Hej!

Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med plåttak? Är det en dyr form av tak? Mycket underhåll? Hur lång livslängd brukar man räkna med?

Ta(c)k på förhand!
/Magnus
 
S
Detta är inget jag kan men det jag vet är följande:
Plåttak finns i olika varianter, dels den "veckade" fula varianten (som nu också finns som tak-panneimetering) och sedan den fina platsgjorda av plåtslagare.
Den fula varianten är billig den fina är dyr
Rent generellt så har plåttak en lång hållbarhet, de kan behövas målas om allteftersom färgen börjar flagna, de har också en låg vikt vilket kan vara en fördel, de är också rätt "glatta" vilket är bra om man bor lång norröver och får mycket snö på taket. Lägger man den "fula" varianten så är det också lätt att lägga. De nackdelarna jag känner till är väll framförallt att det kan låta en del om det regnar t.ex. men det beror ju också på vad man har för isolering på vinden
 
Plåttak är bra, den har låg kostnad både vad gäller inköp och vad som gäller med underarbetet, sen är det lätt att lägga. Jag är förvånad att inte fler använder det och det håller bra.
 
Väger lite så taket behöver "bara" bära tyngden av snö, enkelt att lägga själv (men flera andra här har skrivit att det är lika lätt att lägga betongplattor men lika fort kan det aldrig gå) Jag har alltid lagt TP20 tycker inte den är så ful och flertalet tak syns ändå inte från marken. Det krävs en viss lutning för att plåttak ska fungera dock, men har man hela plåtar går det att lägga ändå. Risken man tar är att vinden trycker vatten in under plåten i skarvarna.
 
Plåttak är dyrare än betongpannor. Har själv lagt ett nytt tak i sommar a 98:-/m2 Tror att pannor ligger runt 70:-/m2. Vid mindre taklutning skall man satsa på falsat. Då får man ett tätt tak.
 
DSC02807 forstoring.JPG Tack för informationen!

Har fått lite intresse för ett hus med tak enligt den (förhoppningsvis) bifogade bilden. Från marken ser det bra ut, men vad kan vara gjort vid skorsten med taket? Ser ut som plåten ligger lite om lott där, vad kan det innebära? Har bara sett detta på just detta ställe.

Hur ser det annars ut jämfört med tegelpannor, är det lika stor risk att det regnar i båda fallen eller?

Tack på förhand!
/Magnus
 
Taket på bilden påminner om mitt garagetak efter den provisoriska plåtläggningen när det läckte in genom pappen, ser ut som det svackar på mitten? Lutningen ser ut att vara i minsta laget för plåt men med hela plåtar funkar det nog.
Skorstenen ser sne ut förutom att nåt hänt med takplåten, har den utsatts för nån typ av belastning från sidan???
Tegelpannor eller plåt spelar ingen roll för risken att få fuktskador under förutsättning att taklutningen är korrekt för respektive material. På "ditt" tak på bilden skulle nog jag föredragit papp faktiskt, ser inte ut att luta många grader alls.
 
Bilden är tagen ur en svår vinkel, inte lätt att få helikopter vy från en sten i en backe... Så här ser taket ut från en annan vinkel. Enligt sotaren finns inga tecken på problem med skorsten, men rekomenderade ändå en besiktning av hela anläggningen (finns braskamin).

Lek med tanken att man är ute på riktig visning nu av huset, är detta en riskkonstruktion enligt en besiktningsman? Om man går på första visningen med mäklare/säljare (utan allt för stora kunnskaper inom plåttak) hur kan man kolla skicket på taket då (utan att behöva k DSC02814 kopia.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lättra upp)? Kan man se tendenser nerifrån också?

Tack på förhand!
/Magnus
 
Skorstenen ser ut att luta alla fall :) den är rak från vinkeln på bild 2 men inte från vinkeln på bild 1.
Jag skulle klättra upp på taket och kolla. Undersökningsplikten lägger sjukt mycket ansvar på köparen, Du kan inte kolla för mycket och dolda fel ska vara DOLDA dvs det ska inte gå att upptäcka utan att bryta upp golvet, väggen, taket MEN är det en känd riskkonstruktion som inte är renoverad och gammal så är det inte ett dolt fel ändå.
Alltså, Du måste klättra upp på taket :) men visst kan Du ha tur och se underifrån att taket inte är rakt utan sviktar, hänger eller att det finns fuktgenomslag eller nåt annat.
 
Då gäller det att det finns en stege tillgänglig med andra ord... När man går på husvisning första gången, hur mycket egna kontroll kan man göra då? Man är ju knappast ensam spekulant heller...Men om man har en besiktningsman, klättrar denne upp på taket och gör alla erfoderliga kontroller väl på plats där uppe?

Tack på förhand1
/Magnus
 
Jo en stege måste finnas men det gör det oftast i ett hus, sotare och andra måste komma upp på taket på nåt vis. Men visst, det är många där och kollar om man kollar i attraktiva områden och där vi kollat brukar budgivningen dra igång på första visningen redan. Men så mycket som möjligt ska man kolla på visningen så att man alla fall har hyfsad koll på hur mycket man kan bjuda. Sen kanske den riktiga besiktningen kan vänta tills man vunnit budgivningen men det går fort ibland och säljare/mäklare vill förstås avsluta affären fortast möjligt och dom har inget att vinna på köparens besiktning.
En seriös besiktningsman klättrar upp på taket och kryper ner i grunden och gör allt annat som inte kräver att man förstör nåt som att såga upp väggar och golv tex.
 
J
natureboy83 skrev:
[bild]Tack för informationen!

Har fått lite intresse för ett hus med tak enligt den (förhoppningsvis) bifogade bilden. Från marken ser det bra ut, men vad kan vara gjort vid skorsten med taket? Ser ut som plåten ligger lite om lott där, vad kan det innebära? Har bara sett detta på just detta ställe.

Hur ser det annars ut jämfört med tegelpannor, är det lika stor risk att det regnar i båda fallen eller?

Tack på förhand!
/Magnus
http://www.plannja.com/templates/Page2C____1703.aspx

det regnar alltid lika mycket :)
 
Tänkte höra med någon kunnig här vad för takpapp etc..man lägger ovanpå råsponten med takplåt av så kallad klickplåttak typ rukki etc.. http://www.mutraco.nl/ruukki/index.htm

Ska man lägga en ströläkt och skruva i det så inte blir hål i själva takpappen?Räcker det med Yap 2200?
Har hört så många olika versioner hur man ska göra..så vad är bäst för att få ett så säkert och vattentätt plåttak som möjligt?
 
Utan att veta något om exakt den modellen du länkar till så...

Nej, ingen ströläkt. Falsad plåt är slät plåt utan korrugeringar (som tex TRP har) detta gör att
det inte är någon stadga i plåten och du måste ha stumt underlag under den. Skulle du lägga slät 0,6 mm tjock plåt på ströläkt skulle du ha bucklor efter första regnskuren :)

Plåten skruvas direkt ner i inbrädningen (genom pappen).
YAP2200 duger utmärkt, kan ta med klisterremsa om det är låg lutning. Själv föredrar jag dock den nyare typen av papp så man slipper dessa j**la sandkorn överallt...
 
Frebbe skrev:
Utan att veta något om exakt den modellen du länkar till så...

Nej, ingen ströläkt. Falsad plåt är slät plåt utan korrugeringar (som tex TRP har) detta gör att
det inte är någon stadga i plåten och du måste ha stumt underlag under den. Skulle du lägga slät 0,6 mm tjock plåt på ströläkt skulle du ha bucklor efter första regnskuren :)

Plåten skruvas direkt ner i inbrädningen (genom pappen).
YAP2200 duger utmärkt, kan ta med klisterremsa om det är låg lutning. Själv föredrar jag dock den nyare typen av papp så man slipper dessa j**la sandkorn överallt...
precis vad jag tänkte, inte kan man sätta ströläkt på ett sådant tak..eller jo visst kan man men det vore ju inte direkt bra:)sedan är det bara att sätta på kallasfalt + lim över varenda remsa och skruv det bör hålla tätt :surprised:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.