Hej,

sökte igenom forumet och såg att några prövat med att sätta pärlspont istället för kakel ovanför disk och spis.

Fråga;

Hur funkar det efter ett par år?
Ska man lacka eller glasa över panelen?


Några andra tips?

Tacksam för svar.
(står med hammaren i ena handen och mursleven i den andra)
 
Ovanför vasken är det inga problem egentligen. Vi hade målat med linoljefärg då räcker det för att ytan ska bli vattenbeständig och lättskött. Det man bör tänka på är om man ställer panelen på bänkskivan eller inte. Låter man den gå ner bakom (vilket egentligen är snyggare tycker jag) får man små springor vid pärlan där det kan rinna ner både vatten och smulor. Dessa bör tätas med något.

Däremot över spisen blir det mer fläckar så där kommer vi även denna gången välja kakel.
 
Hej!

Vi har precis satt pärlspont ovan diskbänk i vårt nya kök. Hur fint som helst tycker jag. Vi fick den målad med snickerifärg halvmatt glans 40. Vi satte en liten list längst upp mot taket och längst ner vid diskbänken. Ska inom kort ta bilder så får du se.
 
  • Gilla
Kitty_katten
  • Laddar…
C
Köp Brandens pärlspontsskiva det underlättar! Inga kvistar som behöver förseglas handmåla blir som "äkta" pärlspont fast bättre o snyggare!
 
Tack så jättemycket!

Då blir det så ovanför disken till att börja med.
Och förmodligen kommer det bli tätning vid pärlan.

Ser fram emot bilder.

Tack igen

hej
 
carra skrev:
Köp Brandens pärlspontsskiva det underlättar! Inga kvistar som behöver förseglas handmåla blir som "äkta" pärlspont fast bättre o snyggare!
Nej som äkta pärlspont blir det knappast men lite likt iallafall :D
 
C
jodå det blir det visst det! Ler Ler Ler

Hur lägger man till smileys?
 
carra skrev:
Hur lägger man till smileys?
Du väljer "avancerat läge" när du skriver inlägget, så kommer det fram smilies.
 
carra skrev:
Köp Brandens pärlspontsskiva det underlättar! Inga kvistar som behöver förseglas handmåla blir som "äkta" pärlspont fast bättre o snyggare!
Är det den där mdf varianten?,målade precis en sån i ett kök,jag kunde då inte skilja den från riktig pärlspont och inte kommer den att spricka sönder i framtiden heller.
möcke möcke bra
 
Vi har panelskiva. www.panelskivan.se och den ser precis ut som äkta pärlspont (om inte snyggare). Vi valde att få den penselmålad.
 
Här kommer lite bilder på pärlsponten i vårt nya kök som går i modern lantlig stil. Har som sagt använt panelskiva och är supernöjda med det. Väggarna och pärlsponten är målade med färgen Ömhet från Beckers.
 
  • PICT3445.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT3443.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för att du lade upp bilder. Det blev snyggt. Vad tätade ni med vid listen?

Och så undrar jag vad det är för kran ni har? Är det IKEAs?

Tack
 
Yes, det är Ikeas kran. Vad vi tätade med? Jadu, ingen aning men jag ska höra med snickaren imorgon. Tror en mjukfog bakom listen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.