Hej!
Jag och min sambo ska iväg och kolla på ett radhus i morgon. Huset är på 60 kvm uppdelat på två plan och är alltså byggt 2006. Jag vet att man alltid ska besiktiga vid husköp, men är det nödvändigt på ett så pass nytt hus? Fast å andra sidan kostar ju inte besiktningen särskilt mycket, särskilt inte med tanke på vad man lägger på huset.

Tack på förhand!
 
Du skall alltid besiktiga! Billig "försäkring"!
 
Jag tycker inte att du ska betala för en besiktning. Kanske nuvarande ägare har kvar besiktningsrapport efter bygget?

Kan vara värt att kolla så att det inte är några rikskonstruktioner i huset, tex fasad, men det kan man ju fråga grannen om.
 
Jag skulle definitivt besiktigat ändå. Och framförallt, knackat på hos grannarna och hört mig för om det varit några konstigheter.

Kanske TS redan hade räknat ut efter två föregående svar..? ;-)

Tycker att det generellt finns en övertro (dock ej lika utbrett på detta forum) på att hus av nyare datum är lika med ett problemfritt hus, vilket inte alls behöver vara fallet. Har man inte låtit besiktiga huset har man inte mycket att hämta gällande fullföljd undersökningsplikt om något (mot viss förmodan) skulle vara knas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.