Nu blir det bastubyggartider i höst! Målet är att vara redo med denna senast juldagen då den ska invigas!

Bastu, fristående, 15kvm.
Gjuten platta, lagom isolerad och eluppvärt golv
Lösvirke!
Bastudel om 2x2meter, dusch och förrum resten

Denna tråd kommer uppdateras löpande med info och bilder fram tills första ölen är tagen, sen får vi se!

Happy reading,

Christopher
 
Nu är det igång!

Det som hänt är:

Grävmaskinisten har varit framme och grävt ett hål i trädgårdens bakre del.

1256652889_resized.jpg
Lecablock ställs ut och gruset paddas ner...

1256652900_resized.jpg
Virket hämtas, med överhäng och överlass tyvärr, men vad gör man... Summa summarum det blir 45x95 till ytterväggar, 45x70 till innerväggar och 45x120 till takstolar

1256652908_resized.jpg
100mm cellplast får räcka samt armering à la snålpelle!

1256652916_resized.jpg
Avlott till duschen. Vattnet ska senare ledas bort till stenkista ca 3 meter bakom bastun. Blev ingen brunn eftersom det ej ska vara uppvämt året om. Får räcka med ett rör!

Imorgon kommer Alwex med 2 kubik betong! Lite och ta i kanske eftersom plattan blir ca 15cm tjock, men kostade så lite extra....
 
Redigerat:
Hej, kul bygge!
Ska bli intressant att följa eftersom jag gillar att bada bastu!
Funderade på detta med "avloppet", är det verkligen tillåtet att ha en stenkista som avlopp från dusch och hur ska du leda in vatten till duschen osv?

Jag har lite liknande dilemma på min "gård", då jag i dagsläget avsaknar både "toalett" och dusch.
Jag skulle dock kunna tänka mig ett liknande bygge du har med dusch, bastu och torrdass eller liknande utan avlopp, men isåfall skulle jag nog vilja dra in permanent vatten till dusch eftersom jag har tillgång till grävd vattenbrunn i dagsläget.

Kul att veta lite möjligheter. Ser fram emot fler bilder, lycka till!

MVH Patrik
 
patriklarsson: Tror inte det ska vara några problem eftersom det blir så lite vatten, och inga övriga avfall =) vattnet blir sålänge tills jag orkar gräva en trädgårdsslang från källaren med ljummet vatten...
 
Nu så!

1256759096_resized.jpg
I onsdags var alwex här med 2kubik betong! tog 5 min...

1256923841_resized.jpg
Vägg börjar byggas idag efter jobbet! halvdag!

1256923852_resized.jpg
3 timmar senare...

Fortsättning på söndag!
 
Så det blev att skruva lite idag med..

1257014394_resized.jpg
Sista väggen, där fönster och dörr ska sitta... saknas bara lite vågräta pinnar också..

1257014409_resized.jpg
Se så vacker en enkel cirkelsåg kan bli=)

Det var allt för idag, nu blir det lite mat och ett par supar!
 
Redigerat:
Idag hände det lite grejer igen... Förrutom att jag satte alla vågräta småpinnar mellan reglarna så åkte takstolarna upp!

1257097252_resized.jpg
Byggde 5st takstolar... lite halvmeckigt när man inte gjort det förr! 18 graders lutning blev det iaf.

1257097259_resized.jpg
Och så var de monterade på plats. Får schimsa ca 1,5cm på 2st av dem, i övrigt rakt och fint! Ganska nöjd faktiskt!

1257097265_resized.jpg
Mycket bilder är bra säger dom!
 
Bra jobbat! Jag tror inte heller det blir något problem, mer än med myndigheterna isåfall :)
Inge kul att jobba på höst/vinter om du frågar mig, men det blir ju fint det där, ska du alltså lägga elektrisk golvvärme?
Ser ut att bli ganska exakt som min friggebod jag håller på med i storlek, har även jag 18 graders taklutning.
Angående ingående vatten, om du kopplar varmvatten till en trädgårdsslang och leder i backen, hur många minusgrader tål en sådan, och hur funkar det med varmvattenberedaren du har i "källaren".
Någonstans måste du väll ändå ha slang över mark för att koppla ihop slangen med röret från beredaren? Ingen risk att du får ispluggar där i slangen eller något sådant dilemma om det är kallt ute?
Förutsatt att man stänger av vattnet i källaren imellanåt vill säga och inte har tryck i slangen, för då går väll värmen ut från varmvattenberedaren, men det känns som det skulle gå åt lite onödigt mycket el för att stå och värma upp slangen dygnet runt?
MVH
 
Japp, det blir elektrisk golvvärme, går ju mycket fortare att värma upp = nödvändigt, samt att det blir billigare. Elförbrukningen är ju försummbar efter som de inte kommer vara varmt mer än när den används.

Vatten drar jag en slag från källaren ut till bastun, båda anslutningarna inne i värmen. Ljummet vatten, de ska ju inte vara för varmt när man bastar=)

När bastukvällen är slut kringlar jag ihop slangen och hänger den i garaget. Så där blir det ju inga problem. Är tänkt att det ska bli lite större bygge nästa år, så då kanske jag drar ut vatten i marken när jag ändå är på och gräver..

I övrigt så utomhus och bygga nu när det är ca 0-7 grader här, är faktiskt helt okej. Underställ, kängor och mössa så går det kanon!
 
ok, ja man får väll rulla in slangen som du säger! det blir en bra lösning för mig också, men man kanske inte är så pigg på att ta sig en dusch om det är -20 grader och man ska först rulla ut slang o sen rulla in efter man duschat, då är man nog inte lika varm längre sen :) men det funkar nog tidig vår till sen höst!
än så länge går det ju fint att bygga, och jag har fördelen att jag fick på plåttaket på friggeboden i helgen, så nu är det inte mycket utomhusjobb kvar iår.
man får ändå vara tacksam för en mild höst!
men å andra sidan, hade det inte regnat varje dag i sommras så kanske man varit klar tidigare :)
väntar på fler uppdateringar! jag ska boka in en bastukväll med farsan snart! :)
 
Mikael_L
Peta ner en PEMslang några cm i marken. Ha en avstängning inomhus och se till att det går att dränera bort vattnet från själva kopplingen och vidare i systemet inne i bastun.
Själva PEM-slangen fryser inte sönder.
 
patriklarsson: Jo, sant som du säger, men förhoppningsvis har ölen värt upp kroppen tillräckligt när det är dags att rulla in!

Mikael: Bra idé. Slangen är ju så pass billig att det är lönt faktiskt.. Inget värt namnet att gräva heller!

Och fall är det ner till källaren så de tär ju inga problem att dränera ur! Tack!

Någon som vet om man kan behandla träpanelen utomhus med bara någon olja? vill inte måla vitt!!!
 
Får kolla lite på fallet från garaget på min tomt, är möjligt att duschen isåfall skulle hamna lägre än kranen, för garaget står ganska högt. Så det går kanske sätta en avtappningsventil där på lägsta punkt, men jag har ingen ledning från varmvattenberedaren ner genom plattan så måste ju antagligen gå genom väggen med en kran/rör och sedan ner i marken, då fryser väll den delen som är ovan mark? (kanske inte om man dränerar röret/slangen varje gång, men annars blir det svårt?)?
Tänkte sätta en sådan "duschkran" i garaget från vattenpump och varmvattenberedare till ytterväggskranen så jag kan få både kallvatten och varmvatten utomhus och även inomhus (typ diskhobalja för att tvätta händer, avlopp i en dunk).
Då blir det svårt att ställa värmen borta i duschen men man får väll hoppas att varmvattenberedaren håller en jämn temperatur :)

Kan tyvärr inte hjälpa dig ang. frågan om olja, vad har du tänkt att ha för panel utvändigt?
Ursäkta OT ;) tar gärna emot svar via PM om ni hellre vill.
 
Panel blir väl ca 120 mm vanliga panelbrädor med 50mm panelpinnar i skarvarna.. Ha rinte bestämt det riktigt men jag är ganska sugen på träfärgat iaf.

Får se lite, ska kika runt lite på nätet och se vad jag hittar.

Gällande dina funderingar med vattnet så går det bra, bara du får bort vattnet i rören och, på något smidigt sätt, eller ja... mycket av det iaf..
 
Blev lite gjort mellan skurarna.

Mycket jobb med att täcka över!

1257798878_resized.jpg
Framifrån...

1257798888_resized.jpg
Lite nämre..

1257798897_resized.jpg
Och under!

Allt för idag, lovar att de ska hända mer när det slutar regna.. Passar på att anlägga ny parkering på framsidan under tiden :) Ni kan få en bild på den med senare, började idag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.