Vad tror ni att den årliga förbrukningskostnaden för golvvärme i ett uterum kan uppgå till?. Jag funderar på elslingor (vilka alternativ finns) och vi kommer att hålla ca 5 grader på vintern. Isolerglas i väggar och tak.

Är förresten elslingor det bästa alternativet för att värma upp uterummet?
 
Att beräkna årsförbrukningen på ett bygge utan att veta nått om måtten, konstruktion och alla andra variabler så som uv-värde på glasytorna och dess storlekar och andra förutsättningar som påverkar är nog lika spekulativt och raljerade som att ange rymdens storlek i watt, eller vintergatans diameter i joule :)

Mer information om vi ska kunna hjälpa dig ;)

/R
 
Ja, förstås, det var slarvigt av mig. ca 16 kvm, 3,75 x 4,50. U-värde 3,6 på isolerplaset. Ena väggen är själva husväggen. Syftet är att förlänga säsongen och att kunna ha frostfritt på vintern och att kunna med hjälp av värmefläkt för att ha det varmt några enstaka gånger. Hoppas att detta hjälper er att ge en hint.
 
Vad blir det för golv?

Mvh
 
Klinker
 
Sula---klinker...Satsa på vattenburen golvärme...;)

Mvh
 
Kan ju öppna ingång inifrån om det går...

Mvh
 
3 väggar är alltså glasade med "skjutpartier" typ oisolerad aluminiumram från tak till golv?
Hur är taket och golvet isolerat, material och tjocklekar?
Vilken är er huvuduppvärmning i övriga fastigheten idag?

/R
 
rog_ohl skrev:
3 väggar är alltså glasade med "skjutpartier" typ oisolerad aluminiumram från tak till golv?
Hur är taket och golvet isolerat, material och tjocklekar?
Vilken är er huvuduppvärmning i övriga fastigheten idag?

/R
Hej,
Det kommer att vara en ingång från vardagsrummet. Vi har vattenburen golvvärme i huset och ja, 3 väggar är alltså glasade med "skjutpartier" typ oisolerad aluminiumram från tak till golv. Har inte bestämt hur isoleringen ser ut under golvet. Förslag?

Glaset är 4 mm energiglas, U-värde 3.6.

Är det bättre med vattenburet golvvärme?
 
  • Gilla
EGM
  • Laddar…
isolera /markskivor -armeradsula -- v-b-g-värme..
 
Har ni lite eller ingen isolering under golvet är nog golvvärme inget alternativ

Ni bör nog få under riktigt ordentligt med >500mm isolering om ni ska hålla uppvärmningskostnaden på human nivå, speciellt då ni ska ha golvvärme

Vad har ni för värmekälla i fastigheten?

/R
 
Nu har vi fått väldigt knapphändigt med detaljer och uppgifter att räkna med, men för att illustrerar vad det handla om bara för glasfasaden, nu vet vi inte höjden heller, men antagen till 2500mm.

Jag har också rakt av antagit att angivet U-värde är W·m-1·K-1 på glasfasaden och avser hela konstruktionen då vi inte vet nått

12*2,5*3,6*30/1000=3,24

Ni har en förlust genom enbart glasfasaden på ~3,24 kWh när det är -10°C ute och ni vill ha +20°C i uterummet te.x :rolleyes:

Finns det inga andra glaspartier med bättre U-värde än 3,6 på marknaden?

U-värden på golv och tak är okänt och får plussas på som förluster

Soltillskott ?

/R
 
carinpeter skrev:
Glaset är 4 mm energiglas, U-värde 3.6.
Köp 2 lager vanligt glas med luftspalt mellan. Luft isolerar åtskilligt mycket bättre än glas.
 
Har ett 21m2 willab uterum med 40mm plasttak och wt60 glas ca 50/50 fönster/dörrar.
Nu när jag har -4gr på morgonen och 12gr i uterummet drar den vattenburna golvvärmen ca 1kwh. Borde betala sig ganska fort om du har VP eller något annat som är billigare än direktel.
 
Palte skrev:
Nu när jag har -4gr på morgonen och 12gr i uterummet drar den vattenburna golvvärmen ca 1kwh.
X*(14*2,5+42)*16/1000=1

X=1*1000/16/77

X=0,82

Då har du om jag räknat rätt ett U-värde på ~0,82 för hela konstruktionen :rolleyes:

Eller menade du att din VP drar 1 kWh*COP för golvvärmen i uterummet?

/R
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.