Vi har lagt om taket på en tillbyggnad och bytt från plåt till pannor, allt är träkonstruktion.

Jag gjorde en liten miss med innertaket, glespanel 28*70 fast jag reglade på 45 för att jag hade köpt 90 gips. Fick senare höra att tak vill man regla 30. Detta kan jag ju dock inte göra något åt nu.

Hur som helst, platt tak, remsa i långskarvarna, fasade av kortskarvarna för att få i hyfsat med spackel. Nu efter andra strykningen har jag minimala sprickor längs med de flesta kortskarvarna. Hur kan jag åtgärda det? Funkar ju liksom inte med remsa eftersom kortskarvarna inte är fasade på gipsen. Ska jag lägga remsa så blir det ju en bula över skarven. Ska jag fasa ännu mer med gipskniven och hoppas det räcker? Skära lite grann och latexfoga skarvarna?
 
Har gipsplank i mina tak men ville ha släta tak så jag spacklade alla skarvar (utan remsa)
Alla skarvar är det olika höjd på (Polacker varit i farten) så i släpljus såg det för dj....it ut:mad:
På en del ställen spricker skarven i färgen som du upplever.

Gick och köpte renoveringsväv på byggmarknaden och monterade i taket o målade ett varv till.
Jag lovar det kommer aldrig att spricka upp:)
 
Man skall alltid sätta remsa på kortskarvarna. Man får spackla brett.
 
Du ska alltid använda remsa, både på lång och kortsida. För bästa resultat och hållbarhet ska det vara pappersremsa som läggs i spackel.

//Fredrik
 
Ok då får jag väl spackla brett då. Det är glasfiberremsa jag har hemma och har använt i långskarvarna, är det stor skillnad mot pappers?

Spackla kan jag göra direkt på färgen nu va, jag behöver inte gå på och slipa eller rugga upp ytan nåt för spacklets vidhäftnings skull?
 
Redigerat:
Pappersremsan är mindre elastisk och håller formen bättre vid olika dragkrafter som kan uppstå. Spacklar gör du direkt på färgen och spackelspade som minst är 30cm bred så att du kan dra ut spackelytan ca 20cm på båda sidorna om remsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.