koppla in larmet först och koppla sen telefonerna FRÅN larmet och vidare upp i huset. På så sätt så kommer larmet att bryta ev. pågående samtal om det behöver skicka något.
Vilken funktion den andra teleplinten på ditt modem har vet jag inte.



När nummer och format är rätt måste man ange ett "kontonummer" (adress 100) för att aktivera uppringaren.
Här anger man tex sitt anläggningsnummer om man har en anslutning mot ett larmbord (securitas, g4s etc). Annars kan man ange vad som helst, bara inte 6 nollor.

Lycka till!

Tack. Jag testar att lägga till ett kontonummer och rätt format ikväll.

Ang den andra teleporten på teleroutern så är det ett alternativ nummer jag har som man fick på köpet när jag blev kund. Detta använder jag normalt sätt inte utan tänkte använda den till larmet så har den en egen port och eget nummer. Funkar inte det så kopplar jag som du skriver.
 
Vill bara tacka för suverän hjälp. Jeepmannen du är verkligen grym!

Mitt larm fungerar nu som jag vill och jag har gett mig in på expertprogrammeringen för dom delar jag är intresserad av. För att inte ha vetat ett skvatt om larm och hur dessa fungerar så gick det ju till slut att få ordning på det även om det tagit tid (med den lilla tid man får med bebisar i hemmet).

Nu vill jag bara få tag i vettiga dekaler som jag eftersökt i annan tråd. (Ganska konstigt att man inte skickar med det i ett larm för dryga 12.000:)

Tack alla!
:)
 
Hej!

Tråden är lite gammal, men angående dekaler blev jag också förvånad att det inte fanns med. Jag ringde till svenska Bosch och frågade, de var jättetrevliga och skickade fina klistermärken i ett brev till mig inom några dagar.

Hälsningar,
Mattias
 
Hej. Hur går det för er? Bosch Easy är det säljstop på just nu. Sjukt mycket problem med det trådlösa. Bra att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.