Vi har hittat det perfekta huset, frånsett den lilla detaljen att det inte finns några garderober 8). Sovrummen ligger på ovanvåningen och vi skulle vilja utnyttja utrymmet under snedtaket till att bygga in garderober (eventuellt finns bara plats för hyllor o inga garderober att hänga i, men det får i så fall lösas på annat sätt). Taket är nämligen 'öppet' ända ut till ytterväggen (alltså inte några förvaringsutrymmen längs vägen som man annars ofta ser) så det är ganska lågt längst in.

Finns det nån som har erfarenhet av nåt liknande o kanske har tips eller bilder? Huset är från artonhundratalet så vi vill också att det ska passa in i stilen.
 
Vi har också lågt längst in, men inte så lågt som ni, utan kanske 80cm i höjd. Vi har en klädkammare, och det är vi nöjda med, men så kan vi gå utan att böja oss ner. Ni kan ju ha plats för lådor längst in, eller ha hyllförvaring en bit från väggen. Mina föräldrar har också snedtak med vind längst in. Framför vinden har de förvaringsbackor, och framför det garderobsdörrar från tak till golv som rullas åt sidan på skenor. Så för att komma in på vinden måste man krypa genom garderoben. Kul om man hittar gamla Stålmannentidningar ;D
Pernilla
 
;) Har vi tur så kanske Ernst i Sommartorpet ikväll 20.00 ordnar med sådant, då han tydligen ska inreda loftet! Vi håller tummarna för några bra tips där! :D

Helena med
Nationalschabraket
 
Tack för kommentarerna. Vi har också funderat på dörrar på skenor, fast vi kommer behöva låga skjutdörrar eftersom takhöjden inte kommer att tillåta garderobstak. Nya IKEA-katalogen har en del justerbara grejer för olia takhöjd, men mer för sekelskiftsvåningar än för riktigt låg takhöjd.

Får nog kolla in Ernst ikväll. Kanske skulle bjuda in honom... ;D
 
Har byggt sådana, eller egentligen ersatt det fula gamla bygget. Konstruktionens huvuddrag; en 4x4" i botten, en 3x4" snedsågad i taket bultad i takstolarna. Sedan 2x3" stolpar emellan. Vägg av limfog, och sex färdigköpta dörrar. Har bara denna bild nu, på exteriören, kan fixa interiörbilder ikväll:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/rum2.jpg

Edit: ej fullständig länk
 
Lurvnos: superfina garderober du byggt! Nåt sånt får det kanske bli.

Kul om man hittar gamla Stålmannentidningar
;D Men människor med mitt taskiga minne mår bäst av att inte ha för mycket svåråtkomlig förvaring (jag ser mina föräldrars smockfulla tvåhundrakvadratshus framför mig...)
 
:( Jaha, inte fick man något tips av Ernst, inte!

I Äntligen Hemma har jag ändå sett några tips, som jag inte kommer ihåg, för jag har inte så stor vind, så jag kan bygga så fina saker som Lurvnos gjort! Då blir det inte särskilt mycket utrymme kvar för mig att vistas på!

Eftersom mitt loft inte har så högt väggliv, cirka 60-80 cm, så tänkte jag bygga "backar" på hjul, som har en frontsida i trä med nån sorts handtag (helst infällt), så jag kan dra fram dem och ha förvaring i! :D

Det blir alltså lådförvaring istället för hängförvaring där!

Helena med
Nationalschabraket
 
"Eftersom mitt loft inte har så högt väggliv, cirka 60-80 cm, så tänkte jag bygga "backar" på hjul, som har en frontsida i trä med nån sorts handtag (helst infällt), så jag kan dra fram dem och ha förvaring i!"

von Sassen: Då kan du väl lika gärna köpa färdiga hurtsar ???? eller byråer och sätta hjul på? Kanske en hylla ovanför med lite snygga saker eller tavlor.

Chili: Jag vill fortfarande slå ett slag för klädkammare om det finns plats, eller kanske ett par garderober mitt emot varandra 90grader från väggen och hyllor mellan garderob och vägg, och kanske något att dölja anordningen.
vår klädkammare har vi 4 väggar, två med hyllor och två med, äh en sån sån där där som man hänger galgar på   :-/ .
Pernilla
 
:D Ja, visst kan jag köpa byråer/hurtsar, vilket jag nog gör på den ena av de 4 väggarna.
"Backsidan" skulle bestå av färdiga eller speciallådor i storlek cirka 75-100 breda, 60 bak i höjd och frontsidans höjd blir cirka 150 cm för att jag ska kunna kasta ner lite större och oformliga saker samt kuddar och täcken mm. :-[

Vitsen med det är (tror jag) att man slipper knäa in och kika vad som finns om man har "dörrar/luckor" (vilket jag redan provat i lilla huset) utan kan dra fram dem i ljuset och kolla. :-/

Helena med
mycket prylar

 
Jag vill fortfarande slå ett slag för klädkammare om det finns plats, eller kanske ett par garderober mitt emot varandra 90grader från väggen och hyllor mellan garderob och vägg, och kanske något att dölja anordningen
Problemet med klädkammare för vår del är att den skulle skymma ett litet jättefint fönster som vi helst vill ha synligt :) Det får nog bli garberdober längs väggen i alla fall.
 
vonSassen skrev:
"Backsidan" skulle bestå av färdiga eller speciallådor i storlek cirka 75-100 breda, 60 bak i höjd och frontsidans höjd blir cirka 150 cm för att jag ska kunna kasta ner lite större och oformliga saker samt kuddar och täcken mm.
Helena, det där låter jättesmart :) lite 'grytlådeidé', har du någon pejl på om det finns sådana backar på hjul att köpa färdiga??

Alternativet skulle kanske kunna vara riktiga kökslådor, men då blir väl djupet på lådsidan (för där finns väl bara 'vanligt' bänkskåpsdjup på 60 cm) begränsande kanske :-/

MVH//Christina.
 
Lurvnos skrev:
Sisådär Chili!
Här är lite interörer oxo: [länk]
Ser jättefint ut :), det där stångfästet för snedtaket, har du gjort det själv eller köpt det färdigt någonstans??

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Ser jättefint ut :), det där stångfästet för snedtaket, har du gjort det själv eller köpt det färdigt någonstans??

MVH//Christina.
Tack! *blush*
Fästet är hemslöjd, av trä.
 
Lurvnos skrev:
Tack! *blush*
Fästet är hemslöjd, av trä.
Hemslöjdat av dig, eller köpt på hemslöjden??

Att det var trä misstänkte jag direkt ;), såg mycket snyggt och inte så 'massproducerat' ut :), söker sådant själv som inte ser ut som något 'vinkeljärn' av nåt slag ;)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.