Hejsan.........
Har blivit ägare till en Veto Miljö 30 vedpanna med 3 st tankar på 500 liter styck.
Kör med laddomat 21 laddkoppel.
Slutet system med 2 st 200 liters tryckkärl.
Problemet jag har är att dom går att ladda max 70 grader sen är det tvärstopp.
Den laddar enkelt till 60 grader sen blir det väldigt trögt.
Termometrarna på laddomaten är vid 70 graders tank temperatur ca 95 grader.
Laddar jag mer går pannan i kok.
Vad kan det vara för fel??
Mvh/ Niklas
Har blivit ägare till en Veto Miljö 30 vedpanna med 3 st tankar på 500 liter styck.
Kör med laddomat 21 laddkoppel.
Slutet system med 2 st 200 liters tryckkärl.
Problemet jag har är att dom går att ladda max 70 grader sen är det tvärstopp.
Den laddar enkelt till 60 grader sen blir det väldigt trögt.
Termometrarna på laddomaten är vid 70 graders tank temperatur ca 95 grader.
Laddar jag mer går pannan i kok.
Vad kan det vara för fel??
Mvh/ Niklas
Hejsan !rauta74 skrev:
Grattisrauta74 skrev:
Det är nog luftproblem med 95%- sannolikhetrauta74 skrev:
Lufta tankarna och ev fyll systemet, kontrollera trycket och notera trycket vid kallt resp. varmt system
/R
He he.. att gratulera är väl att ta i.
Har bara en automatluftare som sitter vid min säkerhetsventil före tryck kärlen.
Känns som att luften har svårt att ta sig ända dit.
Ska fixa bilder på hur det ser ut.
Mvh/ Niklas
Har bara en automatluftare som sitter vid min säkerhetsventil före tryck kärlen.
Känns som att luften har svårt att ta sig ända dit.
Ska fixa bilder på hur det ser ut.
Mvh/ Niklas
Lite bilder........
Så där brukar det se ut när montören "bara gjort sitt jobb" utan att bry sig om prestanda och funktion tyvärrLasse245 skrev:
Säkerhetsventilen te.x är helt felplacerad
Men jag har sett mycket värre kopplingar, dragningar och lösningar gjorda av så kallade yrkesmän
/R
vad är tempen på vattnet före respektive efter laddomaten in till pann botten när det inte går att elda mer?
Är botten tempen ungefär lika i alla tankar? (förmodligen inte)
Säkerhetsventilen ska sitta direkt vid pannans utlopp, resten kan sitta kvar.
Är botten tempen ungefär lika i alla tankar? (förmodligen inte)
Säkerhetsventilen ska sitta direkt vid pannans utlopp, resten kan sitta kvar.
Som det är kopplat nu så har tank2 & 3 lite svårt att skikta över till tank1 då laddning och uttag inte sker balanserat mellan tankarna (trögheten i rören)
Men som det är kopplat nu borde det gå som jag kan se det om det fritt från luft och laddomaten funkar som den ska att maxladda från topp till botten i alla tre tankar även om man får ta det lite lungt när tank1 är full när tank2 och sedan 3 "släpar"
Som _ap_ skriver ska säkerhetsventilen sitta på utgående rör närmast panna
kolla så automatutluftaren fungerar och är öppen(lilla svarta skruven på sidan), den övre "klumpen" gå helt att skruva loss och och inspektera, det sitter en ventil i nedre delen mot röret som sluter tätt så det inte ska spruta vatten, du kan "vicka" på den ventilen och se så den "spelar" och släpper luft/vatten
/R
Men som det är kopplat nu borde det gå som jag kan se det om det fritt från luft och laddomaten funkar som den ska att maxladda från topp till botten i alla tre tankar även om man får ta det lite lungt när tank1 är full när tank2 och sedan 3 "släpar"
Som _ap_ skriver ska säkerhetsventilen sitta på utgående rör närmast panna
kolla så automatutluftaren fungerar och är öppen(lilla svarta skruven på sidan), den övre "klumpen" gå helt att skruva loss och och inspektera, det sitter en ventil i nedre delen mot röret som sluter tätt så det inte ska spruta vatten, du kan "vicka" på den ventilen och se så den "spelar" och släpper luft/vatten
/R
_ap_ skrev:
Tempen in i laddomaten från pannan är ca 98 grader
Tempen ut från laddomaten till pannan ca 95 grader
Tempen ut från acc tankar till laddomaten ca 95
Tempen på tankarna är då 70 grader.
Tanken närmast pannan är alltid några grader varmare än slavtankarna.
Mvh/ Niklas