Mellan altandörren och backen har jag 30 cm så min fundering är att lägga trädgårdsplattor under bärlinorna.

Fakta: Marken är lerjord ca 10 m ned sedan urberg.
Altanen skall bli 8,5 m bred och 4,5 m ut från huset.
Det blir en himmla massa "bärlinor" så betongplintar blir dyrt.

Kommer detta att fungera eller kommer jag att få en altan som går i vågor efter några år.
Någon som har erfarenhet/testat:confused:
 
Jag byggde ett trädäck på ungefär samma nivå som blev runt 18 kvm. Dvs 3 m ut och 5 meter brett på största ytan. Också kompakt lerjord. Säkert 2 mil till berggrunden. Vi la betongplattor med lite grus under. Marken hos mig rör sig inte mer så det är ingen fara.

Har du sett att det brukar röra på sig med tjälen? Om inte kan du köra med plattor. Annars bör du gjuta eller gräva ner färdiga plintar.
 
Har lagt ut ett tunt (5 cm) lager med makadam och ytan ser oförändrad ut sedan 1 år tillbaks så,hmm.

Bör jag förankra altanen i huset eller bygga den flytande ?

Huset är pålat så det rör sig ej.
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Har lagt ut ett tunt (5 cm) lager med makadam och ytan ser oförändrad ut sedan 1 år tillbaks så,hmm.

Bör jag förankra altanen i huset eller bygga den flytande ?

Huset är pålat så det rör sig ej.
När vi byggde vår altan läste jag massor om detta här på forumet. Det är minst sagt delade meningar om nyttigheten att förankra i huset. Skulle altanen röra på sig så blir det ganska starka krafter som påverkar huset. Å andra sidan håller ju då huset altanen på plats.

Själv fäste jag en bärlina i fasaden, lade en andra bärlina på plattor i mitten och en sista längst ut, också på plattor. Däremellan reglar att lägga trallen på. Blev hur stabilt som helst. Hade lätt kunnat gå ner i dimension insåg jag sedan.

Jag kan inte säga hur just du ska göra, men har inte marken lyft sig förra vintern så kan du antagligen vara lugn och bygga på plattor och förankra i huset.
 
Redigerat:
Jag hade satsat på plintar. Huset är pålat av en anledning, marken är rörelsebenägen. Altanen vägar iofs inte i närheten av huset, men det kan vara tillräckligt. Snö väger en del...

Grannen ett par hundra meter härifrån byggde sin carport utan vidare markarbete innan, han får pumpa upp carporten en gång i veckan och har i sin förtvivlan spickat ditt ett par strävor för att försöka undvika sättningen (lerjord). Har du otur kan det bli samma historia för dig. Hör med grannarna hur de har gjort, så kanske du får en uppfattning hur sättningsbenägen marken runt ditt hus kan förväntas vara.
 
En altan är ju en relativt lätt konstruktion så jag skulle fästa i husväggen och sen köra med 2X8 eller 2X9" som åsar för golvet. Då bör det räcka med rad plattor i ytterkant. Skulle det då röra sig så kan man justera det rätt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.