Hej

Jag har 2 garageportar ( Hörmann med motor ) som är ca 5 år gamla.

Problemet är att räckvidden på
mina 3 sändare har blivit jättedålig,jag får gå ur bilen och trycka på sändar-knappen precis utanför porten
för att den ska gå upp

har bytt ut alla batterier,men det hjälpte inte

Vad kan vara fel ?


Anders
 
Hejsan

Troligen ligger fjärrkontrollerna på den ökända skitfrekvensen 433.920 Mhz som allt annat. Troligen har någon granne installerat någon trådlös produkt som jobbar på denna frekvens och då tappar du räckvidd. Bara att gilla läget tyvärr.

http://www.pts.se/sv/Radio/Storning...ch-tv-mottagning/Fjarrkontrollen-funkar-inte/

Har mottagaren till motorn en BNC-kontakt eller liknande för antennen så kan du ansluta en bättre antenn för aktuell frekvens. Frekvensen brukar stå på etiketten på fjärren eller på mottagaren.

Mvh Palle
 
Tackar för svaret

frekvensen är 868,3 Mhz

Jag ska testa att förlänga antennen på mottagaren,
det är en liten kabel ( tunn tråd) ,ca 10 cm som hänger ut .

Om inte det hjälper får jag skaffa en annan sändare/mottagare,

Anders
 
Redigerat:
Ok

På den frekvensen ska antennen vara 345 mm för att fungera optimalt.

Var också nogrann med att antennen inte hänger uppefter eller väldigt nära en stålskena. Detta försämrar mottagarens "hörsel" drastiskt.
 
Redigerat:
Någonstans läste jag att om man siktar på huvudet med fjärrkontrollen, så kan signalen räcka längre, det hade visst nåt att göra med diametern på huvet och frekvens på sändaren,

OBS, jag har inte testat, och jag tänker inte göra det heller,
Grannarna har antagligen nog med funderingar om mig, utan att jag ska spä då dem med att stå och "skjuta" mig i huvet med garageöppnaren.. :D:D
 
Mäster skrev:
Någonstans läste jag att om man siktar på huvudet med fjärrkontrollen, så kan signalen räcka längre, det hade visst nåt att göra med diametern på huvet och frekvens på sändaren,

OBS, jag har inte testat, och jag tänker inte göra det heller,
Grannarna har antagligen nog med funderingar om mig, utan att jag ska spä då dem med att stå och "skjuta" mig i huvet med garageöppnaren.. :D:D

Klura på likheten med en parabol :D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.