Ska försöka få till ett någorlunda slätt tak i vårt vardagsrum som tidigare har haft huntonit sedan papp och underst pärlspont. Tyvärr är isoleringen i bjälklaget kolstybb vilken ramlar ner genom hål pärlsponten som svart sot vilket gör att nån form av heltäckande beklädnad behövs. Taket sluttar ner från muren utåt sidorna i en viss klassisk parabelform.
Vilken typ av gips kan tänkas gå bäst att använda:
# Takgips (har aldrig satt dessa små skivor, ska man spackla fasningarna utan remsa?)
# Renoveringsgips (är lite tveksam att denna mjuka skiva ska bukta ner lite mellan skruvarna?)
# Vanlig väggips (Känns nästan mest aktuell??)
Vi är ute efter en helt slät yta (så slät det går åtminstone...)
I andra rum har vi slitit ur kolstybben och riktat taket men det är inte aktuellt här just nu.

Tacksam för snabba svar, tänkte försöka få upp nåt i helgen.

Mvh,
T
 
Jag tycker det är lite ledsamt att höra att man vill bygga in gammal klassisk perlspont. Varför inte försöka åtgärda ditt kolstybbsläckage så här:
Köp hem ett antal akrylfogmassa, ett par bra fogsprutor (inte de billigaste för 45 kr), kalla sedan in ett par kompisar med skinn på pekfingret. Skrapa nu perlsponten från gammal färg, ta sedan akrylfogen och skär ett snett snitt i pipen, foga sedan ALLA sponter på panelen och dra av med pekfingret. Ha en hink med vatten och en trasa så man kan göra rent pekfingret lite då och då. Se till att alla håligheter fylls igen. Det går även bra att spackla igen kvisthål med akrylfog. Den följer träets rörelser bättre än vanligt spackel.

Nu är det bara att grunda och färdigstryka så har du ett mycket fint tak. Använd en grov elementpensel till perlan och sponterna samt roller till alla ytor på panelen. Släta ut med elementpenseln där du rollat för att inte få en knottrig yta.
Det bästa resultatet får man om man använder någon oljefärg som inte torkar så fort. Den flyter samman på ett naturligt sätt. Ytan blir alldeles len och resultatet lysande.

Gips utanpå perlspont???

Gör ett litet prov innan du förstör ett klassiskt tak.
Tartan
 
Jo, jag bara väntade på att någon inte skulle kunna  :-X

Absolut är det fint med pärlspont och det är också det innertak vi har i större delen av huset. Jag har också gjort precis det jobb du beskriver i kammaren/salen med hyggligt resultat. I andra rum har jag som sagt tömt ur kolstybben och satt ny spont.

MEN, i detta rum önskar vi av olika skäl inte ha pärlsponttak utan ett slätare (vilket man även ville ibland förr, då man pappspände och målade vitt), men avser lämna sponten under gipsen i fall vi eller någon annan önskar ta fram den senare. Det är ju iofs inga större problem att få tag i ny 21 mm pärlspont i klassiskt snitt idag heller om man är nu är galen i den stilen.

Så om någon har några idéer om gips, kanske?

Tack,
T

 
Vanlig gips bara att skruva upp.

Mvh Putte
 
Mr_T skrev:
Jo, jag bara väntade på att någon inte skulle kunna  :-X

.....
Tack,
T

Vad förväntade du dig då Mr_T, med en sån rubrik  ;). Nästan som "Hur fästa mexitegel på rappad putsfasad"....

Mycket bra inlägg tartan!

Fast jag förstår ändå precis situationen, och med gips utanpå kan man ju ta fram sponten i framtiden om man ids. Röstar på vanlig vägggips, det är väl det vanligaste vid renovering?

/A
 
Takgipsen är enklare att sätta upp än vanlig vägg-gips. Fast den har ju fasade kanter, så tanken är att man ska se "skarvarna". Men man kan naturligtvis spackla igen spåren om man vill det.
Tips: hyr en skivlyft. Det blir ofattbart mycket enklare att få upp skivorna.
 
Hej,

Tack för svaren.
Har varit upptagen med att skruva, spackla och måla.
Det blev renoveringsgips pga av att det fanns ett gäng sådana över hemma, ibland ger sig lösningen av sig själv....
Nåväl, det blev kalasbra och de var lätta att få upp i taket med fyra händer (låg takhöjd är en fördel ibland).

Nåväl, ska väl försöka hitta mindre provocerande frågor framöver ;)

Men jag undrar fortfarande varför man får en lektion i hur man målar pärlspont när man frågar om gips? Anledningen till att jag frågar om gips är att jag hittills nästan bara målat pärlspont och andra hyvlade profiler, oftast med linoljefärg från gysinge så där behöver jag ingen hjälp.

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.