Hej
Vårat varmvatten lever sitt eget liv, tidigare (innan ett blandarbyte) blev vattnet kallt i duschen, även på hetaste läget men det fanns varmvatten på toan bredvid, duschblandaren var gammal och slut så vi böt nyss och det blev mycket bättre. Men idag när vi duschade gick det efter 10min från varmt och skönt till kallt, drickskallt på bara några sekunder.
Jag trodde det var slut på varmvatten men kollade termometrarna i 750L ackumulatortank och panna, ca 60 grader +-3.
Har någon nå tips om hur det kan bli så?

Duschen ligger ca 10-15löpmeter rör från tanken, inget annat som tog vatten samtidigt
Tanken är av okänd årsmodell, förmodligen halvgammal, kan den vara trasig på nå vis? och inte värma allt? Sitter ju tempgivare och termometer upptill och nedtill som visar kring 60..

Tycker vattnet borde bli succesivt kallare för varv varmvattnet späs ut i tanken.

Mvh David
 
Hej, vad hade du för temperatur på varmvattnet på andra tappställen? Var det också kallt?
60 grader i tanken låter lite. Om du tar 50 liter 60 gradigt vatten och blandar med 50 liter 10 gradigt vatten får du hundra liter 30 gradigt vatten.
I din accumulator tank sitter förmodligen en genomströmningsberedare (slinga av kopparrör) för tapp VV. Om denna är belagd med kalk på insidan (Vanligt vid vatten från egen brunn) tappar denna slinga effekten fort pga dålig värmeledning från det omkringliggande vattnet till det KV som kommer in och ska värmas upp.
Om det är denna typ av beredare för tapp VV och det handlar om kalkavlagringar så går det att kalka av slingan ungefär på samma sätt som man kalkar av en kaffebryggare. Hade en firma som gjorde det på min gamla panna. Effekten vart tyvärr kortvarig och det slutade med att jag satte en 80 liter elektrisk VV efter pannan för att "toppa" värmen i VV.
 
Kan även vara så att någon blandare läcker vatten mellan kallt och varmt. I ett hyreshus som jag äger blev det så. En hyresgäst kopplade in en tvättmaskin, kopplade vattenslangen från maskinen till en blandare av äldre typ, öppnade både varm- och kallvattenkranen och därefter fick resten av huset den effetk som du beskriver. Varmvatten i en stund därefter kallvatten.
Det var ett riktigt dedektivarbete inan felet hittades.
 
din blandningsventil kan även vara trasig
 
Våran börjar också ha gjort sitt ...Men håller nog ut ett tag till ...

Mvh
 
Blandningsventil, är det den som reglerar maxtemp ut till tappställen?
Ska kolla tempen vid andra kranar nästa gång, tänkte inte på det den här gången med nya duschblandaren, med gamla duschblandaren fanns det fortfarande hetvatten (~60gradigt iaf) i övriga kranar utom duschen. Ska försöka hitta svar på era frågor och tips.
Tack så länge!
 
Har nu testat lite mer och tagit tid, kanske inte är så konstigt ändå när man börjar räkna på det.
Sambon duschade imorse, hon duschar skållhett, på jobbet har vi temp på termostatvredet i duscharna, (ca 25st som alla visar 35grader vid skönt vatten) 38 är i varmaste laget att gå in i, och hemma hoppar jag ut kvidande när sambon vrider på. Så säkert 40+ mao.

Mätte upp flödet i duschen till ca 12L/min, när det i morse blev kallt hade hon duschat uppskattningsvis 10-15min vilket blir kring 150L blandvatten.

Med cirka 60gr i accumulatortanken så blir det väl ca 100L eller lite mer direkt ur tanken, som då har blivit påfylld med kallvatten förmodligen helt utan förvärmning i nå slingor, dom är nog för kalkiga för det.

Sen märkte jag att tempgivarna till brännaren verkar antingen inte hänga med i tempförändringar eller visa fel, dom visade 52 när en analog termometer i tanken visade 40 efter dusch, verkligheten låg nog närmare 25-30 ut ur kran.

En fundering, duschblandare, FMM, jobbar dom för att hålla en inställd temperatur eller vrider man bara in en viss blandning av vattnet t.ex. 2/5kallvatten och 3/5 varmvatten?

Är det gammal tank, seg brännarstyrning och sambo som duschar för varmt och för länge som orsakar varmvattenbristen?
Förstår om man inte kan säga på rak arm men vad som låter logiskt iaf
Hoppas jag har lyckats skriva så ni förstår, mycket nytt för mig och kunskapen är lika med låg
Tack
David
 
Hej, den FMM blandare jag har hemma strävar efter att hålla konstant temperatur även om tryck och temperatur på vattnet in i blandaren ändras.

Skulle dock tro att du har någon form av slinga i panna eller ackumulatortank för VV. Alt en s k förrådsberedare som är som en "tank i tanken". Svårt att säga utan att ha sett din panna och accumulatortank. Är det en accumulatortank eller är det en separat beredare för VV? Hur gammal är anläggningen?

Vad har du för värmekälla? Olja, el eller ved?

Kan du justera upp temperaturen? Normalt för t ex oljepanna vill man ha ca 80 grader i pannan. I detta vatten sitter slingan eller förrådsberedaren. Det är också detta vatten som blandas i shunten till rätt temp om man har vattenburen värme. Vet ej vad som är normal temp i accumulatortank.
 
Jag har ingen aning om hur accumulatortanken ser ut invändigt eller hur den är uppbyggd, var ner och kikade men hittade ingen märkskylt heller, pannan är en gammal extuna olja/vedpanna som numer drivs av pellets.
Hade panntempen inställd på 80grader men det blir självrotation på vattnet så man värmer hela tanken och det slutade med att brännarn gick konstant, kom aldrig upp i 80grader , nu är det nerställt till 56-66 ungefär, går betydligt mindre pellets, tillräckligt varmt vatten och elementen får som mest ca 40grader ut från shunten.
Hur är det egentligen med energiåtgången, krävs det mer tillförd energi att hålla tanken i spannet 65-75 än 55-65grader?

Men jag tycker fortfarande det är konstigt att duschvattnet blir kallt så fort, ingen nertrubbning grad för grad utan mer pang poff 38-10.

Skulle ni bli hjälpta av ett kort på tank ller nåt? Anslutningarna kanske avslöjar nåt om hur den är uppbyggd?
 
Ett eller flera kort på anläggningen skadar aldrig, gärna högupplösta.

Att hålla tanken på en högre temperatur kommer kräva lite mer tifförd energi IOM att värmeläckaget blir lite högre, inga extrema siffror om tanken är välisolerad dock.

Kan det vara så att det sitter en förrådsberedare inuti tanken som är riktigt igenkalkad och därmed har svårt att få upp tempen igen?
Tar det länge innan du kan få varmt vatten igen efter att de hat tagit slut?
 
På 50 och 60 talet (och kanske tidigare) installerade man ibland pannor med en separat VV-beredare som var monterad vid sidan av pannan. Dessa var ofta försedda med träpanel som ytterhölje. Är det en sådan du har?
Värme till huset samt värme till VV-beredaren tas från pannan. Jag törs inte säga om man hade förrådsberedare eller en slinga i dessa VV-beredare.
Som sagt lite bilder vore bra.
Det går åt mer energi att hålla en högre temperatur i pannan, men hur mycket beror på hur välisolerad pannan och tanken är. Den huvudsakliga förbrukningen är ju den värme som går åt för att värma huset och värma VV.
För oljepannor vill jag minnas att man rekommenderade att panntemperaturen inte skulle vara under 80 grader för att få optimla rökgasegenskaper. Vet inte vad som gäller för pelletseldning, men det borde finnas rekommendationer.
Det kan ju vara så illa att din pannkonstruktion, om det är en sep VV-beredare inte klarar att köras på så låg temp som 60 grader. Känns nästan som om du skulle ringa och kolla med en firma som servar pannor och höra vad de säger om ditt problem.
 
Har tagit lite kort, tog med telefonen då den är nästan lika bra som kameran.
Får vi se om någon känner igen nån pryl nere i källaren
Styrningen av pannan
DSC00167.jpg


Villaregulator med utegivare
DSC00168.jpg


Tankens framsida, kranen som sitter där sitter på ett kallvattenrör som går in i tanken mitt på, Vad är den till?
DSC00169.jpg


Elementshunten och röranslutningar, kall in, uppvärmd in från pannan, varm ut till kran
DSC00170.jpg


Vänstra ratten är vad jag förstår termostat till cirkulationspump mellan panna och tank, högra grejen?? ingen aning. Varför cirkulationspump när det blir självcirkulation på vattnet?
DSC00172.jpg


Pannan
DSC00166.jpg
 
Tycker det ser ut som du har en intern VVB (förrådsberedare) i din tank (gyttret av rör ovanför tanken brukar tyda på det).

Den är troligen på ca 100-120L (och hela tanken på 500L), och när det varmvattnet tar slut så händer det som du säger, det blir plötsligt betydligt kallare. Samma sak inträffar f.ö. även med en elberedare. Då du kör med bara 60 grader i din tank och sambon duschar hett så tar det ju fort slut. Lösningar är
1) Högre temp i tanken
alt
2) Ny sambo ;)

Kallvattenröret med kulventilen som är kopplad till tanken är kanske påfyllningsledningen för väremsystemet?
 
Redigerat:
Valde alternativ 1 =) Sambon vill jag ha kvar, kanske går att övertala henne att sänka några grader i utbyte mot några extra minuter.
Tidigare ägare pratade om 750L acc.tank + en till bredvid, äldre som är avstängd på ett par kranar.
Men om det är en intern vvb på t.ex. 120L, vad är resten av vattnet till? går det bara genom pannan och elementen?
Det sitter förresten någon grej uppe på vinden, väldigt inlindad i isolering, har med vatten att göra, typ en liten tank har jag för mig, inte velat riva i isoleringen.. någon idé om vad det är? Kan det vara någon typ av högsta punkt för avluftning?

Lite halvt offtopic, om man vill koppla in en ny modern el-vvb för varmvatten på sommaren, var kopplar man in den om man vill slippa elda och värma tanken sommartid och vill ha vvb avstängd vintertid när man ändå eldar för värmens skull?, parallellt med kranar så man väljer in en i taget? Men då blir väl vattnet stående i den avstängda ett halvår och måste spolas ur?
I korskopplad Serie som går att byta ordning på beroende på årstid,
sommar: ink->acctank->vvb->kran
vinter: ink->vvb->acctank->kran?
 
Decson skrev:
Det sitter förresten någon grej uppe på vinden, väldigt inlindad i isolering, har med vatten att göra, typ en liten tank har jag för mig, inte velat riva i isoleringen.. någon idé om vad det är? Kan det vara någon typ av högsta punkt för avluftning?
det är din expansionskärl. Ja, systemet avluftar sej själv genom denna kärl. Riv inte isoleringen, den behövs :).
När du någon gång behöver fylla i vatten i ditt system så fyller du tills det rinner över i expansionskärlet och vidare ut genom sk. skvallerrör ( den skvallrar när det är nog med vatten). En sån skvallerrör kommer från expkärlet på vinden och sitter oftast placerat i pannrummet nära avloppsbrunnen.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.