hej alla verktygsfans!

jag håller på att riva ett trähus byggt 1978. hitills har jag invändigt använt koben och slägga tillsammans med muskelkraft.

men nu kommer snart själva stommen att rivas.
tänkte om ni vet något som är lämpligt att använda då jag tänkte såga upp stomme med panel i sektioner som går att släpa därifrån.

motorsåg har jag använt till innertaken men redan då var det för mycket spik:(

skiva för rondell?

finns motorkap modell stor med någon lämplig klinga?

motorsågskedja modell ex. Trex eller liknande som påsår sig fungera även på takplåt?!!?!?!?
funkar verkligen sådana? är juh absolut inte samma krav som för då man är i skogen med såg, men håller dom verkligen för några spiksågningar utan att bli oanvändbara?

någon som har en bra ide?

mvh jon
 
Tigersåg med rivningsblad av bimetall fungerar till sånt.
 
Däremot undrar jag om inte kofot och slägga är minst lika effektivt.
 
Koben, slägga, spett och en bra tigersåg i kombination. Att såga hanterbara stycken tar mycket mer tid än att ta isär huset på samma sätt som det en gång sattes ihop, fast baklänges. Dessutom måste du sortera avfallet. Om du har bråttom tror jag att en grävmaskin är bra på att riva hus.
 
problemet är att huset byggts av min pappa. åt sig själv.
lätt tre gånger mer spik än vad som behövdes... och oxå överdimentionerat...
tänkte om man kunde såga ner flak på ca en meter i bredd och sedan bära därifrån.,

sortering efter det är inget jag behöver bry mig om då jag tagit ur isoleringen innan och resten kasnek eldas upp..........

ingen som har erfarenhet av kedjor som påstår sig klara smutsigt virke och spik?

tack för svaren:)
 
Bränna upp på plats annars? Meddela brandkår först bara så du inte behöver betala utryckning.
 
Det är ju inte så gammalt hus, ska du bygga ett nytt på plats?

Fast då skulle du väl vilja ta till vara en del av virket antar jag?
 
en bra tanke om inte ett garage på100 m stått på ca 7 meters avstånd...
och dessutom tänker jag spara bjälklaget ner mot källarvåningen för att kunna täcka grundenÄ/källaren tills ett nybygge startar....

fast lattsamt vore det...

doch olagligt att elda virke med färg eller lack på...... iof oavsett om man eldar på plats eller på täkten..... skratt
 
Adamant Twincutter, se bara till att ha en skärm för ansiktet då den sprutar en del sågspån.
 
de ska jag kika på! kanske finns det motorkap med någon lämplig skiva?

typ sådan man hyr och kapar betong med.... :)


huset är brandskadat. därför det ska rivas...
 
Kolla tradera, de säljer ut dem där, brukar hamna mellan 1000 och 1500 ungefär
 
men finns dom med klinga soma kapar trä och meatall då?
en med diamantklinga för betong/stål lär juh inte direkt betta något i trä...
är juh typ 150 meter väggsnitt.....
 
Tigersåg är alldeles får långsamt för det du ska riva. Kofot och hammare tar väldigt mycket tid och kraft om det är mycket spik.
Jag använde själv en gammal B&D cirkelsåg när jag rev plankväggar hemma. De är förvånadsvärt sega.
Det finns en såg som heter Rage Evolution som är till för exakt det du vill göra. Fort går det med.

http://www.youtube.com/watch?v=qkdzSOmUIUU
http://www.youtube.com/watch?v=uqirFDSOOaU
Egentligen borde det gå med vilken cirkelsåg som helst bara du har klingan.
En kompis köpte en sådan och har provat den genom brädor med massa spik, inga problem.

Tänk er en TS55 med denna klinga :)

Rage Evolution säljs hos Beijer. I England går de på styvt 1000:-
http://www.evolutionstore.co.uk/rage1185.html
 
Redigerat:
dom jag menade då jag skrev förut.

den värsta av dreas kedjor vore perfekt! om den höll vad den lovade.
1500 kr för en kedja är juh myvket pengar.
ingen som testat dom eller känner någon som testat dom?

fortsätt svara! alla tips emottages tacksamt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.