Nu när det börjar bli kallt ute eldar vi varje dag i kakelugnen i stora rummet i vårt gamla hus. Rummet är kanske c:a 28-32kv. Jag läser ibland i byggnadsvårdstidningar och på andra ställen där folk har gamla hus "värmer hela huset" med en eller två kakelugnar.

Min fråga är: HUR DÅ?

Jag kan säga att jag eldat duktigt i vår kakelugn, jag vågar inte elda mer än att den blir riktigt varm på utsidan. Den är nyligen omsatt så jag vill inte elda den så den spricker. Trots det tycker jag inte det blir varmt i rummet? Tänkte när jag satte om den att man faktiskt skulle kunna stödelda så man kunde spara pellets i ordinarie värmepannan men kakelugnen förmår inte alls göra detta känns det som? Min kakelugnsmakare sa att "det här kommer bli suveränt, det är trög värme som kommer hålla sig större del av dygnet till skillnad mot mycket annan eldning". Ja, så känns det ju inte nu kan jag säga.

Min teori är att våra fönster och golv är så otäta att man eldar för kråkorna men förr var husen knappast tätare och då gick det tydligen att elda så det värmde hela huset? Har jag för höga krav? Jag gillar att ha iaf 20 grader inomhus, imorse var det 17.5 (burr) och då är det inte ens kallare än 0 ute och vindstilla. Jag tror det blir en kall vinter (inomhus, suck).
 
S
Läste någon artikel om olika eldningstekniker och där tror jag det stod att man skulle köra in ett rejält lass ved i en kakelugn och sedan låta det brinna ner och inte hålla på och "smådutta".
 
Det är helt rätt att man ska elda ett "rejält lass" åt gången. Sedan räcker det väl inte med en kakelugn. I vårt hus finns fyra kakelugnar så det tyckte man väl var tillräckligt på den tiden man byggde huset. Tyvärr är det bara en som går att använda idag. Jag tycker att om vi eldar i vår ugn en gång på morgonen och en gång på kvällen så ger det ganska mycket värme som gör att vi inte behöver använda elvärmen så mycket. Att elda en gång per dygn ger inte samma sak för då hinner ugnen svalna emellan eldningarna.
På vardagarna har vi inte möjlighet att elda på morgonen utan det bli bara på kvällen och det märks klart skillnad mot helgerna då vi eldar både morgon och kväll.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag tror man hade det en hel del kallare förr i tiden...

Min farmor har berättat om när de bodde i ett hus och hade ett rum och kök.
I köket fanns en vedspis och i rummet en kakelugn. När det var kallt på vintern stängde de dörren till köket och värmde rummet med kakelugnen. På morgonen kunde det vara is på vattenhinken i köket. Jag tror inte det var särskilt varmt i rummet med kakelugnen då heller.

Att värma ett helt hus med en kakelugn fungerar nog på sommaren och på höst/vår om det inte är kallt.

/ATW
 
Vi har också en vedspis i köket. Kakelugnen sprider åtminstone ganska mycket värme, men vedspisen värmer inte upp så mycket mer än sig själv tycker jag. De måste haft det svinkallt i köken på vintern.
 
Den här länken från ValterP lärde oss en del om mängden ved... :)
Men sedan håller jag helt med om att det nog var bra mycket kallare inne förr. I det här torpet har jag hört att det var is på insidan av klädskåpet på vintern.

http://www.dataphone.se/~ncteknik/Kakelugnar_Elda.html
 
  • Gilla
alostam
  • Laddar…
Innan jag fick värmepumpen eldade jag i kakelugnarna morgon och kväll, och det gick rätt bra. Jag har två ugnar i bottenväningen som är ca.80 kvadrat.
Det är nog som du säger viktigt med dragfria fönster osv. Pärlspånten i taket har jag fogat innan jag målade för dragets skull. Jag har varit pedantisk med gummilister på alla innefönster och kollat att dom verkligen inte drar.

Sedan tog det lång tid innan jag hittade rätt eldningsteknik. Tills då var det kallllt!!!

Lägg tid på, och läs olika åsikter om eldningstekniken. Och se över drag.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
....och jo.
Köp en koloxid-vakt på Jula eller annanstans. Jag har i båda rummen, och det har faktiskt pipit någongång.:eek:
441001_c.jpg
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
På landet värmer vi med bara en kamin. 1800-talstorp. 3 rok, runt 70 m2.
Det tar ett dygns eldande efter ankomst så är det hyggligt varmt i hela huset. Värmen kommer från murstocken som tar ett tag att elda varm.
Det är viktigt att bli av med draget i gamla hus.
 
vår nedre våning är ca 80kvm med kammare, kök och vardagsrum. Utetempen har varit mellan -3 och +7 och jag har hållit nedre våningen varm med en brasa varje förmiddag i kakelugnen i vardagsummet samt ett el-element i köket, som är ställt på 17 grader. I förrgår fick vi varmluftspumpen installerad som jämnar ut värmen i hela våningen.
Det gäller att elda rätta..såhär har jag prövat mig fram
-Fylla eldstaden en gång, bränna på för fullt,
-när elden börjar lugna sig, stänga luckorna..
-efter en tid delvis stänga spjället..
-då det endast glöder stänga lite till
-och när man endast ser skympten av ngt rött gödande stänga spjället helt.
kolmonoxid varnare är att rekomendera, men min har aldrig alarmerat, så jag funderar om den alls fungerar..borde prova att stänga spjället alltför tidigt bara för att testa...
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Vi håller oss på element i köken och kakelugn i rummet fortfarande. Inga värmekällor öht på övervåningen utöver stocken, som ju är ett bra aggregat. När det bli kallare hjälper rummets element till. Så länge tempen är över nollan klarar vi oss med bara kakelugnen.
 
Jag tänker att vi vågar elda hårdare i vår kamin än de flesta gör i sin kakelugn.
Eldar alltså rejält non stop något dygn tills huset blivit varmt.
Sedan lägger man in några pinnar då och då så håller det sig.
Mätte tempen i krypgrunden som efter några dagars eldning börjar röra sig upp mot 20 grader, torrt och varmt blir det därnere.
 
  • Klafreström.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag eldar mitt 50 kvm hus med en kakelugn i rummet och en husqvarna 3027 i köket. oftast klarar jag mig på kakelugnen, men när det antingen är för kallt ute eller jag inte hunnit elda tillräckligt ofta så får jag stoda till med vedspisen.

Mitt hus är ett timrat torp från 1800-talets andra hälft och har ungefär lika stort rum som kök.
En sak som många kanske inte tänker på när de flyttar till gamla hus med kakelugnar och kanske lite elvärme är att när huset byggdes var det förmodligen många fler boende i huset, inte helt ovanligt med mellan 5-10 personer i ett hus i min storlek i fattiga bygder. Det ger ett ganska ordentligt värmetillskott.

Sen hade man förr i tiden framför allt tid att vara hemma och elda. Sällan var huset folktomt jämfört med nuförtiden då de flesta är borta 9-10 timmar om dygnet för att jobba.

Hur mycket kakelugnen tål att elda är ju också ganska beroende på arean som avger värme, både på ugnen och murstocken. Min ugn har en framsida på kanske 1*2 meter och på andra sidan väggen en area på murstocken på kanske 4-5 kvadrat plus 2-3 kvardrat sidor på murstocken.
Så här ås när det pendlar mellan ett par plusgrader och 5 minus så räcker det med att elda ett par-tre brasor om dagen, med ett par extra vedklabbar inslängda på slutet av brasan. Då blir spisen så varm att man bränner sig på framsidan av den om man håller handen emot den nån längre stund.

På vintern när det kryper ner mot 20 minusgrader (som tur var så var det bara så kallt en vecka förra vintern, bor i östra Värmland) så kan jag elda hela tiden i kakelugnen utan att den blir oroväckande varm.

Det finns självklart mycket pengar att spara på att elda i kakelugnen, om man har billig/gratis ved så blir det ju en stor vinst. Jag har 22-25 grader på kvällarna, och jag vill inte ens tänka på hur stor elräkning jag skulle ha om jag enbart använde elvärmen. Nu gör jag över med kanske 11000 kWh per år totalt med hushållsel, lite elvärme och en hel del svetsande i garaget.
Att det är lite kallt på morgonarna (ibland ner till 15 grader) kan man ju leva med.


Blev visst ett lite långt inlägg, men det kanske är nån info som kan komma till nytta för nån någon gång... :)
 
Varma yllesockor den första timmen på morgonen sparar en hel del på värmekostanderna - och lite charmigt är det också, att känna att man själv värmer upp sitt hus, istället för Vattenfall eller Fortum :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det lilla jag vågat elda i vår kakelugn (den läcker lite och är nu tillfälligt utdömd i väntan på bättre tider) var en positiv upplevelse. Jämn och fin värme, som känns mycket behagligare än elvärmen (inte bara sett ur plånbokens synvinkel alltså).
Nu eldar vi istället friskt i vedspisen och när murstocken blivit varm känns det verkligen att huset mår bra, med torr och varm grund. Ekonomiskt fungerar det också bra, med luftvärmepumpens hjälp sprids vedspisvärmen bra i nästan hela huset (ca 80 kvm).
Enda nackdelen är väl att mössen snabbt hittade in under huset när det blev varmt och skönt. Men nu är hela gänget snart förpassat till de sälla jaktmarkerna...
 
  • Gilla
Kristoffer90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.