Alla känner till den här byggfelsförsäkringen som "måste" tecknas för 15-20tkr som är helt värdelös då man bygger själv. Eftersom den inte gäller.

Jag har letat lite i lagtexten och undrar om någon har svar på följande frågor:
*Om man låter bli byggsamrådet där man skall uppvisa bland annat kontrollplaner och byggfelsförsäkringen och bygger kåken ändå. Då räknas juh inte bygget som svartbygge! Vad är "straffet" för detta? Det betyder att du startar bygget innan godkänd bygganmälan...

*Kan man bli tvingad att teckna en byggfelsförsäkring i efterhand när bygget redan är klart? Går det?


Man kan iof bygga och hoppas de inte upptäcker bygget innan bygget blir preskiberat.
Intressanta funderingar...

//Anders
 
Det räknas nog som svartbygge (tror jag). Bygglovet är ju villkorat av att du skall lämna in en bygganmälan.

Dvs du kan tvingas riva.
 
Om inget byggsamråd hålls kommer väl heller inte någon kontrollplan att upprättas. I så fall kan slutbevis inte erhållas. Finns inte slutbevis anses inte huset färdigt och om fyra ? år förfaller bygglovet. Då, om inte förr, blir bygget ett svartbygge. Många banker kräver också att få se slutbeviset för att placera lånen.
Så det du funderar på är absolut inget att rekommendera! Varför krångla så för några tusenlappar när hela bygget kanske går på ett par miljoner??
 
Jag vet en som bygger själv och inte ville teckna den där försäkringen, när de hade byggsamråd så hade han inte tecknat den, men han skulle komplettera med den innan bygget startade. Nu är bygget snart klart och han har fortfarande ingen försäkring. Lite vanskligt kanske, för vi vet inte vad som händer om han inte lämnar in något försäkringsbrev, om någon nu kommer i håg att han skulle lämna in det...
 
Tja, går det så går det. Och om bygget är klart går det väl inte att teckna en försäkring längre.
Byggfelsförsäkringen är så onödig för självbyggare att alla metoder att slippa den uppskattas.
 
Regeringen är väl på gång med att ändra kraven för denna försäkringen, alla beslut tar sån tid i en demokrati.
 
carlssoni skrev:
Om inget byggsamråd hålls kommer väl heller inte någon kontrollplan att upprättas. I så fall kan slutbevis inte erhållas. Finns inte slutbevis anses inte huset färdigt och om fyra ? år förfaller bygglovet. Då, om inte förr, blir bygget ett svartbygge. Många banker kräver också att få se slutbeviset för att placera lånen.
Så det du funderar på är absolut inget att rekommendera! Varför krångla så för några tusenlappar när hela bygget kanske går på ett par miljoner??
Så vitt jag vet finns det inget krav på att erhålla ett slutbevis på ett husbygge och än så länge finns det inget en kommun kan göra för att kräva att man gör det heller...

Slutbevis är något "påhittat" som egentligen inte har något att göra med bygglovet.
 
hempularen skrev:
Det räknas nog som svartbygge (tror jag). Bygglovet är ju villkorat av att du skall lämna in en bygganmälan.

Dvs du kan tvingas riva.
Ja om man drar det till sin spets pratar vi rivning. Men om man bygger efter det första givna bygglovet och gällande bestämmelser så kan jag ALDRIG tänka mig att de skall kräva en rivning.

Betecknar de huset som svartbygge så tar de ut 3 ggr bygglovsavgiften = 9 tkr och man har sparat 11 tkr på att skita i försäkringen...

Ingen som råkar jobba som handläggare och vet vad som gäller?

//Anders
 
Njaa.. Ett bygglov är ju tidsbegränsat, om du inte "tar ut" ett slutbevis inom 5 år så har bygget så att säga aldrig ägt rum, det som då ev har byggts är per definition ett svartbygge.

Efter 5 år så finns det hypotetiskt sett en risk att du inte heller kan få förnyat bygglov för att färdigställa efterssom kommunens reger eller praxis kan ha ändrtas under tiden. De tar då ev. ingen hänsyn till att bygget påbörjats.

Om du inte ens har ett byggsamråd så förfaller bygglovet redan efter 2 år, efterssomm bygget formellt aldrig påbörjats.
 
Redigerat:
Enligt definition hämtat från boverket kan man läsa följande.

"Slutbeviset är inte någon garanti för att byggnaden uppfyller samhällets krav. Det ska enbart betraktas som ett kvitto på att byggherren har fullgjort sina skyldigheter enligt kontrollplanen."

Vad jag tolkar det som är att ett slutbevis har INGET att göra med om bygget ägt rum eller inte, utan är bara till för att "bevisa" att kontrollplanen följts. Detta betyder att det inte är ett svartbygge även om man inte har ett slutbevis.

Var hittar du i lagtexten att det automatiskt blir ett svartbygge om man inte haft samråd? Det som jag finner i lagtexten är i PBL 1 kap 4§. Där står det att man skall "underrätta" den nämnd som är berörd med en bygganmälan.

Bygganmälan är juh inskickad och iom att den är inskickad kallar kommunen till samråd! MEN man har juh faktiskt informerat nämnden enligt lagen.

Jag börjar faktiskt tro mer och mer på min galna idé att kunna slippa försäkringen. Det är inte heller några problem med KA då jag själv är certifierad och är min egna KA så de kan inte hacka ner på det heller.

Jag tar hellre 15 tkr i straff än betalar 25 tkr till ett försäkringsbolag...

hmmm...
 
Fråga om du kan få ha ett byggsamråd via telefon. Det har jag lyckats med vid ett garage bygge. Det kan mycket väl varit så att dom var extremt tillmötesgående den gången på grund av att det bara var ett garage men så blev det iallafall och jag fick bekräftelse på att att byggsamråd hållits. Om du lyckas med det så kan du kanske påstå att du inte kan visa upp någon byggfelsförsäkringen då du inte fått någon ännu.
 
Ser nästan ut som aedewall har rätt. Verkar som den maximala påföljden för att bygga utan samråd är ett havt basbelopp (under förutsättning att bygglov finns).

Däremot så kan byggnadsnämden förbjuda dig att bygga vidare om de upptäcker att du påbörjat bygget i strid med PBL. Förbudet kan då kombineras med vite.

Så det gäller att bygga fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.