Hej,

Kristian heter jag, ganska ny på forumet. Har pysslat med snickeri ett tag, endast som hobby, och har för några månader sen gjort min första festool investering. Sänksåg och dammsugare. Har funderat en längre tid på just MFT/3 bordet dels som en 'hyvelbänk' men även för just möjligheten att till en viss del ersätta en bordscirkel. Då är det just den medföljande skenan och klyvanhållet som är intressant men om jag förstår saken rätt så är ni inte lika övertygade om just den funktionens förträfflighet, stämmer det?

Jag har iofs läst någonstans, förmodligen här eller på FOG, att man kan lösa nämnda problem med glapp i skenans låsningen med en bit tejp för att få tajtare passning.

Men vad är era erfarenheter av MFT/3 bordet?
 
krijo1 skrev:
Hej,

Kristian heter jag, ganska ny på forumet. Har pysslat med snickeri ett tag, endast som hobby, och har för några månader sen gjort min första festool investering. Sänksåg och dammsugare. Har funderat en längre tid på just MFT/3 bordet dels som en 'hyvelbänk' men även för just möjligheten att till en viss del ersätta en bordscirkel. Då är det just den medföljande skenan och klyvanhållet som är intressant men om jag förstår saken rätt så är ni inte lika övertygade om just den funktionens förträfflighet, stämmer det?

Jag har iofs läst någonstans, förmodligen här eller på FOG, att man kan lösa nämnda problem med glapp i skenans låsningen med en bit tejp för att få tajtare passning.

Men vad är era erfarenheter av MFT/3 bordet?
Jag har de gamla mft-borden (660/800/1080) och är otroligt nöjd med dem. Dels av anledningarna som jag skrev om i inlägg 11, dels för att de är så lätta att ta med sig. Men om jag skulle haft ett permanent arbetsbord i en snickarbod så hade jag nog byggt något ännu rejälare, med av festool köpta mft-profiler på sidorna och en egenhändigt fräst mft-top (Masses har skrivit om detta, sök på mft och masses så hittar du det nog, jag hinner tyvärr inte just nu) dels för att det är billigare sett till total yta, dels för att det blir ännu stadigare.

Mft-gångjärnet med skena och anhåll funkar inte för klyvning av länge ämne, det det blir en rätt kort konstruktion, det är avsett för kapning. Men oavsett vilket så är konstruktionen inte riktigt festool-klass, även om jag har läst (men ej provat) att det ska fungera mycket bättre på mft/3....trots detta är jag inte helt övertygad.

Mitt slutliga råd är nog att mft/3 är ett mycket bra bord, speciellt om man ska ta det med sig. Ska man snickra hemma - bygg ett eget. Behöver man andra prylar också och måste prioritera med pengarna så tycker inte jag att mftn är det som ger mest bra festool-kvalitet per krona.

Välkommen till forumet förresten!
 
Jag har läst ungefär det samma som krijo1 skriver, nämligen att det är rätt vanligt att skenan glappar på främre pinnen. Kolla lite på FOG:en (www.festoolownersgroup.com) så lär du hitta lite idéer om hur man förbättra precisionen i den infästningen. Tejp verkar dock vara det lättaste sättet.
 
Tack för ett utförligt svar Daniel.

Som jag förstår det så har man bytt vinkelanslaget till en lite kraftigare modell, på MFT/3 jämfört med den tidigare MFT modellen, men det kanske inte gör någon praktisk skillnad. Tänkte väl framförallt på att använda det för att kapa med, klyvning förstår jag blir begränsat, men då har man å andra sidan kap/ger sågen som klarar en hel del och behöver man kapa större skivor så har man ju alltid sänksågen med skenor och den funkar ju som sagt fristående utan MFT/3.

Om jag förstår det rätt så återstår då i princip möjligheten att spänna fast saker på ett listigt sätt och portabiliteten. Jag har egentligen inget behov av att kunna ta med mig bänken däremot så gillar jag att den är enkel att fälla ihop och ställa undan.

Men till det priset kanske man kan hitta andra lösningar. Jag har idag hembyggt fräsbord på hjul och en bordscirkel på hjul (som jag egentligen vill ersätta) för att enkelt kunna rulla undan dom.
 
Redigerat:
Den stora fördelen med MFT-bordet tycker jag verkar vara tanken att kunna kapa skivmaterial i rät vinkel. Då tänker jag på den typ av kapning man gör för att dimensionera mindre MDF-bitar vid möbelkonstruktion och liknande.

Dock kan jag säga att efter att ha perforerat skivan på mitt arbetsbord med Festool-hålbild så har intresset för MFT:n sjunkit. Jag har gjort anhåll som jag kan sätta i hålen på arbetsskivan. Jag lägger sedan arbetsstycket mot ett anhåll och sedan skenan mot andra anhåll så kan jag kapa i 90 grader väldigt exakt.
 
Kave:
Snabba repetitiva kapsnitt på MFT/3 är inga problem om du har längdanslaget med inbyggd måttskala.

Jag fäster skenan 1 mm ovanför materialet, tillräckligt mycket för att sågens vikt skall pressa skenan mot materialet och samtidigt kunna skjuta på materialet för nästa snitt utan att lyfta skenan.

Bara att trycka på tills materialet stoppas av den i förväg inställda stoppmarkören på länganslaget. Sedan kapar man.

För mig tar denna rutin ca 10 sekunder per snitt...
 
Hej Krijo 1, välkommen! Jag har MFT/3 men har inte riktigt fått kläm på det där med vinkelanslaget och skenan. Som jag skrev ovan gillar jag de andra funktionerna, men hoppas Festool ska komma med en bättre variant snart, där skenan låser sig bättre. Egentligen tror jag inte problemet är att gångjärnet är dåligt. Det är på andra sidan det blir knepigt, plus, viktigt att skenan är för mjuk. Det borde vara en mycket kraftigare skena till MFT, eller vad tror ni andra? Har mest använt MFT:t till fräsning så här långt, men till det är det ett väldigt trevligt bord. Man kan inte har för många tvingar till den. Köpte förresten också ett gäng M20-bult med mutter att ha för sånt, det kan vara värt att pröva. De passar i hålen och är så grova att man lätt kan dra åt dem med handen.
 
Jo, Daniel, jag menade att man sticker upp en tving genom ett av hålen och trär på skenan på den.
 
Mr Handyman skrev:
Jo, Daniel, jag menade att man sticker upp en tving genom ett av hålen och trär på skenan på den.
Ok, då är jag med. Jag har hittills bara tagit tvingarna från vars ett håll av bordet och spännt mot den platta undersidan av kantprofilen - men jag kan tänka mig att det ibland kan vara bra att kunna spänna fast en skena mitt på bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.