200 mm ek låter bra, men materialet i väggen låter lite mysko, vill du ha putsade innerväggar borde iso-leca varar ett bättre alternativ, enklare och billigare. En vägg av 30 cm iso-leca motsvarar ca 45 cm siporex vad gäller U-värde, att tänka på då du ville ha en vägg med synligt korsvirke på insidan. Att mura en vägg innanför korsvirket?? Är det väggen som bär eller är det korsvirket???..se biily baver!!!
Att kompletera värmen med solpaneler är alldeles utmärkt, hade tänkt det själv men jag har fel taklutning, 14 grader valmat tak.
Hur bygger dom farfars pågar, använder dom tappar och dymlingar eller nåt mera modernt? Jag använde spikbläck och dito vinkeljärn.
Möblerna från Delta, hmmm............i fritidshuset i Alperna möjligen.........
Än en gång-Lycka till/Herbert
 
Visst låter det bra med 200mm ek! Ja, jag la iso-leca som förslag när jagvar på mötet men blev nedröstad direkt, varför kommer jag inte riktigt ihåg om jag ska vara ärlig, men jag blev överstyrd till ämnet siporex istället och accepterade deras argument. -om det inte funkade tillsammans med de andra materialen eller vad det var..

Det är korsvirkesstommen helt och hållet som kommer att bära upp resten av huset och "pågarna" gör stommen på gammalt vis med tappar och dymlingar, det finns många, säkert mer effektiva sätt att göra det på men jag känner att stommen är hjärtat och själen i projektet så jag vill absolut ha det gjort på detta "gamla" sättet.

Möblerna är ju skitfina! ;-)
-men jag förstår vad du menar, det kan lätt bli för mycket! Men med rätt balans med dessa mörka möblerna mot ljusa putsade väggar och en del ytterligare "mörka punkter" i rummen kommer det att bli slående! -i mitt tycke i alla fall!

...och tack än en gång!
 
Har du några prisuppgifter vad ett sådant här hus kostar att bygga per kvadratmeter ännu? Min spontana känsla är att vi pratar 100-150% högre priser än för en mer vanlig byggmetod då dessa väggar kommer vara extremt tidskrävande att utföra.
 
Jag är fortfarande inte övertygad om poängen med att använda just EK!

I sydsvenska provinserna finns idag bara några få 1600-tals korsvirkeshus bevarade; nämligen de burgna köpmännens stadsgårdar. Där kunde man kosta på sig ek i åtminstone väggarnas fackverk. Däremot till de större spännvidderna använde man så gott som ALDRIG ek ens i de rikas hus. Än mer ovanlig är eken i allmogens korsvirkesgårdar. Ute i de fattiga byarna användes vad som billigt fanns till hands. Ute vid kusten hittar du tillochmed väggar av vrakgods! Ek var bristvara redan på Carl von Linnés tid.

Jag utgår från att Farfars Pågar använder såkallad "grön ek"; alltså att de bygger med virke som är färskt. Eke blir nämligen mycket tungjobbat om man väntar för länge mellan avverkning och förädling. Och eftersom vi talar om färskvara blir du beroende av hur mycket (eller lite) nyfälld ek som för tillfället finns till salu. Därför är det mycket svårt att budgetera materialpriset.

Du kan bara vara tämligen säker på att det blir ONÖDIGT dyrt. Till saken hör att pietetsfullt historiska korsvirkeshus alltid har sitt timmer överslammat. Du kommer alltså att begrava detta sanslöst dyra och vackra material för avundsamma ögon. I praktiken kommer du ensam att uppleva den tveksamma tillfredsställelsen av ekens smärtsamt höga pris...

;)
 
Vet ej vad ekstockar kostar, jag gav 75 kr/m för gran 15x15cm. Dock var virkespriset lågt i förhållande vad hela kalaset kostar. Vad får du betala för eken? Mitt hus som jag bygger själv (enplans)kostar strax under 10 000 kr/kvm, då står fönster och dörrar för en fjärdedel av kostnaden. Det är skalet på huset, därtill kommer el och vvs + inredning. Att använda gamla metoder som tappning mm ser jag inget egenvärde i, man gjorde så förr när inte dagens maskiner och annat fanns, tvärtom så ruttnar korsvirket i syllen pga tappning, se http://www.skanskagardar.se/bladet/4-2001_1-2002.pdf
Inte behöver man slamma över, har varit i Harz, där nästan all bebyggelse är korvirkeshus, byggda på 16-17 hundratal.
 
Bra länk, herbert !

Med hänvisning till Tommy Carlsteins resonemang på sidan 3 http://www.skanskagardar.se/bladet/4-2001_1-2002.pdf vågar jag bolla över ett korsvirkes-koncept som jag lurat på länge. Om vi angriper ämnet fördomsfritt inser vi att "korsvirkeshus" inte nödvändigvis handlar om att snickra ihop mer eller mindre trovärdiga klenoder. Istället inbjuder tekniken till ett resonemang hur man kan utveckla nya byggmetoder.

Måste betona att bifogad skiss inte alls detaljerat hur korsvirkeshus bör se ut. Jag vill bara utveckla en alternativ byggmetod.
 
  • Korsvirke01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar säkert, så byggs många fabriksbyggnader och lagerlokaler, men om det ser ut som korsvirke är det dåinte citat "kitch; en sjabbig låtsaslek" slut citat???
Kanske man då kan kalla metoden för korsstål.
 
Poängen är att det blir materialekonomiskt och sunt. Ett hus med lång livslängd och riktigt god driftekonomi. Det exteriöra uttrycket är underordnat; något man får trixa till i funktionalistisk anda.
 
Mycket skrivande om ekens vara eller icke vara.. Varför ek? -jag läste länken ovan, postad av "herbert" och jag tycker att den förklarar ganska ingående att det helt enkelt inte finns något bättre träslag att bygga med?!

Ett korsvirkeshus, för mig, ska se ut som det alltid gjort! -kompromisser kan och bör göras med då exkluderat trästommens utförande och snarare rent fokuseras på byggnadens isoleringsförmåga och värmelagringskapacitet. Det finns mycket och många material i nutid som långt överglänser dåtidens seder och bruk, samtidigt som det finns otaliga metoder och material ur dåtid som är överlägsna många av nutidens..
-beprövade och överlägsna metoder och material i balans är receptet för hur MITT hus kommer att utformas, kostnaderna för detta lägger jag mindre fokus på om det är till fördel i längden och med "i längden" menar jag att min förhoppning och strävan är att huset jag börjar bygga framåt våkanten kommer stå kvar på samma plats i flera hundra år. -DET är charm som inte går att sätta ett dagspris på!

Jag har ingen riktigt klar prisbild /m2 ännu, men vissa överslag har ju gjorts och pratar vi endast byggnaden, alltså boningshus, så räknar jag ca 10 000:-/m2.

För att uppdatera om var i processen jag ligger just nu; så är ärendet på väg till arkitekt för att ordna bygglovsritningar och bolla min planlösning mot deras, säkert mer genomtänkta, sätt se på det. Konstruktör är kontaktad och tar vid när arkitekten fått säga sitt och bygglovet är sökt, för att göra konstruktionsritningar och energiberäkning.
-det är mycket att stå i parallellt med arbete kan nämnas för den som ensam försöker sig på något liknande.
 
Visst, ek är säkert ett av de bättre träslagen att använda till korsvirke om man har råd, däremot ej byggmetoden, att tälja dymlingar och tappar hör hemma på museer och hembygdsgårdar anser jag och då ska man givetvis även lerklina i facken. Ca 10 000 kr/kvm med de metoder du nämner, glöm det, multiplcera med en faktor 3 min gissning.
Lycka till
 
Nej, nej, nej... -30 000:-/m2 är en fantasi-siffra med tanke på hur stor del jag själv kommer att utföra samt med tanke på att det endast är nedre våningen som kommer att färdigställas initialt... -JAG är ingen stor barnfamilj och behöver med all säkerhet inte mer än de ca 100m2 som bottenplan kommer att erbjuda, inte än på ett antal år i alla fall, så "glöm det", nja, jag är inte helt fel ute med mina 10´, max 15´/m2...
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Om jag fattar dej rätt så är materialval och kök mm i "dyrklassen", ett hus på 100 kvm kan du omöjligt bygga för 1 mille. menar du skalet så har du rätt. Mitt hus kostar ca 8000 kr/kvm och det är skalet och i det var som sagt fönster och dörrar en stor del. Grundarbetet (grävning, gjutning, murning) var också ungefär lika stor post som dörrar fönster. Säger detta så att det ej blir en dyr överrasskning för dej. Jag har gjort allting själv så i det ingår inte arbetskostnad föruton takläggaren som tog 7000 för att lägga råsponten och takpappen samt att hänga upp hängrännorna (jag gillar inte höjder). Allt virke och murvärk har jag köpt på Byggmax förutom korsvirket som kom från en såg från Vilhemmina. Skulle gissa att ditt färdiga hus går på ca 3 mille.
 
Hej igen
Hur går det med ditt korsvirkeshus:rolleyes:
 
Nå?????
 
Så mycket skit ni snackar allihop. Ni har ju inte koll på nåt. Se det på lång sikt så är det billigt med korsvirkeshus. Och det ska byggas med tappar och tapphål, har man rätt verktyg, så är det lätt fixat och håller fan så mkt bättre.
M.V:H_ Farfars Pågar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.