Hittade ett hus till salu på Hemnet som visar sig ha en ganska bra planlösning..obs att jag inte är intresserad av huset som sådant utan av att bygga något liknande med denna planlösning.
följ länken: http://www.hemnet.se/beskrivning/528693

Alltid bra med lite feedback.

Jag ser ju grejjer som jag vill ändra på, förbättra osv men vill låta er själva tänka till först och komma med tankar, idéer och förslag.

Mvh
 
Hej,

Jag har egentligen bara synpunkter på övervåningen. Bra med fyra sovrum, men jag tycker att klädkammaren är för liten och att man i så fall kan ta ifrån allrummet. Men sedan tycker jag att badrummet är alldeles för litet, men det beror ju på ens egna prioriteringar. Jag vill själv ha plats med både dusch och badkar i badrummet. Om man har fyra sovrumm innebär det kanske 5 personer och då behöver man 2 duschar. Vi har gjort så här. http://salstatosee.blogspot.com/search/label/Planl%C3%B6sning Vi fick inte välja hus utan var tvungen att ta detta hus, men har ritat om planlösningen till våra behov.
 
svårmöblerat vardagsrum som utnyttjas bara till ca 50% : en tv-hörna+ en festbord? En stor del av av rummet är som en gågata med en fin matta ....
Familjen föredrar att hänga vid baren också till vardags ...
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle byta plats på klädkammare/garderob och badrum på bottenvåningen. Jobbigt att behöva kliva ut i den kanske grusiga hallen varje gång man ska på toaletten därnere – man får lätt in smuts i hela huset. Över huvud taget skulle jag föredra en hall där den första delen för på- och avklädning av ytterkläder och skor vore något större.
 
jo vardagsrummet verkade inte så ekonomisk. mkt yta men inte så mkt där du kan sätta en stor soffa riktad mot tvn. Stor familj som kanske vill kunna umgås alla i vardagsrummet. Avställningsytor och förvaring vill man väl också ha i vardagsrummet.
 
Modig skrev:
Jag skulle byta plats på klädkammare/garderob och badrum på bottenvåningen. Jobbigt att behöva kliva ut i den kanske grusiga hallen varje gång man ska på toaletten därnere – man får lätt in smuts i hela huset. Över huvud taget skulle jag föredra en hall där den första delen för på- och avklädning av ytterkläder och skor vore något större.
Bra tanke fast då blir man ju av med fönster i badrummet/toaletten. Jag skulle INTE vilja vara utan vare sig ljusinläpp/fönster eller för den delen möjlighet att vädra.
 
Appropå vardagsrummet så verkar detta vara det vanligaste problemet i "standardhus", rektangulära, iofs ganska stora v.rum fast svåra att möbler.a Gott med fria ytor javisst men man vill ju unna nyttja dem till något vettigt när man ändå betalar för det.

På ovanvåningen har du både dusch & badkar, det är gott tycker jag.
 
Planlösningen du hänvisar till är ett prefabricerat volymbygge. Om du platsbygger med block eller i lösvirke (alternativt murar i leca eller ytong) får du utan större svårighet lite snyggare fasader. Rummens proportioner blir också lättare att påverka än i den "tvångströja" som man ofta hamnar när man måste anpassa sig till leverantörens produktionslinjer.

Men nu gällde det disposition av planen. Jag bifogar ett förslag med boyta runt 160 kvm. Vardagsrummet är inte provmöblerat. Inredning av kök och bad lämnar jag också öppen tills du hunnit reagera spontant.
 
  • Jessica06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.