Vi har nyligen köppt ett hus där vi inte är helt nöjda med planlösningen.
Vilda som vi råkar vara har vi bestämt oss att ändra planlösningen enligt bilderna.

lhhnp2hjq200h512w780mfi.th.jpg .............opalvgen33ny.th.jpg
Gammal ritning ...........................Ny ritning

Nu till min fråga. Hur hade ni gjort för att på "enklast" sätt flytta avlopp / Vattenledningar?
Huset är byggt på en betongplatta så jag antar att det blir till att bila ihjäl sig ?!
Vi har "lite" bråttom med att få vatten och avlopp i det nya köket. Resten av huset kan dröja lite.
Troligtvis kommer vi att stänga av huset tillfälligt när köket är färdigt så att vi då kan fortsätta med resten av huset.

Behövs fler bilder för att kunna svara kan jag lägga upp det.
 
Redigerat:
Köksavloppet är ju inga problem då det finns ett avlopp från övervåningen.
Nya badrummet drar man ut och gräver ned i carporten och kopplar på röret som går ut i gatan. blir lite håltagning i plattan för toaavlopp och golvbrunnen. Röret från tvättstället går att dra i väggen.

Protte
 
Skönt att någon får det att låta enkelt :)
Vad tror du om vattenledningarna till köket.
Vågar man dra dem i väggen eller de måste ner i plattan?
 
Varför inte i taket, eller i väggen. Finns ingen anledning att bila ner vattenrören. Vattenrör behöver inget "fall" som avlopp.

Protte
 
Finns det någon möjlighet att koppla på avlopp i det nya badrummet på det avlopp som går där idag?
Vi kommer att förlänga väggen till vänster (om matplats) en aning innan badrummet byggs.



VVS.jpg
 
Du har ju tur. Om ritningen stämmer så ligger det ett 110 rör nästan under toa stolen. annars så mitt förslag ute i carporten är ju inte helt fel heller.

Det är bara att prova.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.