Vi ska nu byta värmesystem.
Idag har vi vattenburen värme, som värms av en elpatron. Tidigare användes olja som uppvärmning, men oljetanken bortplockad för längesedan.

Vi var intresserade av pellets men det fick vi inte använda av Malmö kommun.

Nu återstår luft-vattenpump som det vettigaste alternativet (vi har en för liten tomt för jordvärme och bergvärme är inte aktuellt här).

Vårt hus är ett ettplanshus (ingen källare) på 105 kvm. Huset är ett radhus (gavel) och vårt garage ligger kloss mellan vårt hus och grannens.
Vi är två personer som bor i huset och vi har en öppen spis som vi snart komemr installera en spiskassett (planlösningen är ganska öppen mellan vardagsrum hall o kök).

Skulle vilja ha tips på vilket luft/vattenpump-system vi ska välja.
 
Jordvärme kan även anläggas med kompaktkollektor (se IVT:s hemsida) och du kan installera frånluftsvärmepump om du har meknisk frånluftning. Ett alternativ kan också vara el panna kompletterad med en luft-luft värmepump.
 
M&P skrev:
Vi var intresserade av pellets men det fick vi inte använda av Malmö kommun.
klipp
Vi är två personer som bor i huset och vi har en öppen spis som vi snart komemr installera en spiskassett
Men vänta nu här, kommunen godkände inte pellets (skall de väl de strunta i tycker jag) men de går med på att ni använder öppen spis?!

För övrigt skulle jag inte välja pellets idag, alldeles för mycket hantering och problem. Har iofsig inte praktisk erfarenhet av luft/vatten heller, det kanske krånglar lika mycket det med. Har själv pellets i två fastigheter, en ständig källa till merarbete och felsökning.
 
Tråkigt tips kanske, men du blir nog lika nöjd oavsett vilket av de stora märkena i Sverige då köper.
Ska du göra installationen själv, leta upp bästa pris på nätet för värmepump och elpanna och beställ.
Ska du ta in hjälp, ta in offerter och då gärna med olika märken på pumparna.

Själv är jag nöjd med min IVT lösning, medans andra kanske inte är lika nöjda med samma utrustning...det är som vanligt...

Vill du komma undan billigt så finns det ju faktiskt begagnade maskinen ibland...
 
kamrate

Jo visst är det konstigt att de låter en elda med öppen spis men inte med pellets. O andra sidan så har vi redan en befintlig öppen spis och ingen befintlig pelletspanna. Tror det är så de resonerar.

Men vi har nu bestämt oss för en luft/vattan-pump. Tog in ett gäng offerter.
Thermia var på tok för dyra (hade gått på ca 110 000), en Nibe-installatör hörde aldrig av sig igen efter besöket (har gått en månad) och nu väljer vi mellan två IVT-installatörer (lär hamna strax under 84 000 för en Optima 600).
 
Jag tror ni kommer bli nöjda med IVT. De har bra service i Malmö.
 
När jag bodde i Malmö hade jag en Euronom EcoAir som installerades av Rörläggaren. Helnöjd med det.

EcoAir är en pump från Idesta/Mecathem, som tillverkas i just Malmö i rostfritt, de har börjat sälja under eget namn nu och jag ångrar faktiskt att jag tog en CTC i nya huset.
Jag hade kollat med dem först: http://www.mecaterm.se/
 
kamrate skrev:
Har själv pellets i två fastigheter, en ständig källa till merarbete och felsökning.
Kunde inte sagt det bättre själv, skall upp till en fastighet imorgon och felsöka skiten. Eller vänta, jag sade det ju själv...

Pellets, nej tack. Tyvärr är det så.
 
Hejsan. Skaffade en luft/vattenpúmp från finland som heter ULTIMATE och kopplade ihop den med en vedpanna som jag kan kompliteringselda i om det blir riktigt kallt. men det har jag inte behövt göra många ggr. har ut 50-55 graders vatten i ett system utan accumelatortank. har även en kasset som vi använder mest till mys men som ändå ger en massa värme. det är ändå BARA en 5,5 kilowatts inverterpump men jag/vi är riktigt nöjda.

M.V.H.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.