Hej!

Detta har varit uppe förut, men tyvärr funkar inte bilderna så jag hade inte mycket hjälp av den. Och jag tror att mitt problem kan lösas enklare än så.

Jag har en karm och en dörr inköpt, badrumet är färdigkaklat och nu skall karmen och tröskeln på. Jag har redan limmat på en extra ekbit på tröskeln så den kommer upp i höjd ovanför klinkersgolvet. Men problemet jag har nu är att väggen är tjockare än karmen. Jag antar att jag måste sätta dit någon utfyllnad annars kan jag inte spika dit fodret. Hur är bäst att göra? Denna del kommer ju att synas så den bör ju vara vitmålad som resten av karmen. Kanske kan jag använda en bit foder? Tröskeln är bara höjd ca 7 mm så jag behöver inte göra några övriga ingrepp.

MVH
Henrik
 
Kila in på din bygghandel och köp lite vitmålad plattlist i lämplig dimension och sätt mellan karm och foder, Målat å klart,,
 
Du får klyva till en smyg,för att fylla ut mellanrummet.
 
Det kan också funka med klackfoder, men hur man gör beror ju på hur mycket det måste salas och vilken typ av foder man ska ha.
 
Är jag jättetråkig som undrar om inte fuktspärren ska dras upp lite på tröskeln?

Jörgen
 
Det är lite sent att komma dragande med fuktspärr när kaklet sitter där ;)
Men du har rätt, man kan lämpligen göra en svämkant på någon cm, innan kakling.
Sedan lägger man tröskeln på den, och kanske avslutar med en silikonsträng,
Fast det är sällan jag ser att någon brytt sig i svämkanten, oftast är det slätt kakel med en tröskel på
 
ACME skrev:
Det kan också funka med klackfoder, men hur man gör beror ju på hur mycket det måste salas och vilken typ av foder man ska ha.
Hej!

Vad är klackfoder, och vad är salning? Något jag måste fundera på?

Jag tror att det enklaste är att bara sätta dit en plattlist i lämplig dimension som fyller ut karmen.

Gällande fuktspärr så skall plattsättaren lägga dit en silikomfog efter tröskeln är på plats...

MVH
Henrik
 
Klackfoder är ett foder som ser ut som ser ut som ett L i snittet,
Salning är snickarmoj , och betyder att man bygger ut till den nivå man önskar, t,ex genom att sätta dit den bit som saknas för att karmen ska sluta jämns med vägg,
Sen om du använder plattlist, smyg eller ett nerklyvt foderkvittar det samma, bara du hittar en dimension som funkar,
Sen heter det nog inte plattlist, rätt benämning tror jag är foglist, dom brukar se frågande ut när jag vill ha plattlist :)
Fördelen med den är att du kan använda båda halvorna om du klyver den, det kan du inte med en smyglist.
 
B
mäster tänker nog på dörrfoder(plattlisten).

fundering. hur grov är dörrkarmen? finns ju olika tjocklekar om man vill ha.
salning brukar också finnas i fönsterhål också.
kan du ha någon sida slätt(helst i badrummet)?
om inte hur stort måste du bygga ut?
jag tror det nog det blir snyggast med klacklist.
 
Näe jag tänkte på en foglist, typ 8x33. men foder kan också funka att klyva ner.
 
Fick bygga på min karm med en 2x3 för att få ihop det hela, samma med fönsterbågen den fick också "salas på".

Är det någon millimeter går det att håla ur fodret lite mera, normalt är ju fodren lite hålade så att säga. ser det snett ut kan man ta ner fodret lite på ena sidan.
 
Hej!

Jag har köpt en allist 12mm tjock, blir perfekt att bygga ut karmen med. Det är ju ändå bara ena långsidan som syns (om man står inne i karmen) , resten täcks ju av fodret. Hade egentligen behövt 14mm, men man får justera lite så att det blir jämt på in- och utsidan av karmen...

Tror detta blir toppen, återkommer med resultat.

/Henrik
 
För att sala/smyga lite så använder man antingen planhyvlad furu i lämpligt mått som sedan målas i lämplig kulör. Jag brukar inte använda tunnare än 15mm för att kunna spika fast den rakt in i karmen. Spiken man fäster salningen med täcks av fodret. Fodret släpper man ut 5 mm utan för salningen för snyggast reslutat.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27209
När man skall sala/smyga lite.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=38661
När man skall smyga lite mer.
 
Ett alternativ för att bygga en smyg, passbitar, även list, är MDF om man ändå ska måla den. Har slutat med furu för det som ska målas då MDF är mera formstabil, så en 16mm skiva finns nu alltid tillgänglig att såga material.
 
AndersS skrev:
Ett alternativ för att bygga en smyg, passbitar, även list, är MDF om man ändå ska måla den. Har slutat med furu för det som ska målas då MDF är mera formstabil, så en 16mm skiva finns nu alltid tillgänglig att såga material.
Och det blir betydligt billigare oxå...färdig vit smyg e ganska dyrt. Gjorde själv egna 240mm smygar av 16 mm MDF som jag sprutade 3 gånger med min elektriska bosch färgspruta. Blev riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.