Finns det något godkänt eltillbehör att köpa som man kan använda då man vill dra några EKK kablar i sin helhet genom en innervägg.
Att dra en EKK genom en innervägg av lättbetong är väl inte tillåtet så därför tänkte jag om det fanns någon form av godkänd hylsa som man kan sätta i väggen och därigenom dra kablarna? Har letat runt men inte hittat vad jag söker.
 
vp-rör
 
Stoppa en elektriker på valfritt ställe så bjuder han säkert på en halvmeter vprör/flexslang. Annars är de säkert inte så dyrt med en 3m vprör på Jula etc..
 
Jo jag vet att det är vp rör som gäller för dragning genom innervägg.
Men om man har en utanpåliggande fast kabel som skall igenom en vägg,
får man då borra ett hål igenom väggen och sedan trycka i vp rör just bara för den bit som går igenom väggen, och sedan trä kabeln igenom hålet och ut vidare på andra sidan? Har för mig att detta inte är godkänt. Måste det inte också sitta en kopplingsbox på varje sida om innerväggen?
 
Nej, ingen kopplingsdosa är nödvändig.
 
Mikael_L
Med EKRK även kallad kulo, så är det väl delvis sant. EKRK får inte dras i rör, iaf inte några längre sträckor. Elektriker brukar inte vara helt överens om vad som gäller när EKRK ska gå genom vägg.
Men även här är ev dosor helt onödigt, inga regler blir bättre uppfyllda med en dosa.
 
  • Gilla
H.Shatab
  • Laddar…
Och det är inte på många ställen numera det öht stoppas i ett rör först. Kabeln direkt genom väggen bara, förr med sågspånsisolering var det befogat men numera?

Protte
 
Mikael_L skrev:
Med EKRK även kallad kulo, så är det väl delvis sant. EKRK får inte dras i rör, iaf inte några längre sträckor. Elektriker brukar inte vara helt överens om vad som gäller när EKRK ska gå genom vägg.
Men även här är ev dosor helt onödigt, inga regler blir bättre uppfyllda med en dosa.
De är ok med EKRK genom en vanlig innervägg.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
De är ok med EKRK genom en vanlig innervägg.
Men inte OK med EKRK i rör, eller hur?

Så då blir den intelligenta följdfrågan, även om det bara är 10 cm rör...
 
Mikael_L skrev:
Men inte OK med EKRK i rör, eller hur?

Så då blir den intelligenta följdfrågan, även om det bara är 10 cm rör...
Självklart får man dra den genom väggen med en rörstump. Rör är alltid att föredra när man drar genom vägg. 20 cm är väl max avstånd för dold förläggning?
Men det skiter man väl ganska rejält i, drar man EKRK och måste genom en vägg så kvittar väl tjockleken. Men vantligvis brukar väl tjocka väggar inte vara något problem vid de utrymmen man använder just EKRK.

Edit: Kanske missuppfattade frågan. Men behåller det jag skrev i alla fall eftersom att jag la ner några sekunder på det. :p

//Patrik
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Och det är inte på många ställen numera det öht stoppas i ett rör först. Kabeln direkt genom väggen bara, förr med sågspånsisolering var det befogat men numera?

Protte
Det är ytterst sällsynt att jag använder mig av ett rör genom en vägg.
Endast om jag borrar genom plåtreglar (vassa) eller i nån gammal ihålig "skitvägg"
 
Mikael_L skrev:
Men inte OK med EKRK i rör, eller hur?

Så då blir den intelligenta följdfrågan, även om det bara är 10 cm rör...
Strikt enligt reglerna: Vet ej..

Enligt sunt förnuft: Ja..
 
  • Gilla
ohygglo
  • Laddar…
Mikael_L
Själv skulle jag inte tveka att använda ett rör om det fanns något bra skäl, typ som puttrix nämnde. Men jag har hört att man kan tolka reglerna som att det inte är tillåtet.

Regler kan inte alltid ersätta sunt förnuft. ;)
 
Mikael_L skrev:
Själv skulle jag inte tveka att använda ett rör om det fanns något bra skäl, typ som puttrix nämnde. Men jag har hört att man kan tolka reglerna som att det inte är tillåtet.

Regler kan inte alltid ersätta sunt förnuft. ;)
Det har nog inte ens på den tidigare typen av kulo:s tid varit något hinder mot att använda rör som mekaniskt skydd vid tex vägg eller bjälklagsgenomgång snarare tvärtom.
Skillnaden är närmast om man skulle använda den som en del av en övergång infälld-utanpåliggande installation, då ska den skalas upp så att endast ledarna dras in i rören och manteln bara ett litet stycke (max någon dm) och manteln ska inte heller nå in i eventuella infällda dosor.

Vid nya typen dvs EKRK kan nu nya hårklyverier uppstå om biledaren i såfall ska isoleras vid uppskalad indragning i rör.
I såna fall måste nog sunt förnuft ersätta eventuella regler, övernitiskhet kan skapa fler problem än som löses.:)
 
Reglerna för fast montering utanpåliggande resp. i vägg är ju ganska klara
men det är ju när de båda typerna skall kombineras som det uppstår problem, alltså i själva övergången.

Har tittat runt lite under dagen då jag varit ute och jobbat och det verkar mycket vanligt att man drar kabel rakt genom väggar utan rör alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.