Jag tittar gärna på byggprogram på tv eller webben. Och snart har jag tagit mig igenom samtliga avsnitt av "Nytt läge" som går/gick på 3:an.

En sak som slår mig program efter program är hur folk går på visningar, kikar sig omkring lite och konstaterar att ALLT behöver göras om. Detta måste rivas ut, det där måste göras nytt osv. I mina ögon är det oftast fullt fungerande boenden som tydligen MÅSTE göras om. Inte sällan petar de på listerna, tittar lite på golven, ser en plastmatta i badrummet och rynkar på näsan. Allt måste ut och göras om.

Har folk glömt att det faktiskt går att bo i hus som inte ser nybyggda ut eller som i en branschtidning? Och hur kan folk säga att det måste göras om när de uppenbarligen inte vet så mycket om att äga hus?

(Har ni förresten tänkt på att de ofta går och tittar i taket, som om det vore där de ska vistas? Håller på och säljer vårt hus just nu (utan mäklare) och det är samma fenomen; de går och tittar på det fina taket. Men eventuella brister finns ju snarare i ögonhöjd eller kring golven. Märkligt.)

Jag och fästemön har köpt ett hus som är helt underbart. Tidigare ägare har underhållit huset och åtgärdat brister, men det mesta är i samma skick som när det byggdes, 1936. Och jag ser bara sådant som KAN göras om, och som jag kanske VILL göra om. Men inget måste ju åtgärdas (iaf inget som vi upptäckt genom besiktning).

Vet inte riktigt vad jag ville få ut av den här tråden, ville nog bara få vara lite förbannad. :D
 
Folk vill väl helt enkelt sätta egen stil i hemmet, bra att någon konsumerar material och tjänster.

Lite lustigt att de stirrar i taken? Som min målarkollega brukar säga efter mindre bra takmålningar- inte vårt fel om de stirrar i taket istället för att sova.
 
Det beror ju på vad man menar med nödvändigt.

Personligen vill jag renovera för att få det att se ut precis som jag vill. Och för att få möjlighet at göra små finesser som kanske inte hade funnits annars. Det är definitivt inte nödvändigt, men jag tycker att det är kul.

Vårt hus var också från slutet av 30-talet. Det var ju egentligen inte nödvändigt att riva allt som vi har gjort. Men framför allt elen var direkt otäck. Näst efter den kom vatten som frös på vägen till duschen på vintern och där avloppet hade stora torrsprickor i avloppsrören. Sådana saker vill man ju gärna åtgärda.

Men att måla om och byta kök ofta är ju egentligen inte alls nödvändigt. Och visst går det alldeles utmärkt att bo i hus som inte är tipp-topp enligt dagens värderingar. Speciellt om man kanske har andra intressen än inredning. Men det är nog inte den typen av människor som hänger på det här forumet ;)
 
Klart man vill sätta sin prägel, det ifrågasätter jag absolut inte. Men att förkasta ett hus för att där måste göras om massor, som i själva verket då handlar om att man inte gillar just den golvfärgen eller att listerna inte hade det utseendet man hade tänkt sig osv, är för mig ett märkligt beteende. Alla hus behöver ju tas om hand, så självklart byts ju saker och ting med tiden.
 
pinebar skrev:
Det beror ju på vad man menar med nödvändigt.

Personligen vill jag renovera för att få det att se ut precis som jag vill. Och för att få möjlighet at göra små finesser som kanske inte hade funnits annars. Det är definitivt inte nödvändigt, men jag tycker att det är kul.

Vårt hus var också från slutet av 30-talet. Det var ju egentligen inte nödvändigt att riva allt som vi har gjort. Men framför allt elen var direkt otäck. Näst efter den kom vatten som frös på vägen till duschen på vintern och där avloppet hade stora torrsprickor i avloppsrören. Sådana saker vill man ju gärna åtgärda.

Men att måla om och byta kök ofta är ju egentligen inte alls nödvändigt. Och visst går det alldeles utmärkt att bo i hus som inte är tipp-topp enligt dagens värderingar. Speciellt om man kanske har andra intressen än inredning. Men det är nog inte den typen av människor som hänger på det här forumet ;)

Nej jag menade ju folket som hänger i programmet "nytt Läge". :)
Jag hoppas att jag inte gav intrycket av att jag inte tycker att man ska renovera. Ska själv riva ut ett av badrummen det första jag gör när vi flyttar in i huset nästa år. Men det beror på att det dels är väldigt litet, och ska göras större, och att det var lite anmärkningar på att plastmattan släppt på vissa ställen. Sedan ska jag undan för undan lägga nya tak och golv i hela huset.

För att jag kan, inte för att jag måste. :cool:
 
Mikael_L
Jag tror det skiljer sig enormt mellan olika lägen i landet.

Där man köper villor för 4 mille känns ju ett nytt kök för 200.000 inte så blodigt, men dom som köpt ett hus i västerbottens inland för 400.000:- kanske inte är lika sugna på ett 200.000:- kök direkt då man flyttar in. ;)
 
Det stämmer nog som du säger att det många gånger byts och renoveras innan det behövs. Man väljer trendigt material som man fort tröttnar på, dålig/låg kvalie på material, mm, som gör att det renoveras i förtid.
Och om man ställer frågan till många här på forumet, dvs den som ibland dyker upp i mitt eget huvud när man står mitt i ett renoveringsarbete som plötsligt blev mycket än avsikten från början; "varför gav jag mig in på detta, det var ju inget större fel och med lite enkelt underhåll fungerat i 10 år till. Tror inte jag är ensam om dessa tankar.
Men hav tröst, när man som vi bott i ett hus in nästan 25år så kommer hemmablindheten och antalet måsterenoveringar avtar. Nej, nu görs bara det som måste göras. Men, men, vad ska man göra med den överblivna tiden.......
Jo, då ger man sig med liv och lusta på alla renoveringar i fritidshuset..... tänkte inte på det, samma resa igen men ett annat hus.
 
Det renoveras i onödan och det används för bra material och aldeles för dyra maskiner.

Vilken hemmafixare behöver egentligen en full uppsättning Festo-maskiner. Nä, men dom är i gulliga lådor med en massa tillbehör som går att mixa och matcha och så finns det ju en damsugare som man kan knäppa på alla grejerna på när man är ute på jobb. Ja vartdå i lekstugen eller? Hantverkaren gör så men hemma behövs det väll knappast.

Detta är ingen krigsförklaring mot folk med för dyra verktyg - även jag är lite prylbög till mans men behövs det.......I thing not.


Att använda aldeles för bastanta material är också något som det gått inflation i. Helt plötslig skall man bygga innerväggar i minst 45x90 med isolering i OSB och dubbelgips på båda sidor för att dämpa ljudet ordentligt.


Osv. Osv.

Som alla forum så blir det lite av att man skall visa upp vad man har och har gjort vilket är hela grejen med ett forum men sen kommer det ju då folk som köper festool-maskiner bara för att det har dom andra på forumet när människan skall skruva upp några tavlor och gipsa en vägg.

Lite åt det hållet har all byggiver dragit iväg.
 
Is it a want or is it a need?? säger Dr Phil ofta på tv. Men hur kul blir det att leva så?? jag är väl ingen stenåldersmänniska som bara ska överleva till imorrn?? Jag bygger om och till och renoverar för att det är kul och för att jag kan, vi köpte ett renoveringsobjekt iofs men det beror på att vi ändå tänkte renovera :) Jag tänker göra samma med jeepen, bygga om den till värre. Bara föra att jag vill och kan :p och självklart så köper jag så många och så avancerade verktyg som jag bara har råd med :D dels för att jobbet faktiskt blir enklare och resultatet bättre om man använder bra verktyg men också för att jag vill ha prylarna :cool:
Så mitt svar på frågan är, NEJ ;) folk renoverar för lite, för sällan och sitter för mycket framför tv:n å tittar på idol, robinson, bonde söker fru osv osv :D
 
det finns säkert många exempel på onödiga renoveringar :).
Har själv några i mitt hus där gamla putsade och limfärgmålade tak blev överspikade med furupanel som blev mörk. Det var misslyckad övermålning av gammal limfärg som skulle täckas över :).
Träpanel kändes fel i ett tegelhus typ "murmästarens villa" så vi har faktiskt tittat mycket i paneltaket vid visningen :).
Nästa onödig ändring (eller snarare med sådär kvalitet) är en 60-tals tillbyggnad som kallas atelje = ett 20m2 rum med takfönster och högt till tak. Tillbygget är inte alls av samma byggkvalitet som resten av huset. Oputsad tillbyggnad vid hus med putsfasad, ekparkett = fanerat fusk, isolering sämre än 30-tals standard. Någon behövde tydligen detta atelje men kvalitetsskillnad mellan det gamla och det nya blev för stort, tycker jag.

Gamla utetrappan - 14 trapsteg av vittrad ölandssten ersattes en gång i tiden med betong + dåligt utförd klinkerbeläggning. Stegen hade ojämn höjd och varje vinter var det några plattor som lössnade . Den som gjort den renoveringen hade absolut inget att vara stolt över. En duktig byggmästare + några ton kinesisk granit suddade bort fusket i år.

Renoveringar i all era men om dom inte höjer eller åtminstånde bevarar husets kvalitetsstandard så är det inte mycket till renovering, tycker jag. Och värst när det blir tvärtom.

Att sen är det någon som vill byta klinker i köket eller måla ekparkett vitt enbart för att ändra färgen så är det en annan sak. Det kan jag varken kalla en renovering eller underhåll av huset. Dekorering kanske?
gaia
 
Man ska ha klart för sig hur det går till att "göra teve"...

Varenda programkoncept innefattar att man matchar tänkt målgrupp med möjlig marknad. Hönan eller ägget? Sanningen är att man uppfinner program framförallt därför att det från början "råkar" finnas motiverade sponsorer tillhands. Som vill kränga färg, mäklartjänster, byggvaror, huslån eller "nått".

Dessa program har inget som helst folkbildande syfte. Målet är inte alls att "höja" tittarna till estetisk eller ekonomisk insikt. Detta handlar - kort sagt - BARA om att höja omsättningen.
 
billy_baver skrev:
Man ska ha klart för sig hur det går till att "göra teve"...

Varenda programkoncept innefattar att man matchar tänkt målgrupp med möjlig marknad. Hönan eller ägget? Sanningen är att man uppfinner program framförallt därför att det från början "råkar" finnas motiverade sponsorer tillhands. Som vill kränga färg, mäklartjänster, byggvaror, huslån eller "nått".

Dessa program har inget som helst folkbildande syfte. Målet är inte alls att "höja" tittarna till estetisk eller ekonomisk insikt. Detta handlar - kort sagt - BARA om att höja omsättningen.
Det är med andra ord inte ett representativt urval ur befolkningen som deltar i dessa program? Kan ju vara så, men vare sig det är avsikten eller inte så påverkar dylika program oss andra. Lite som med mode. Dvs inget hus med panel med furu kommer bevaras till eftervärlden. :)
 
Alla hus blir helt "uppkonsumerade". Förr eller senare. ;)
 
Tills någon inredare kommer på att det ju var lite snyggt med furupanel och sätter trenden att inreda i "gillestugestil". :)
 
Om du bara lägger malkulor i fickorna kommer dina gamla paltor att bli helt "up to date" på nytt. Förr eller senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.