Jag har för avsikt att fixa till ett knappt 3 m2 stort badrum och skulle helst vilja byta till både vägghängd toastol och vägghängt handfat (dvs helst inget av dessa avlopp i golvet) för mer yta och lättare städning.

Det jag undrar är hur realistisk denna tanke är, dvs om det över huvud taget är möjligt praktiskt och ekonomiskt att bila in nuvarande avlopp i väggarna? Hur avgörande är det om respektive vägg är bärande? I fallet toastol har jag förstått att det även gäller cistern och undrar dels om det kan antas möjligt att bila in allt detta i en befintlig vägg av tegel och puts? Som alternativ har jag förstått att man kan kakla hela rummet och sedan bygga in cistern och avlopp i en "låda" utanför väggen, på vilken toastolen sedan hängs - och undrar då hur mycket en sådan konstruktion bygger från väggen i förhållande till en vanlig toastol?
 
Redigerat:
Avloppet bilade jag in till vägghängd toastol, problemet var att också få väggen att hålla för belastningen från stolen när man huggit bort all sten just där fästena är :) Jag drog genomgående bultar med bricka/mutter på andra sidan väggen, fungerar utmärkt. Ska Du ha cisternen inne i väggen också blir det förstås mer att bila upp, har inte använt sån toastol så jag vet inte riktigt hur den ser ut. Cisternen på en vanlig stol är väl bredare än en normal vägg?? Sitter inte cisternen nån annanstans?
Låda på väggen är det normala sättet när man stamrenoverar flerfamiljshus verkar det av vad jag sett hos kompisar i stan. Det blir väl så där snyggt om Du frågar mej :) jag skulle försökt göra på nåt annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.