Har tänkt att slå ut en del av fasad-väggen och sätta in vikdörrar/skjutdörrar, ca 2,20 breda och 199cm höga. Innanför detta skall mitt kök ligga med golvvärme. Nu till min fråga: Jag har hitta en vikdörr på skånska byggvaror Formata Natur III som är 2-glas, isolerglas, med ett U-värde på 1,7, och detta till ett bra pris, (www.skbv.se/) nu till problemet, detta fönster rekommenderas endast uterum (men som används året om) och inte i fasaden. Skall jag chansa och sätta in det man borde ju inte förlora så mycket värme. Jag har tittat på dyrare alternativ som är gjorda för fasaden och de har ett U-värde på 1,3 men är bara 2-glas.

Fördelen med vikdörren är att öpninge blir större ca 1,80cm istället för 1m med skjutdörrar

Vad tycker ni? Om man lägger mindre pengar kan man ju tänka sig en högre elförbrukning :)

Är det någon som användt detta till fasaden?

Tacksam för era åsikter!

MVH/Dadde
 
Säkerhet är min första tanke...För vikdörrar så måste dessa utföras med kantregel eller någon form av spanjolett gärna låsbar... Uterums dörrar brukar inte ha någonhögre säkerhetsklass utan är av typen " ta sig igen utan att ens använda våld".
Där skulle jag börja fundera istället för att fundera kring energi problematiken...niu kanske det är så att denna vikdörr har ett fullgott skalskydd..så då är mitt inlägg endast till onytta....

Skjutdörrar hmm svårtätade, tar plats och är inte helelr dessa något vidare skalskydd men är sämre än vikdörrar som är enklare att regla med kantregel/spanjolett...
 
Hej Dadde.
Jag har sådana vikväggar från Skånska byggvaror. Fungerar alldeles utmärkt, men är lite svårtätade mot listerna. Men lite ventilation ska det ju vara också. Mina vikdörrar är av modellen med tre rutor. Jag har satt två sådana mot varandra, och byggt om slutregeln så att dörrarna ansluter mot varandra som en pardörr. Perfekt när man bara vill ha en pardörr att gå igenom. Mina dörrar är av trä, och vintertid sväller de lite samt sommartid drar de ihop sig lite. Om jag inte minns helt fel så har Skånska byggvaror tagit fram vikdörrar i aluminium. Dessa blir ju formstabilare, och går de att få vitlackade så kanske de smälter in som fönster mer än med grå aluminium. Säkerhetsmässigt är det inga problem med låsbarheten, och vill någon in så är det ju bara att slå in någon ruta i alla fall.
Värmeekonomiskt så blir det kallras från glaspartier. Kanske en liten ridåvärmare kan kompensera eventuellt kalldrag.

Lycka till: Tartan
 
Dadde,

Jag planerar för nynygge och vill precis som du mer eller mindre ersätta söderfasaden med glaspartier. Jag har fått offert ifrån Trysil som tillverkar glaspartier, fasta eller skjutbara, i valfri storlek. Priset verkar vara i princip detsamma som de vikdörrar ifrån Skånska som du nämner. U-värde 1,1, för konstruktionen 1,4.

Info på http://www.trysil.nu. Tyvärr inga priser, men de var snabba på att skicka offert via mail.
 
Tack så jättemycket för alla svar!!

Jag tror jag kommer satsa på Skånska byggvaror.
Säkerhet: Vikdörrana skall sitt på en innegård i vår trädgård så man måste ta sig in via den dörren först, och vill de ta sig in så tar det sig säker in i alla fall >:(


Tartan:
Tack för tipsen. Skulle du vilja lägga in en bild på dina vikdörrar hade varit jättesnällt!


Sperious:
Skall maila sem och fråga om en offert. Men nackdelen med skjutdörrar är att själva öppningen blir mindre, men det är kanonsnyggt!

MVH/Dadde
 
jag kommer nog satsa på ett vikparti från ekstrands fösnter. Var och tittade på det och det var väldigt gediget.- Kostar ca 10" kr metern. (Mitt 3 meters med tre rutor kostar 28 tusen)
 
bmx skrev:
jag kommer nog satsa på ett vikparti från ekstrands fösnter. Var och tittade på det och det var väldigt gediget.- Kostar ca 10" kr  metern. (Mitt 3 meters med tre rutor kostar 28 tusen)
Jag tänkte också ha något mer gediget först, men priset avgör. jag tänkte så här: Vikdörrarna jag kollar på kostar ca 9000:- och så hittade jag lite mer kvalité(?) för ca 28000:- Det jag oroar mig för är att värmekostnaderna skjuter i höjden, men om man räknar att kostnaderna ökar med ca 2000/år pg av vikdörrarna så kan jag ha de billigare vikdörrarna i ca 9-10 år innan de har betalt sig........... Liten crazy tanke bara ::)

MVH/Dadde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.