Har äntligen kommit igång med mitt hus på landet!
Tomten på 10 ha ligger i ett skyddat område så det tog några år att få till bygglovet... Med hjälp av en mycket skicklig arkitekt, stor vilja och hårt arbete kan vi nu se fram emot ytterligare några år av slit innan hus, ekonomibyggnader och park står klara för fest....
Huset uppförs i klassisk skånsk stil med platsgjutna mellanbjälklag, murade väggar och fönster av ek under tegeltak.
Målet är att skapa en gård i U-formation som de såg ut för 100 år sedan (nästan i alla fall...) omgärdad av ek och bokhagar...
 
  • väggar 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väggar 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väggar 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väggar 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild hus 056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur stort blir åbäket?
 
hulking skrev:
Hur stort blir åbäket?
430kvm som det står i rubriken kanske? ;)


Blir nog mycket bra, älskar själv att ha lite ytor kring mig... Ska bli spännande att följa tråden! Glöm bara inte att bilder och kommentarer alltid tas emot tacksamt av forummedlemmarna, även om sådana här trådar ofta kan sakna kommentarer från dessa. Bli således inte nedtryckt av att du inte (eventuellt) får så mycket svar.
 
430 m², 10 ha, skyddat område, arkitekt, platsgjutna mellanbjälklag...
Jag sitter och letar begagnade fönster på Blocket. Det känns som om vi inte spelar i riktigt samma division. Fast det kanske gör tråden ännu intressantare att följa.
När du skriver "år av slit"; är det ditt personliga slit du tänker på då?
 
  • Gilla
Montören och 1 till
  • Laddar…
W
Jag tror att det kommer bli ett fantastiskt bygge och ser verkligen fram emot bilder på hur det kommer att växa fram. Det verkar som om svaneholm på det klara hur det ska bli och det ska därför bli extra spännande att se inredning och olika lösningar. Ska bli kul att följa bygget av parken oxo.
 
Redigerat av moderator:
Han menar att det är ointressant att diskutera, jämföra eller ifrågasätta plånböckers storlek, hur de fyllts och hur de töms när man läser eller gör inlägg i ett husbyggarforum, och jag håller med. Nåja, kvm kostnad är ju en intressant aspekt, men det var inte riktigt det du anspeglade i ditt inlägg.

Det blir jättespännande att följa bygget!
 
Redigerat:
Skall bli spännande att se mer av detta projekt. Murar du i Leca? Har lite problem att uppskatta storleken, i meter räknat.
 
Jag vill börja med att tacka för alla positiva inlägg, är ny på detta forum och visste ej vilka reaktioner jag skulle få.
Jag vill inte diskutera budget, finansiering eller vem som gör vad i detta skede då det inte är av signifikant intresse utan jag kommer att beskriva vad som sker i projektet, hur det sker samt min tanke bakom de olika besluten. Finns det intresse kan jag komma att presentera en slutavräkning på projektet när det står klart...=)
Denna vecka kommer ekonomi byggnad nummer ett att uppföras (i alla fall grunden...) och därtill gjuts bjälklaget mellan entre och vindsplan. Bilder följer senare i veckan...
JanneL undrade över mått och material; ca 26 x 7 meter i 2,5 plan med en liten "flygel" på ca 2,5 x 5 meter.
Huset muras med Leca (Finja och Maxit) Den del av huset som är under mark muras med massivblock som slammas och isoleras med Isodrän från utsidan. Ovan mark används isoblock / puts.
Mvh,
 
gunhead skrev:
du ifrågasätter om Svaneholm använder sina egna muskler i bygget med tanke på att det ser dyrt ut....det är tydliga anspeglingar.

.
Jag tolkade det som att det var en fråga om TS skulle bygga själv.

andersmc skrev:
"När du skriver år av slit, är det ditt personliga slit du tänker på då?"

Hur som helst, kul och intressant projekt. Ska bli spännande att se vad det blir av det.
 
HusByggarTomten skrev:
Jag tolkade det som att det var en fråga om TS skulle bygga själv.

andersmc skrev:
"När du skriver år av slit, är det ditt personliga slit du tänker på då?"

Hur som helst, kul och intressant projekt. Ska bli spännande att se vad det blir av det.
Jag med.

Ska bli kul att följa bygget. Ser kul ut!

Lycka till!!!
 
Redigerat:
Svaneholm skrev:
Jag vill inte diskutera budget, finansiering eller vem som gör vad i detta skede då det inte är av signifikant intresse utan jag kommer att beskriva vad som sker i projektet, hur det sker samt min tanke bakom de olika besluten. Finns det intresse kan jag komma att presentera en slutavräkning på projektet när det står klart...=)
Det var just denna inställning jag ville beskriva som meningsfull.

Jättekul att Du vill dela med Dig av projektet, Svaneholm!
 
J
Inte rädd för fukt i källaren?

Jag hade då inte velat ha en källare på ett hus så nära en bäck..
 
Underbart! Tuta och kör! Glöm ej att uppdatera sidan så vi får hänga med. :)
 
Kul med stenhus! Kan man få en förhandstitt på fasad- och planritningar?
Av ditt inlägg att döma, låter det som att du/ni bygger själva. Vad har varit jobbigast hittils?
 
Det ser mkt trevligt ut, gransar detta till Sjobo kommun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.