Vi har fått krav på att betala till Myresjöhus för att de gjort en ritning till oss som vi inte beställt. Vi har inte skrivit på något utan sagt att vi skulle fundera på allt. Är vi skyldiga att betala något som säljaren har beställt men inte vi?
 
Nej det är ni inte !!!

Jörgen och Sanije
 
Svar: Nej!
Antar att det är skisser inför offert på ett hus eller?! Verkar underligt om de skulle göra "riktiga" ritningar innan underskrift av kontrakt före TOLO?!
 
Ett förytdligande att mitt tidigare inlägg. När vi träffade säljaren hade han redan kontrakt utskrivet och trodde att allt var klappat och klart. Vi skrev aldrig på något utan sa att vi skulle tänka på saken. Det verkar som om han utgår från att vi hade ett muntligt avtal, vilket vi inte har haft. Vi har aldrig sagt ja till huset eller bett om några ritningar. De ritningar han vill att vi ska betala för är huvudritningar på huset.
Tack för alla svar
 
Även om muntliga avtal skall hållas är bevisbördan på deras sida här och detta är inget man driver i tingsrätten direkt. Jag skulle därför låtsas som det regnar. Säljaren tar nog bara en rövare. Det finns också en ny lagstiftning som gäller efter årsskiftet där konsumentens ord skall gälla vid tvister utan skriftliga överenskommelser. Vet inte om det omfattar en hussäljare men ni kan nog vara lugna.
 
Nej.
 
Hej,
Jag har betämt för mig att när det gäller fastighetsaffärer så gäller inte ens muntliga avtal, det måste vara skrivet.
 
Det där med fastighetsaffärer och gilltighet handalar om köp av fastighet, och i det sammanhanget så är fastiget=tomt med ev hus.

Ett bygge kan man beställa muntligt i lika stor eller liten grad som andra varor eller tjänster.
 
Verkligen inte!

Vi håller på och diskuterar med en husleverantörs arkitekt och hon skissar på ett hus som passar oss och tomten. Detta husföretag har precis gjort en ny hemsida och där har de plötsligt lagt till att

"Om vår arkitekt tar fram ett unikt hus till er och ni sedan bestämmer er för att inte bygga med oss, måste vi ta ut en symbolisk summa för det arbete vår arkitekt har lagt ned."

Det kommer som en nyhet för oss. Jag tycker i och för sig att det är rimligt att ta ut en sådan kostnad men då ska man väl tala om det för kunden innan. Vi har i alla fall inte någon sådan överenskommelse. De har inte begärt något för tjänsten ännu heller utan detta har de kanske kommit på nu. Det återstår att se.
 
Ett företag gjorde en första skiss till oss, det som sas var att vi skulle börja betala efter att avtalet skrivits, inget annat.. För att vi skulle vilja skriva avtal ville vi se deras förslag.
Vi fick skissen och absolut ingenting var rätt med det huset... Vi drog oss ur direkt.
Då kom fakturan på X antal timmar.
Vi sa att vi inte skulle betala eftersom det inte var enligt ök. De protesterade inte, vi fick inte ens en påminnelse.
Så var sagan slut! :)
 
Vilket företag var det då MS? Antar vår gemensamma nämnare?!
 
Ja, rätt. Ingen vits att nämna några namn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.