Hej, jag och min sambo köpte hus för ett år sedan. När vi nu börjat renovera så hittar vi "missfärgningar" på råsponten bakom tapeten på samtliga ytterväggar. Vi är så oroliga att det ska vara mögel så vi varken kan sova eller äta. Huset är byggt 1962, har tegelfasad, med luftspalt in till färdiga väggelement bestående av limmad råspont båda utåt och inåt, med kutterspån som isolering. Alla innerväggar är hur fräscha som helst, inte en prick, men på samtliga ytterväggar kan man se dessa missfärgningar. Snälla, finns det nån som kan ge besked? Anticimex kommer på måndag, men jag kan inte vänta. Jag lägger upp en bild på det... Mycket tacksam för svar!
 
  • DSC00289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du såg kanske Arga snickaren i onsdag? Då förstår jag om du är orolig. Kan tyvärr inte hjälpa dig dock.
 
Ja, skulle då inte bry mig det minsta för jag tycker inte det ser ut som ngt mögel. Vill du vara på säkra sidan, för att kunna sova och äta, hör med Anticimex om de kan kolla. Eller eg., prata med ditt försäkringsbolag om din oro så hjälper de dig med att ta kontakt med endera Anticimex eller en liknande firma.
 
Det är svårt att ge några besked med ledning av bilden då den inte ger några detaljer. Spontant tycker jag att det låter som en sund konstruktion och har svårt att tänka mig att det skulle vara mögel i någon större omfattning.

En risk med tegelfasader dock är om man har slarvat när man har murat så att det sticker ut så mycket av fogen på baksidan så det kommer i kontakt med konstruktionen bakom, som då kan suga fukt på det sättet. Hur vanligt det är att det blir problem pga detta har jag dock ingen uppfattning om. Men det känns som om det kräver en tegelvägg som ofta blir rejält våt också, vilket väl är mindre vanligt.
 
Nu har Anticimex varit här, han kollade snabbt på fläckarna o konstaterade att det iaf inte var mögel eller mikrobiell påväxt. Däremot kunde han inte säga vad det var exakt. Han trodde det va nåt från brädgården. Jag skulle beskriva det som brun bets, inget ludd eller nåt som jag förknippar med mögel. Kan tilläggas också att det finns inte ett spår på tapeterna som sitter (satt) emot. Min teori var att det var fuktig inomhusluft som kondenserat på kalla ytterväggar, men då borde det inte finnas invid elementet eller längst ner mot golvet där fjärrvärmeröret går, för där är det klart varmare. Jag vet, jag är lite paranoid, jag kanske borde lita på Anticimex, för vem skall man annars lita på? Jag är lite sugen på att skicka ett prov till Pegasus Lab, www.pegasuslab.se för att vara riktigt säker innan jag sätter gips över. Hur skulle ni gjort? Kan för övrigt rekommendera websiten ovan, finns en massa test för ganska små pengar som kan ge besked till oroliga husbyggare/renoverare vid misstanke om diverse fukt/mögelskador.
 
Med den bakgrunden hade jag gipsat och fortsatt med renoveringen som tänkt. Det är bra att vara ifrågasättande, men som du säger: vem ska man annars lita på om inte den som ska kunna detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.