Hej allesammans!

Jag har beställt grundarbetet till mitt hus via Ä-hus. Kostnaden för grunden går på 440 000 kronor och då ska de göra en grovplanering av tomten inklusive en singlad infart med biluppställningsplats för 2 bilar etc. Min fråga är nu om det är någon som har anlitat Ä-hus för samma arbete och vet om de lägger någon typ av ogräsmatta innan de lägger ut singel på infart samt biluppställningsplats? Man vill ju helst slippa gå och rensa ogräs på infarten varje år utan det vore ju smidigt att ha ett matta under gruset som hindrar ogräs från att växa fram. Frågan är bara om det ingår i deras pris eller ej?

Freddi
 
Hej igen! Om det är någon som inte vet vilken husleverantör jag menar med Ä-hus så är det alltså Älvsbyhus...
 
Det skulle jag inte tro att det gör. Det bästa är att du köper själv en rulle eller två med geoplast, och pratar med grävkillarna att dom lägger dit den när dom gräver.
 
Är geoplast detsamma som ogräsmatta? Jag kan ingenting om detta men har bara hört att det måste vara en matta som kan andas och släppa igenom vatten så att vattnet kan ta vägen någonstans... Var köper man i så fall rullar med geoplast? Finns det på de flesta stora byggvaruhusen till en rimlig kostnad?
 
Fiberduk
Fiberduken används dels under plattgångens eller murens dränerande material, dels under grus och sten för att hindra ogräsväxt samt som filter över dräneringsslang för att inte sand ska täppa till dräneringsslangens hål.



--------------------------------------------------------------------------------
Fiberduk
Längd 25 m. Bredd 1,2 meter.
Art.nr. 19 301 BY* 340:- /rulle

Texten är hämtad från www.flisbyab.se

Hälsningar Leif Engdahl

 
Freddi skrev:
Jag har beställt grundarbetet till mitt hus via Ä-hus.
Det kan jag lova att du INTE har gjort! Du har som så många andra blivit lite lurad. Du har beställt det av säljaren och det är antingen hans egna firma eller en som han anlitat som fixa det åt dig. Tyvärr är det så att säljarna lever lite på Älvsbyhus namn där och verkar vara otroligt dåliga på att informera om vad det är som gäller.

Freddi skrev:
Kostnaden för grunden går på 440 000 kronor och då ska de göra en grovplanering av tomten inklusive en singlad infart med biluppställningsplats för 2 bilar etc.
Tyvärr kan jag bara beklaga! Detta skulle kostat dig 150 000, absolut maximalt 200 000, om du gått till en mark/grävfirma själv och skrivit exakt samma kontrakt med dom som säljaren presenterat för dig. Bara att beklaga.

Jag antar att du också har en klausul i det kontraktet som säger att du är tvungen att betala dom 15-20% ifall du bryter kontraktet. Detta för att dom flesta efter dom skrivit kontraktet börjar sätta sig in i sitt bygge, och först då upptäcker man att man blivit totalt blåst.

Freddi skrev:
Min fråga är nu om det är någon som har anlitat Ä-hus för samma arbete och vet om de lägger någon typ av ogräsmatta innan de lägger ut singel på infart samt biluppställningsplats? Man vill ju helst slippa gå och rensa ogräs på infarten varje år utan det vore ju smidigt att ha ett matta under gruset som hindrar ogräs från att växa fram. Frågan är bara om det ingår i deras pris eller ej?
Då bli svaren på frågorna:

Nej, ingen har någonsin anlitat Ähus för det!

Vet ej, efter som det beror på vilken säljare du köpt tjänsten av.
 
Leif: tackar så mycket för tipset angående fiberduk. Det var faktiskt mycket billigare än vad jag hade väntat mig.

Strixx: Jag är redan medveten om att det inte är Ä-hus själva som gör grundarbetet utan en firma som de alltid anlitar för detta. Visst går det att få ett bättre pris om man ser sig om men det är dessvärre inte alltför lätt att välja någon annan pga att de helst inte vill sälja huset om man inte anlitar deras firma för grunden samt att det blir strul med försäkringar etc. I priset jag får betala ingår sprängning samt otroligt mycket fyllmassor eftersom hela tomten skall höjas 50 cm samt att de ska fylla upp en brant slänt där infarten skall bli. Betvivlar att jag kan få allt detta inklusive alla fyllmassor för 200 000 kronor via någon annan. Jag var fullt medveten om det du skrev innan jag valde att låta Ä-hus firma göra grunden men valde till sist ändå att anlita dem..
 
Måste nog hålla med Strix här..
Nu vet jag inte vad kostnaden är för sprängning men 440 000 låter otroligt dyrt.
Vi betalar ca 65 000 och då ingår det även en höjning av tomten på ca 40 cm.
 
Freddi skrev:
Jag är redan medveten om att det inte är Ä-hus själva som gör grundarbetet utan en firma som de alltid anlitar för detta.
Inte ens detta är rätt... Inte Älvsbyhus, utan säljaren! Man måste skilja på Älvsbyhus och säljaren.
Det är därför jag ställde motfrågan om vilken säljare det var. Inte förrän vi vet det, kan vi ju svara på om vi köpt samma som du.
För Älvsbyhus har inget att göra med detta.

Freddi skrev:
...de helst inte vill sälja huset om man inte anlitar deras firma för grunden samt att det blir strul med försäkringar etc.
Helt riktigt att dom inte vill sälja. Då missar dom ju 200 000:- i bonus, eller som jag kallar det mutor.
Precis som du skriver så blir det strul om du inte betalar dom 200 000:- i överpris, som säljaren stoppar i fickan. Det är enligt lagens mening en muta dom utkräver.

Försäkringar behöver du inte oroa dig för. Det krävs inte på det som ingår i MARKENTREPRENADEN, som det igentligen är du beställt. För GRUNDEN krävs det, men den bygger Älvsbyhus egna anlitade grundfirma och det ingår i huspriset!

Men just detta brukar säljarna också ha svårt att förklara för kunden (typiskt va, allt annat är dom duktiga på att hålla isär). Alltså markentreprenaden utförs av en firma som din säljare anlitar, eller i vissa fall säljarens helt egna firma, och har inget med Älvsbyhus att göra. Grunden och motnering av grunden uförs av en firma som (precis som du skriver) Älvsbyhus anlitar, men detta arbete ingår i huspriset.
 
Hej igen!

Tanken med mitt inägg här var inte att diskutera vilken firma jag valde att anlita till grund och markarbeten utan jag ville endast veta om det var någon som visste om man fick en ogräsduk under gruset. Jag gjorde en ordentlig bedömning av detta innan jag valde grundfirma och jag är medveten om att det är ett högt pris. När det gäller försäkringar, leveranstider på huset etc om man väljer någon annan grundfirma så beslutade jag mig för att det är värt att betala "överpris" för att få det att funka smidigt. Jag har läst en hel del inlägg här om folk som haft otroligt mycket strul pga att de anlitat en annan firma och det är inte aktuellt för mig att anlita en annan husleverantör så jag beslutade mig för detta ändå, punkt slut!
Tack i alla fall för alla tips vad det gäller ogräsmattan vilket var min fråga..

Ha en trevlig sommar!
 
Jo... Men jag stälde en följde fråga, vilken firma är det som gör markentreprenaden? Om du svara på det kan vi ju berätta för dig om någon fått det med.

Sen kan jag bara beklaga din inställning. Det är ju tackvara att folk sväljer sådant betende från säljarnas sida som gör att dom kan fortsätta. Hade folk bara vågat sätt ner foten och säga ifrån, hade dom inte kunnat fortsätta med sin kriminella verksamhet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.