Tjena. Mitt hus, byggt 1880, har en utgrävd källare av enkel karaktär som täcker cirka en fjärdedel av husets golvyta. Golvet är i gjuten betong och en golvventil finns där vatten rinner undan - för övrigt dåligt då fallet till avloppet är i underkant. MItt problem är att huset inte är dränerat och ligger lågt. Därför letar sig vatten från berggrunden igenom grunden och igenom den lilla betongklack som är gjuten ovanpå golvet (farmor och farfar förvarade saft, sylt o.dyl. på en snickrad ställning ovanpå klacken). Detta gör att det ständigt är fuktigt i "källaren". Fukt letar sig en bit upp på väggen.
Då vi kommer bygga nytt hus inom något år kommer vi antingen sälja eller möjligtvis hyra ut vårt nuvarande hus. Det gör mig lite orolig. Om det är något som oroar potentiella husköpare är det ev. fuktproblem. Mig veterligen finns det inga fuktproblem med trägolvet som vetter mot källaren, väggar eller annat, men det ser tråkigt ut och kommer förstås bara bli värre med åren allt eftersom vattnet vittrar sönder betongen.

Jag bollar med två val. Antingen dränerar jag hela huset eller åtminstone stora delar av fasaden, vilket jag egentligen inte vill pga rabatter, kostnad och arbetsinsats. Eller så pumpar jag in några kubik betong i källaren och höjer golvet till ungefär marknivå så vattnet inte kan rinna genom husgrunden utan stannar på utsidan. Det senare är lättare, billigare och inga ingrepp på utsidan behöver göras. Det kommer också göra att källaren blir en krypgrund pga höjningen och källaren kommer se snyggare ut efteråt. Två frågetecken finns dock.

1) Vattensystemet måste flyttas då det utgår från källaren. Det bör gå att lösa med ett litet pumphus, annex eller liknande i anslutning till huset eller källaren men det måste ändå göras.

2) Det känns lite som en nödlösning. Vattnet bör hålla sig från den delen av grunden men risk finns att det letar sig till andra delar av torpargrunden, gräsmatta eller liknande. Viss osäkerhetsfaktor - måhända obegofad men ändock.

Vad tror ni? Jag vet inte om jag förklarat det väl. Klistrar in en bild också. Tacksam för tips! :)

Mvh Tompa
 
  • källaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus ska har torrt om fötterna, riktig dränering är enda alternativet.
Glöm alla andra lösningar.

Mats
 
Jo, det ligger förstås en del i det Mats. I vårt fall handlar det å andra sidan mer om kostnaden för jobbet kontra priset vid en försäljning; om det kan finnas vettiga mellanlösningar som inte behöver kosta så mkt tid eller pengar. Jag gissar förstås att en platonduk och lite makadam höjer priset en hel del också och ev. kommer jag kunna göra grävjobbet själv. Återstår mest jobbet och att förstöra rabatter/gångar i så fall. Det är inte helt lätt att dränera runt vårt hus då fallet är så svagt. Det kommer krävas en hel del grävande för att få ordning på det gissar jag.
 
Alltid svårt att bedömma omfattning och arbete när man inte ser alla delar framför sig. Men jag tror som mats757 att du dränering runt huset är enda riktiga vägen. Du kommer bara flytta problemet till annan del av huset och kanske upptäcka nya problem på vägen. Bättre att göra rätt från början och kunna sova säker när du har hyr ut det. Men en liten grävare så gör det snabbt, glöm inte det! Skippa att bygga nytt pumprum och lägg de timmarna på lösa det riktiga probemet istället :)
 
Jo, ju mer jag funderar på det, desto mer håller jag med. I bästa fall kanske jag bara behöver dränera två eller tre av fyra sidor (har torpargrund under en stor del av huset och inga fuktproblem alls där), men oavsett vilket kommer jag nog klara mig på kanske 20, max 25 000 i material. Då jag dessutom troligtvis kommer köpa en grävare inför vår kommande nybyggnation av hus, kommer jag dessutom kunna gräva själv. Därmed blir jobbet heller inte så dyrt.
 
Men egen grävare så är det givet! bara köpa och börja gräva :)
kanske lika bra att gräva alla sidor när du ändå håller, det blir körskador, material skall köpas in osv... när man återställt allt vill man inte rulla ut igen något år senare och ställa till det..
 
Sant, det. Jo, jag kommer kika på allt material och se över jobbet som en helhet oavsett så får vi se. Det lutar alltmer åt en dränering. Folk köper med ögonen och lägger jag ner 20 000 på det lär jag få igen det vid en ev. försäljning, kan inte tänka mig nåt annat. Snarare tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.