javisst heltäcknde med shellac
 
Intressant, jag är inne på samma bana men inbillade mig att det går åt en sjuhelsikes massa shellack --- MDF:en suger ju rätt bra. Hur applicerar du lacken?
 
Jo, det går åt eh hel del. Jag köpte 4 kg shellackflingor från Dieter Schmid. Jag sprayar med en HVLP conversion gun. En liter räcker till knappt 10 kvm i två lager. Om jag minns rätt så blandar jag 260 g shellack i en liter sprit. Jag brukar få räkna ut receptet varje gång jag skall blanda. Det skall vara 2 pounds per gallon. Med MDF är det viktigt att det får torka ordentligt mellan sprutningarna. Andningsmask är en bra grej när man håller på med shellack.
 
Jag måste fråga !

Varför annvänder man inte vanlig grund eller målar flera ggr på kanterna. Det handlar ju bara om att mätta ändträt. Ibland kan man lägga lite vanlig träspackel (vita).

Så gör jag och min lackerare

Mvh Pär H
 
Shellack använder jag mest till limfogskivor för att försegla kvistarna och att förhindra att trät reser sig, speciellt på slipade ytor. Eftersom jag bara använder vattenburen färg är träresning ett problem. Med shellack slipper man en massa mellanslipningar och vattenpensling och sånt. Det fungerar ganska bra på MDF-kanter också. Då kan man pensla på shellacken.
 
Jag har aldrig lyckats att inte få fiberresningar i MDF med de vattebaserade grundfärger jag använt. Jag kanske gör fel men jag ser inte hur i så fall. Förseglar man skivorna med antingen lösningsmedelsbaserad grund/primer, shellack eller vitlim så fungerar de vattenbaserade produkterna bra. Jag strävar dock efter att inte använda lacknaftabaserade lacker och hamnar därför i shellack/vitlimsträsket.

--mattiasp:
Är det inte vansinnigt drygt att rengöra HVLP-sprutan från shellack? Det brukar bli ruskigt klibbigt tycker jag, därför har jag aldrig provat att spruta det.
 
Inte farligt drygt tycker jag. Tömma behållaren, hälla i sprit och skaka, hälla ut spriten hälla i mer sprit och sedan köra spriten genom sprayhandtaget. Sen tar man isär och lägger nålar, munstycken och fjädrar och vad det nu kan vara i sprit. Det går ju åt lite sprit, men det kan ju hända ändå ibland.
 
Är inte så sugen på att göra mer jobb än nödvändigt med sprutan då jag helst vill göra det i garaget som nu börjar bli lite väl kallt och mörkt. Funderar på att testa hur ytan blir med pensel på MDF:en, tänkte ända dra över det en vända med fint sandpapper. Lär ju ta en kväll men det kan man ju leva med. Mask på typ ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.