optimum
Efter att läst en del inlägg så blir man så trött på allt slarv och fusk

Var finns yrkesstoltheten?

Varför ständigt återkommande med firmor som fuskar och slarvar?
Fusk = medvetet för att vinna tid eller pengar
Slarv = de ska inte hålla på med sådant då de inte är tillräckligt noga för uppgiften.

Varför ska man som kund behöva ta referenenser? Man betalar ju för ett fullgott jobb.
Ska man vara tvungen att fråga runt om de slarvar och fuskar?

Givetvis finns det många mycket seriösa och dessa kan bli fel behandlade på grund av misstänksamheten.

Fusk är samma som bedrägeri och borde bestraffas
Slarv borde straffas med att företaget som inte har koll på sina hantverkare får näringsförbud.

Är så trött på alla som fuskar och slarvar. Läst en del trådar och sedan upptäcker vad hantverkare gjort i mitt hus.

Kommer aldrig släppa hantverkare fria i mitt hus. Trist för de som verkligen är seriösa.

Hur katten ska jag kunna förklara för en hantverkare med yrkesstollthet att jag vill vara med och se vad han gör för att det inte ska bli fel? Och hur ska man kunna veta allt för att inse när det fuskas eller slarvas?

Not.
Har sett en del bilder på forumet under rubriken badrum, ojoj. Sedan hittat liknande i eget badrum, morr. Och igår hittade att det saknas issolering i en yttevägg. Slarv eller?

Jo jag hade en elektriker när när vi byggde huset. Aldrig hittat något fel på över 20 år efter honom. Han har stotlhet för sitt yrke.

Ni som fuskar och slarvar och läser detta, skäms, byt jobb.
Ni som har yrkesstolthet, hur får man tag på er?

mvh Roland
 
Redigerat:
H
Genom rekommendationer, det är det enda sättet.
Behöver du en hantverkare nu och bor i Göteborgs området
så skriv ett PM till mig så får du en referens.
 
Vi gick på rekommendationer när vi valde mattläggare - det slutade som en mardröm i alla fall. Sotare har vi å andra sidan fått tag i en superbra.
 
Ingen lösning kanske, men om folk slutade att anlita den där allt-i-allo-fxaren som jobbarkompisens systers väninna tipsat om...som både lägger om tak och kaklar badrum till pangpris. Det finns bra sådana med certifikat i ordning...men det är inte direkt 13 på dussinet.
Man kan även läsa på själv och låta "fixaren" förstå att man är påläst, ställa frågor och fråga "varför", denne kommer att tycka att du är en böld i r*va men han kommer att mer uppmärksam.
Vidare så kan man vara riktigt utförlig i kravspecifikationen, t,ex så bör man aldrig lägga ett estetiskt ansvar på en hantverkare....be inte att golvet skall upp som en pelare på väggen i badrummet "där det passar" för att sedan åka till stugan i en vecka, diskutera i så fall vart tillsammans.

Ett par ggr i veckan har jag den här diskussionen med diverse drabbade och många gånger kan man dra slutsatsen att när en förvirrad hantverkare tar ett uppdrag av en förvirrad beställare så kan det gå riktigt illa :)
Allt för ofta så är det när snålhet och dumhet möts som det går åt pipan:)

Men jag håller absolut med om att det dräller av oseriösa hantverkare.
 
Det finns självklart en massa duktigt folk i byggbranschen men det är inte så lätt att hitta dom. Oftast är referenser ett bra sätt men det gäller ju då att man verkligen får samma gubbe från firma Z som grannen fick å inte nån annan för då kan det bli fel ändå.
Efter att ha byggt ett hus, ett garage, rustad ett hus och en lägenhet samt gjort en totalrenovering av ett ruggigt renoveringsobjekt (hus + garage) så har jag bara hittat ett säkert sätt att få nåt gjort tillräckligt bra och snyggt för att vi ska vara nöjda. Gör det själv!
Fast ibland måste man få hjälp och då gäller referenser som det säkraste sättet alla fall.
 
S
Ursprungsproblemet är väll egentligen att alla bra hantverkare har tillräckligt att göra för att inte behöva ragga nya kunder hela tiden, medan de hantverkare som är dåliga ständigt måste hitta nya kunder... Därav får alltså de dåliga hantverkarna större exponering mot marknaden om ni förstår vad jag menar?
Sedan är det som det vanligt, när något går dåligt får hela världen veta det, när något går bra är det inte ens troligt att hantverkaren som gjort jobbet får reda på det...
 
Själv tror jag att de flesta bostadsägare inte riktigt förstår sin roll som beställare, det gäller att redan vid offertvisningen göra klart för alla inblandade att gällande branschregler ska följas till punkt och pricka.

Ta ett badrumsbygge som exempel, kunden skriver på en offert på 100000:- och sedan börjar kolla vad hantverkaren gör och inser att något är fel. Han eller hon lägger upp en tråd på byggahus.se och får veta att det finns klara regelverk som BKR och GVK.
Många allfixare tar ju åt sig att bygga badrum åt kund och kanske avviker från regelverken men ändå lämnar ett "godkänt" badrum efter sig. Gäller att man som beställare klart och tydligt säger vilken nivå bygget ska hålla.
 
JLAINE skrev:
Själv tror jag att de flesta bostadsägare inte riktigt förstår sin roll som beställare, det gäller att redan vid offertvisningen göra klart för alla inblandade att gällande branschregler ska följas till punkt och pricka.

Ta ett badrumsbygge som exempel, kunden skriver på en offert på 100000:- och sedan börjar kolla vad hantverkaren gör och inser att något är fel. Han eller hon lägger upp en tråd på byggahus.se och får veta att det finns klara regelverk som BKR och GVK.
Många allfixare tar ju åt sig att bygga badrum åt kund och kanske avviker från regelverken men ändå lämnar ett "godkänt" badrum efter sig. Gäller att man som beställare klart och tydligt säger vilken nivå bygget ska hålla.
Jag tycker att ansvaret för att följa regelverk för sin bransch skall ligga på näringsidkaren. Så tycker även lagen, åtminstone konsumentlagstiftningen.

Sen är det en annan sak att det i praktiken är en bra ide att vara påläst på vad som gäller, gärna så väl att man åtminstone i teorin kan göra jobbet själv, då ökar chanserna för att man framgångsrikt kan kontrollera att hantverkaren inte fuskar eller slarvar.
 
Daniel_N skrev:
Jag tycker att ansvaret för att följa regelverk för sin bransch skall ligga på näringsidkaren. Så tycker även lagen, åtminstone konsumentlagstiftningen.
Jo så ska det ju egentligen vara. Men samtidigt om beställaren inte alls är påläst och sedan anlitar en "allfixare" som bygger efter eget förnuft så tycker jag att man får skylla sig själv.

Som när jag bygger badrum åt fastighetsbolag så skriver vi kontrakt enligt ABT 06, vilket betyder att jag som entreprenör väljer alla tekniska lösningar. Följer alltså inte BKR till punkt och pricka men tar 10 års ansvar för entreprenaden enligt ABT 06.
 
optimum
En hantverkare som slarvar är antingen medveten om det eller omedveten och tror han gör rätt.

En hantverkare som fuskar är medveten om vad han gör och håller på med det för att det kanske aldrig märks och vinner både tid och pengar i sämrre material eller avsaknad av vissa detaljer.

För att vara slarvern eller fuskaren så måste man ha ett jäkligt stort utrymme för moral om man ska kunna må bra när man kommer hem från jobbet.

Troligen tänker de inte ens tanken att kunden kommer få massa problem i framtiden på grund av vad de gjort. Troligen skiter de i det.

Dessutom har kunden fått betala fullt pris för skiten. I vissa fall även saltad räkning.

De enda hantverkare det är synd om är de som av chefen är tvingade att slarva och fuska. Sådanna chefer bord spärras in på ställen med madrasser på väggarna.

Not. är själv chef för ett gäng som aldrig kommer på tanken att vare sig fuska eller slarva.
Den dag vi börjar med det så får de gärna sätt mig bakom lås och bom.
Den dag jag ens skulle komma på tanken kommer mitt förtroende hos personalen vara lika med noll.
Det är deras och mitt jobb det handlar om och att känna stolhet för det vi gör.

Hur svårt kan det vara?

Vi är många som får betala priset av detta slarv och fusk. Både genom egna medel och genom höjda försäkringspremier.

Tänk om det fanns en opartisk myndighet som kunde fixa en svart lista över dessa företag.
Enligt de inlägg som finns här på forumet så hjälper det inte att gå på godkända företag enligt GVK, BKR eller vad sjutton som helst.

mvh Roland
 
tur att detta ej gäller kirurger....
fast å andra sidan har jag gipskniv på mig jämt så jag kanske kan operera me...
haha
korrekt, anlita aldrig dom som skriver att dom kan allt i alla områden...
be dom visa upp vad dom byggt, få nr dit dom byggt å hör me dom.
tips bara...
jag går bara på rekommendationer iaf!

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.