Hej

Söker böjligt ventilationsslang, för sanering. med tillhörande ventilations dosa. Det är ganska ny grej på marknaden
men jag hittar inte på nätet.
 
Vilken längd letar du efter på flexibel kanal? Drasuten kan vara ett alternativ vid kortare längder. Eller är det en flexibel kanal i längre länger tex quadroflex?

Lite mer info och forumet kan hjälpa bättre

// Mats
 
ok. det är ventilation till bastu och dusch. Röret jag såg i en tidning så var kanske 50mm i diameter. Typ sån man drar elkablar i men lite rejälare typ. Jag ska ha längder på 5-8m.
 
Skall du ventilera en dusch med ett 50mm kanal? och 8 meter lång?
Kommer krävas en kraftfull fläkt.
 
Du kommer att få ett fruktansvärt tryckfall med både böjlig kanal kombinerat med den längden och diametern
 
Du kommer ångra dig med 50mm röret. Om du ska få nån funktion på ventilationen kommer det att låta som att basta med en hårtork på konstant. Plus säkert högre elförbrukning än en sådan.
 
lite så att det är utrymmesbrist.. kanske går att få in Myson´s 55x100mm med lite pill o ett par prillor. :D
 
lite sådär.. Finns värmerör längs taket i bastu och duschen.
 
  • Spa avdelning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Quadroflex kan nog säkert göra det du vill om du köper en kanal på runt 200x50mm men du kommer få stort tryckfall även om luftflödet inte är så stort. dessutom får du nöjet att bygga in en 200mm bred kanal och jag gissar att priset inte är allt för trevligt.

Det går inte att lösa med 80mm spiro samt drasuten på lämpliga ställen?

Clas i sjön har ju även rektangulära plastkanaler, vet inte riktigt vad de är gjorda för. Om de går att köra i bastu dock har jag ingen aning om

// Mats
 
joo kollat lite på Clas fyrkantiga rör... finns i o för sig skorsten i närheten.Kan man köra "maskinell" frånluft till en ventilationskanal i skorstenen? eller kan det ha drastiska följder? kondens o grejjs?
 
efter lite funderande så kom jag fram till att jag kan ju dra ventilationsrören på andra sidan väggen (parallellt med värmerören) blir ungefär 4m max. Räcker 100mm rör för till- och frånluft? Ligger lite i baktankarna att man skulle köra hela bastun på en Siemens Logo! + TD också .. så att man skulle ha en "bastu på" knapp , då går endast bastukamin igång. Sen en "börja bada" knapp , ventilation på halvfart + belysning. O en "färdi basta" knapp , av med bastukaminen med en ca 0,5h fördröjning + ventilation full effekt (off delay på 2h) och belysningen av.
 
100 spiro ger ungefär 15, 20 och 24 liter i sekunden vid 2/2,5/3 meters lufthastighet i sekunden och generellt bör du hålla dig under 3 meter i sekunden. Nu har jag ingen direkt koll på luftflöden för bastu och vad som behövs där men med ett så stort badkar så skulle jag rekomendera att ha ett frånluftsflöde på 15 l/s från badrummet. Vissa trådar på byggahus som tex denna ger att man normalt inte kör bastun mot ventilationssystem utan kör självdrag mot rummen brevid och i så fall klarar du dig enkelt med 100mm.

Sedan måste jag säga att om man kan undvika 80mm spiro så ska man göra det. Inte kul med så små dimentioner med några krökar om man ska rensa

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.