Hur många gånger har de rätt att reparera en spis innan man kan häva köpet?

Nu har det iofs bara varit ute en tekniker en gång, och han bytte då ett kretskort. Detta har dock inte hjälpt, spisen fortsätter att 'spöka' för oss. Det är en induktionsspis (=hyfsat dyr...) som bl.a stänger av sig själv eller visar felmeddelanden. Jag känner att jag inte litar alls på den, och skulle helst av allt vilja ha en annan. Ev. skulle jag då även vilja byta modell och återgå till en vanlig (utan induktion). Men som sagt... hur många chanser har de på sig att försöka laga den?
 
Hittade svaret själv nu när jag surfade runt lite. Verkar som att de ska få två försök på sig, sedan har vi rätt att häva köpet. På måndag kommer Elecrolux att få ett surt telefonsamtal från mig :-/
 
Är du säker på att det är spisen som är trasig och inte strömmen som spökar?
 
Finns ingen klar gräns om hur många gånger en tillverkare har på sig att reparera, om jag inte minns fel. Men praxis brukar vara att efter 2-3 försök så skall man kunna häva köpet eller få till godo. Det är lite olika
 
Sedan skickar dom nog inte ut tekniker mer än tre gånger eftersom dom förstår själva att det blir billigare att installera ny spis till kunden på garantin.
 
Nyfniken skrev:
Är du säker på att det är spisen som är trasig och inte strömmen som spökar?
Att det är spisen det är fel på är ju liksom bara något jag förutsätter... Hur kan jag kolla om det är strömmen som spökar? Och alla andra elprylar funkar ju som de ska här i huset.
 
J.A skrev:
Att det är spisen det är fel på är ju liksom bara något jag förutsätter... Hur kan jag kolla om det är strömmen som spökar? Och alla andra elprylar funkar ju som de ska här i huset.
Byt fas om det är en tvåfasspis (men det behöver du en elektriker till). Eller kör den i ett annat hus? (Skitjobbigt, jag vet)

Jag har en bekant vars utebelysning tänds när han använder micron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.