Har inte testat de HM-beklädda kedjorna men tydligen använder brandkåren dem för att gå igenom tak etc.

Varför inte göra det enklaste, en grävare alternativt hjullastare som kör ner det och lastar det direkt på lastbil? Hur snabbt man än sågar så hamnar man i lä jämfört med det tempot och sen skall man lasta på det med.

/Kent
 
den där kapen verkar ju riktig kul....
hyra grävaree är inte riktigt aktuellt då bjälklaget som sagt ska sparas för en täckning av grunden.

väntar lite och hoppas på svar från någon som använt kedjorna med karbid på!:)

har skrivit till säljaren oxå ang detta.

frågaan är inte om dom GÅR att såga metall/spik med utan om dom efetr det går att fortsätta använda till sågning ller är döda....
 
Kave skrev:
Tigersåg är alldeles får långsamt för det du ska riva. Kofot och hammare tar väldigt mycket tid och kraft om det är mycket spik.
Jag använde själv en gammal B&D cirkelsåg när jag rev plankväggar hemma. De är förvånadsvärt sega.
Det finns en såg som heter Rage Evolution som är till för exakt det du vill göra. Fort går det med.

[länk]
[länk]
Egentligen borde det gå med vilken cirkelsåg som helst bara du har klingan.
En kompis köpte en sådan och har provat den genom brädor med massa spik, inga problem.

Tänk er en TS55 med denna klinga :)

Rage Evolution säljs hos Beijer. I England går de på styvt 1000:-
[länk]
Jag håller med Kave angående att cirkelsågen ofta är snabbare än tigersågen. Men cirkelsågen har enligt min uppfattning 2 stora nackdelar vid rivning jämfört med tigersågen.

1) Cirkelsågen är svårare att komma till med - tigersågen är lättare att jobba med in i hörn etc. Dessutom tar tigersågen vid behov betydligt djupare snitt - tex rakt igenom en hel innervägg i ett svep.

2) Det är inte trevligt att såga med cirkelsåg i material som är utsatt för stora spänningar, vilket ofta händer vid rivning. Med en tigersåg så händer inte så mycket, man får ta ett nytt snitt eller på annat sätt tänka om. Med en cirkelsåg (speciellt med tanke på de dåliga arbetsställningar man ofta har vid rivning, sågande högt upp etc) är risken stor för otrevliga kast om sågen nyps fast.
 
Enklast är att leja en grävare helst med rivningsgrip då tar det inte många timmar innan allt ligger där du vill ha det.

Cirkeln dör direkt i spikkontakt där är nog tigern bästa valet medans om man kan såga där det är spikfritt (typ mellan reglar) med motorsågen (fast helst en el då).
 
v-g skrev:
Enklast är att leja en grävare helst med rivningsgrip då tar det inte många timmar innan allt ligger där du vill ha det.

Cirkeln dör direkt i spikkontakt där är nog tigern bästa valet medans om man kan såga där det är spikfritt (typ mellan reglar) med motorsågen (fast helst en el då).
Fast en rage evolution-klinga skall ta spik helt utan problem.

Dock förordar jag också någon form av grävmaskin.
 
lata ni är;)
då bara stommen är kvar hoppas jag men inte allför mycket jobb att såga den i 1,5 meters stora flak som man kan fälla utåt, lägga på husvagnsunderredet och dra bort med fyrhjulingen.....

tror faktist inte det blir speciellt jobbigt jämfört med rivningen hittils.

40cm kutterspån i båda bjälklag utkört med skottkärra är ingen jättekul lek de heller...:)
 
Tack för din förfrågan på våra T-REX sågkedjor.
Terminator är en kedja i egen klass.
En T-REX Terminator kedja väljer man inte för att såga snabbt utan för att såga där vanliga sågkedjor slutar fungera direkt
Den tål till viss del spik beroende på vilken spik sort och hur många?
Sågning i vanlig korrigerad plåt är absolut inga problem (fasad /takplåt).
Vanliga varmgalvade spik som är vanligt klarar den av, men om oturen är framme kan tänderna ändå slås av.
(Kedjan går att renovera vid behov)
I äldre hus förekommer ofta annan typ av spik som är smid och den är hårdare och grövre än normala nyare hus.
Är man aktsam och inte dundrar på borde det inte vara några problem.
Räddningstjänsten och rivning företag som är våra stora kunder på denna typ av kedja är mycket nöjda.
Men man bör tänka på att de kör på ett annat vis än vid normal sågning och bryr sig inte om vad det kostar
eller om det går sönder bara de får jobbet gjort.
Priset är 2400kr inkl moms på kedja med delning och längd 3/8-1,6-50DL.
Svärd 250kr och drev 65kr.
Vi rekommenderar Arborol bio som är en vatten baserad olja för bättre kylning till denna kedja.
Kedjan går tyngre och det blir varmare och behöver denna extra kylning.
60kr inkl moms för en 0,6L flaska som ger 3 liter vid utspädning.
Frakt tillkommer enligt posten avgifter och ca 130kr med postförskottsavgift.
Enligt min lista ska det gå att montera en komplett sats på er Husqvarna 242 såg.
Totalt för en hel sats är då inkl frakt och moms = 2905kr
 
Rage evelution klinga fungerar. Man märker knappt spikar när man sågar med den.
 
Går RAGE-klingorna att sätta på andra cirkelsågar? Jag funderar på att sätta deras 185mm-klinga på en Makita 5704 (190mm), kan någon se varför det inte skulle funka?
 
Kolla maxvarvet på Rage-klingan, jag tror att de är en aning lågvarvigare än vanliga cirkelsågar, men går det att justera varvtalet på din cirkelsåg så ska det ju gå fint att hamna i närheten.
 
ingen som vet om/var denna typ av sågkedja finns att köpa utomlands??
 
ingen som vet vart denna kedja finnas att köpa i usa?

något litet tips bara? :)
 
tacktack:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.