Göran.W
Hej det ser ut som en äldre strömsnäs tank som har en föråds beredare på 120liter.
Om du läser av temperaturen i toppen av tanken och har 60gr så har du troligen 50gr i botten på föråds beredaren till följd av skiktning i tanken.
Jag har kopplat en vv beredare i serie med den som är inbyggd i tanken så jag slipper elda på sommaren.
 
Då var jag inne på rätt spår med expansionskärlet iaf :) Har några rör i pannrummet som går till avloppet, eller nära iaf, ska kika närmare på det, Tack för svaret =)

Göran.W i vilken ordning har du beredarna? Eller är det omkopplingsbart så den driftsatta kommer sist i serien oavsett om du kör eld eller el?
skiktningen verkar stämma ungefär.
Är det ca 120L (- rosthögen och avlagringarna i botten) som är kranvatten och övriga ca 600L cirkulerar genom panna och element? Eller har elementen en egen slinga i tanken?
 
Göran.W
Hej först har jag beredaren i tanken på 120liter som vattnet går från vidare in ien vv beredaren på 100liter.
Vattnet i min extra beredar blir förvärmt från den i acktanken så i princip har jag 220liter vv på vintern men bara 100liter på somaren.
Men vattnet blir aldrig kallare än 20gr i ack tanken på sommaren så inkommande vatten i beredaren på 100liter är 12grader varmare än om den tar in kall vatten som inte passserat ack tanken.
http://www.stromsnaspannan.se/pdf/Ackumulatortank.pdf på sidan 5 finns en princip skis hur det ser ut innut i tanken.
på sidan 11 finns en bild på en föråds beredare (längst upp till vänster)
Eftersom du väljer att behålla sambon är det ända alternativet som jag ser det att sätta in en vv beredare på tex 200liter i serie med din beredare i du har i dag.
En liten förbättring kan du dock få genom att minska flödet till duschen till 7-8 liter i minuten för med 12 liter i minuten så skiktas inte det kalla vattnet som kommer in i beredaren utan det virvlar runt och blandas med det varma.
Det är därför varm vattnet tar slut typ pang när skiktingen kollapsar i föråds beredaren.
 
Redigerat:
Det finns också möjlighet att installera en värmeväxlare/Tappvarmvattenautomat (kostar ca 5000kr komplett med pump o styrning). Då har du så mycket varmvatten som du har värme i din acktank. Dessutom ger den ingen omrörning av vattnet i acktanken överhuvudtaget oberoende av om du tar ut 8 eller 12 L/min.

Blir dyrare initialt men billigare i drift för varmvatten vintertid än en elberedare. Kan vara intressant då du nu har en sambo som gillar långa varma duschar. :)
 
Tank för länken Göran.W nog är det en sån burk jag har i källarn, vred på den där påfyllnadskranen, stod och spola för full patte en bra stund innan det kom ner i skvallerröret! Tyvärr kom det även in luft i systemet, hade en läcka på kallvattnet i somras, har förmodligen legat luft i ledningen sedan dess, nu bubblar det till i några element ibland, får väl lufta lite..
Högre temp, snålmunstycke och en vvb till sommaren så man slipper hålla på med pelletsen får det bli. Hur mycket ström drar en ny modern 200L vvb? Värt att dra ett rör förbi den så man kan ha den avslagen vintertid när man ändå eldar?
 
Decson skrev:
nu bubblar det till i några element ibland, får väl lufta lite..
Ja, när man tappar på nytt syrerikt vatten i värmesystemet så får man lite luftbubblor ett tag (då syret kokar bort). Problemet försvinner efter ett litet tag.

Hur mycket ström drar en ny modern 200L vvb?
I princip direkt proportionellt med hur mycket varmvatten som används.

Värt att dra ett rör förbi den så man kan ha den avslagen vintertid när man ändå eldar?
Nej. Är VV varmt nog ut från pannan så stänger termostaten av den ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.